bromsbänksbygge

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

jaha nu fik jag reda av en annan bromsbänknisse att min arm till lastcellen va för klen (kan orsaka svängningar vi olika belastningar)
det kan ju kanske förklara den lite taggiga kurvan vi belastning.
ska förstärka armen med stag fån övre bulthålen till givarfästet.
fixar en bild när vi gjort det :thumbright:
William Ekström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 23, 2008 8:42 am

Inlägg av William Ekström »

Ursäkta min okunnighet, men måste man alltså tillföra energi (ström) i stor skala för att få bromsen att fungera?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

William Ekström skrev:Ursäkta min okunnighet, men måste man alltså tillföra energi (ström) i stor skala för att få bromsen att fungera?
nej om jag fattat rätt så använder dem en stor generator som belasnintg till bromsen??
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

nej, det är en "eddy current" broms.

Dom cylinderformade spolarna som finns runt hela lagerhuset förses med ström (A) vilket gör att magnetfält börjar snurra runt spolarna. vilket göra att skivorna på båda sidorna om "huset" börjar gå tungt, utan fysisk kontakt.

Magnetfältet bromasr altså massan i bromsen.


Finns både 192 Volts och 24 Volts versioner av bromsarna. Beroende på typ förbrukas olika mängd ström vid full effekt på bromsen.


Man kan tex. styra bromsstyrkan med en EL svets på typ 48V och 150A.

Googla eddy current så hittar man mycket.

/Andre'
William Ekström
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: lör aug 23, 2008 8:42 am

Inlägg av William Ekström »

Ok.

Men det behövs i alla fall en strömkälla i storleksordningen elsvets för att bromsen ska fungera? Alltså drygt 7 kW enligt ditt exempel.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1570
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Att man har missat denna tråden, har alltid haft funderingar på att bygga en egen bromsbänk. Dyno har väl legat närmast till hands, men den där thelma-bromsen verkar ju smart.

Vad gäller styrningen av bromsningen så har det väl redan tagits upp att den bästa lösningen hade varit att använda ngn form av pid-regulator för industribruk. Kan nog kosta ett par tusenlappar, men det är ju snabbt intjänat.

För att bestämma parametrarna får man förmodligen köra med stegsvarsmetoden.. och sedan ziegler nichols. Får lite ur gamla kursmaterial från reglerteknikkursen om jag ska skriva en mer utförlig förklaring.

insignalen till regulatorn borde inte vara allt för svår att programmera i VB, inget jag kan dock.

Lycka till!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

William Ekström skrev:Ok.

Men det behövs i alla fall en strömkälla i storleksordningen elsvets för att bromsen ska fungera? Alltså drygt 7 kW enligt ditt exempel.
Körde med en esab 120a 220v bärbar i början funka skitbra, har nu 320 amp 380v
bromsar iallafall 400hk utan problem :)
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

marmander skrev:Att man har missat denna tråden, har alltid haft funderingar på att bygga en egen bromsbänk. Dyno har väl legat närmast till hands, men den där thelma-bromsen verkar ju smart.

Vad gäller styrningen av bromsningen så har det väl redan tagits upp att den bästa lösningen hade varit att använda ngn form av pid-regulator för industribruk. Kan nog kosta ett par tusenlappar, men det är ju snabbt intjänat.

För att bestämma parametrarna får man förmodligen köra med stegsvarsmetoden.. och sedan ziegler nichols. Får lite ur gamla kursmaterial från reglerteknikkursen om jag ska skriva en mer utförlig förklaring.

insignalen till regulatorn borde inte vara allt för svår att programmera i VB, inget jag kan dock.

Lycka till!
fick meil av han som har min andra hälft av bänken igår,
han har löst repeterbarhet mm :)
återkommer när vi teststat de :thumbright:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

Bensinbilarna har jag inga problem med,
Hadde en stygt påstäld diesel på bänken för en månad sen grymmeturbon + modifierad pump mm
över 400nm
då fick bänken jobba lite :thumbright:
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

Skulle man inte kunna bygga en bromsbänk med en eller två stycken hydraulpumpar som man bultar direkt på hjulnaven och en elektronisk styrd tryckregulator för att få fram ett rejält motstånd? Sen en oljetrycksgivare för att mäta hur mycket vridmoment som går å för att driva runt pumparnat?

Eller är jag helt ute och snurrar nu?

Om det är så att det skulle kunna funka.

Vad finns det för lämplig hydraulpump?
Vilken tryckventil/regulator?
Isåfall skulle det väl bara behövas en enchipsdator för att omvandla typ 0-5v signal till PWM signal eller hur en sån ventil styrs.

Kommer gärna med kommentarer om vad ni tror!


Sorry att jag hi-jackar din tråd, men tycker bara det är så jäkla intressant med bromsbänkar :thumbright:
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

Du menar typ Rototest?
www.rototest.com
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

HX52 skrev:Du menar typ Rototest?
www.rototest.com
Ja, precis!
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

erik. man kan koppla till bilen kraftuttaget på traktor. så får bilen jobba lite :hihi:
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende
Inlägg: 563
Blev medlem: lör feb 05, 2005 3:46 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Erikk »

ogge skrev:erik. man kan koppla till bilen kraftuttaget på traktor. så får bilen jobba lite :hihi:
Hehe jajo :hihi: 8)
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Inlägg av HX52 »

håller på och modifierar en 940t

syfte= hur mycket effekt kan du trycka ur en b230ft standard? med st sprut

recept
bil= volvo 940-96
b230ft org -96
standard topp
standard kam
standard underdel
Justerbart kamdrev mod snik (uppfräst styrhål ca 6mm)
org sprut (kraftigt modifierade bränsle + tändchip)
progresiv bränsletrycksregulator 1/2 alt 1/4
t04e turbo
standar ic
jt 3" avgas
portat org grenrör
portat avgashus + wg
4skivig sinter från dalhems
diffad bakaxel

Ska köra bilen på bänken i slutet på veckan alt helgen.
kommer at mäta.
laddtryck.
lamda.
avgastemp.
avgastryck
temp före +efter intercooler

ska åxo prova med 3"lmm + större spridare och annan programvara.
ägaren till bilen ska va med och filma allt.
finns intresse så kan vi ju lägga ut film + info m mätningarna :thumbright:
Skriv svar