Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Då var grenröret ihopsvetsat :thumbright: Bara wategate rören kvar sedan slipning av utsida och tillsnyggning mot topplocket ( matchporta ).

Bild
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

sleeper pv skrev: Ang kompressor så har det funnits i tankarna ( båten gick med kompressor tidigare i flera år ) men eftersom verkningsgraden är bättre med turbo så vill jag testa det först, dessutom är turbon billigare i inköp och min budget är gansga stram tyvärr :? Såhär från början har jag aldrig funderat på någon kombination varjen turbo+kompressor eller liten+stor turbo. Vill få det enkla att fungera först, och det kan bli nog så besvärligt och mycket jobb.

//Freddan
Kunde du inte lura Anders (förra ägaren) att skicka med en lysholmare lr fixa bra rabatt.. Jag köpte min lys1600 för en löljlig prislapp ...

Kul att någon bygger vidare på båten..
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Mickeexpress: Jag snackade lite med Anders om det men han kunde inte " fixa " en men kanske, kanske ge liiite rabatt. Lät inte som han var så sugen på att hjälpa mig med det tyvärr. Sedan tycker jag "lura" är fel ord när det gäller Anders, han var riktigt trevlig och hjälpsam ändå, skickade med galet mkt prylar till sin gamla trotjänare :thumbright:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sleeper pv skrev:Då var grenröret ihopsvetsat :thumbright: Bara wategate rören kvar sedan slipning av utsida och tillsnyggning mot topplocket ( matchporta ).

Bild

hur långa vart piporna?
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Jag har försökt att hålla mig till de mått du räknat fram ( men du sa att grenrörslängden inte var sååå avgörande? och du använder ca mått och orden "där omkring" när du skrev vilken längd du räknat fram ???? :? ) . Längderna Stämmer ganska bra, 4 ans rör blev aningen längre men det får gå. Det var juh placeringen i skrovet som avgjorde en del åxå. Grenrör blir som i regel en kompromiss :wink: .

Nu blir det att fixa rör till wastegate, tips på rekomenderade dimensioner och dragning välkomnas ( Vet det finns massor av trådar men ändå :) ). Jag har en Audi S2 wastegate så varför inte använda den?
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

När det bara handlar om att få extra botten behöver du inte en lysholm, en billig Eaton skruvkompressor räcker nog. m45 används i Mini cooper (1.6?) och mercedes Cklass (1.8lit). m62 finns i nån merca med, och har en magnetkoppling på remhjulet precis som på ac-pumpar (drar således ingen som helst kraft urkopplad).

Jag betalade 2000kr för min m45a begagnad på tyska ebay, nån merca som uppgraderat eller skrotats.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sleeper pv skrev:Jens: Jag har försökt att hålla mig till de mått du räknat fram ( men du sa att grenrörslängden inte var sååå avgörande? och du använder ca mått och orden "där omkring" när du skrev vilken längd du räknat fram ???? :? ) . Längderna Stämmer ganska bra, 4 ans rör blev aningen längre men det får gå. Det var juh placeringen i skrovet som avgjorde en del åxå. Grenrör blir som i regel en kompromiss :wink: .

Nu blir det att fixa rör till wastegate, tips på rekomenderade dimensioner och dragning välkomnas ( Vet det finns massor av trådar men ändå :) ). Jag har en Audi S2 wastegate så varför inte använda den?
jo med den snälla kammen så blir det inte så avgörande en helt annan historia om du vill ha en vassare kam i framtiden.

seåg fint ut :thumbright:

hur stor är s2 wg?
du får bättre botten drag med en större.

annars försök hålla ned längden på rören mellan colektorn och wg och försök få rätt vinkel mot colektorn.

skulle tro att du kan gå ned på dim ca 10-20% mot grenrörs dim.

viktigt att mellan väggen håller så tät det går mellan sidorna när wg är stängd.

mellan väggen mot ventilen ska minst va 3mm tjock också
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Fläns till fläns ( alltså totallängden ) blev ca 38 cm på grenröret, hoppas det inte ställer till det om jag vill köra lite vasare kam :wink:

