Kunde du inte lura Anders (förra ägaren) att skicka med en lysholmare lr fixa bra rabatt.. Jag köpte min lys1600 för en löljlig prislapp ...sleeper pv skrev: Ang kompressor så har det funnits i tankarna ( båten gick med kompressor tidigare i flera år ) men eftersom verkningsgraden är bättre med turbo så vill jag testa det först, dessutom är turbon billigare i inköp och min budget är gansga stram tyvärrSåhär från början har jag aldrig funderat på någon kombination varjen turbo+kompressor eller liten+stor turbo. Vill få det enkla att fungera först, och det kan bli nog så besvärligt och mycket jobb.
//Freddan
sleeper pv skrev:Då var grenröret ihopsvetsatBara wategate rören kvar sedan slipning av utsida och tillsnyggning mot topplocket ( matchporta ).
jo med den snälla kammen så blir det inte så avgörande en helt annan historia om du vill ha en vassare kam i framtiden.sleeper pv skrev:Jens: Jag har försökt att hålla mig till de mått du räknat fram ( men du sa att grenrörslängden inte var sååå avgörande? och du använder ca mått och orden "där omkring" när du skrev vilken längd du räknat fram ????) . Längderna Stämmer ganska bra, 4 ans rör blev aningen längre men det får gå. Det var juh placeringen i skrovet som avgjorde en del åxå. Grenrör blir som i regel en kompromiss
.
Nu blir det att fixa rör till wastegate, tips på rekomenderade dimensioner och dragning välkomnas ( Vet det finns massor av trådar men ändå). Jag har en Audi S2 wastegate så varför inte använda den?
röret ska va ca 70cm+collektor för rätt avastämning med en vassare kam.sleeper pv skrev:Jens: Fläns till fläns ( alltså totallängden ) blev ca 38 cm på grenröret, hoppas det inte ställer till det om jag vill köra lite vasare kam![]()
Skall mäta Wastegate i veckan samt skaffa material för bygget. Blir till att spana hur andra dragit rören med längder, vinklar, placering mm.
Jens, kan du utveckla det där? Mest av nyfikenhet varför det skulle bli så? Är en sak jag aldrig tänkt på.Jens Gustavsson skrev: hur stor är s2 wg?
du får bättre botten drag med en större.
man stämmer av grenrörs längden så att det kommer en negativ puls tilbaka till toppen vid överlapp perioden.sleeper pv skrev:Jens: Om jag nu har 40cm, kommer jag i en "dålig" zon som gör det sämre än alt kortare/längre ? Och vad räknar du som vass kam?
med en ventil med större aria så behöver inte ventilen öppna lika många mm och då blir det mindre skilnad mellan trycket då westgaten börjar öppna till den är fullt öppen och då blir wg mer on off och laddtrycks kurvan blir kommer tidigare och snabbare.vectramicke skrev:Jens, kan du utveckla det där? Mest av nyfikenhet varför det skulle bli så? Är en sak jag aldrig tänkt på.Jens Gustavsson skrev: hur stor är s2 wg?
du får bättre botten drag med en större.
Tummen upp för båten annars! fränt projekt!