Skall mäta Wastegate i veckan samt skaffa material för bygget. Blir till att spana hur andra dragit rören med längder, vinklar, placering mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sleeper pv skrev:Jens: Fläns till fläns ( alltså totallängden ) blev ca 38 cm på grenröret, hoppas det inte ställer till det om jag vill köra lite vasare kam :wink:

Skall mäta Wastegate i veckan samt skaffa material för bygget. Blir till att spana hur andra dragit rören med längder, vinklar, placering mm.
röret ska va ca 70cm+collektor för rätt avastämning med en vassare kam.
sleeper pv
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 792
Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
Ort: sundsvall

Inlägg av sleeper pv »

Jens: Om jag nu har 40cm, kommer jag i en "dålig" zon som gör det sämre än alt kortare/längre ? Och vad räknar du som vass kam? :wink:
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Jens Gustavsson skrev: hur stor är s2 wg?
du får bättre botten drag med en större.
Jens, kan du utveckla det där? Mest av nyfikenhet varför det skulle bli så? Är en sak jag aldrig tänkt på.

Tummen upp för båten annars! fränt projekt!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

sleeper pv skrev:Jens: Om jag nu har 40cm, kommer jag i en "dålig" zon som gör det sämre än alt kortare/längre ? Och vad räknar du som vass kam? :wink:
man stämmer av grenrörs längden så att det kommer en negativ puls tilbaka till toppen vid överlapp perioden.

har man väldigt lite överlapp så blir det ingen större skilnad men har man mer överlapp blir det viktigare.

har man typ dubbla avgastrycket mot laddtryck så är det inte heller så viktigt då allt är åt skogen ändå liksom.

har man minst 20% lägre avgastryck än ladd och man har rätt längd och en kam mer rätt mycke överlapp så får man ut ca 15-30% mer effekt på samma tryck sen får man lite renspolning och då kan man antigen höja kompan lite och få ca 10% mer effekt och rappare motor eller så ökar man laddtrycket lite mer och då får man en 20-30% mer effekt igen :thumbright:

nu snackar jag fortfarande en motor på samma varvtal stämmer man av canalernas aria, grenrör och insugnings längd för mer varv så blir det effektökning liknande varvtals ökning, då kan vi börja gämföra med effekter de hadde i början av F1 turbo eran än fast vi har en 8v topp 8)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vectramicke skrev:
Jens Gustavsson skrev: hur stor är s2 wg?
du får bättre botten drag med en större.
Jens, kan du utveckla det där? Mest av nyfikenhet varför det skulle bli så? Är en sak jag aldrig tänkt på.

Tummen upp för båten annars! fränt projekt!
med en ventil med större aria så behöver inte ventilen öppna lika många mm och då blir det mindre skilnad mellan trycket då westgaten börjar öppna till den är fullt öppen och då blir wg mer on off och laddtrycks kurvan blir kommer tidigare och snabbare.

nåra exempel är en T3 wg den börjar öppna direkt man trycker full gas nästan sen regleras trycket in till ca 0.6bar på ett mycke högre rpm. :thumbdown:

tar man tex en KL racing 50mm den håller helt stängd till säg 0.92bar sen så blir max trycket 1.0bar :thumbright:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

vad var det där för turbo?

Varför inte köra med ett 15g eller nått nytt modernt litet agg?

Vill man ha tidigt ladd så finns det inga aggregat som slår dom.
Kört 13g 16t 15g 18t och s60r kkk24 samt att jag åkt gt24bb ts04 agg.

Finns inget som slår mitsu och nya kkk agget i spoolup.
Inte är dom dyra heller.

Hade jag byggt båt hade jag byggt så kort grenrör det går och lindat det med avgasbandage och kört 15g.
Byggt om till en satans bra vattenkylning.
Men det är jag det..

Skall bli kul att följa:)
turbo och båt har jag alltid varit svag för:)
Motorerna får hård pisk visserligen men det skall dom ha hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tommy eftersom en sån här båt kan gå på full gas i timmar få har vi haft som krav att hålla ned avgastrycket under laddtrycket och sen vill vi ha dubbla inlopp i avgashuset och fristående westgate.

skulle det bli för högt avgastryck med denna turbo fins en annan med större avgas turbin.

höga avgastryck dödar motorer :thumbdown:
Skriv svar