Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
no1_martin
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:36 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av no1_martin »

Du kanske har bestämt dig för att köra på liktrycksgrenrör men med twinentry i turbon brukar man ju göra pulssplitgrenrör. Altså att varannan cylinder i tänföljd går till varannat inlopp i turbon för bättre respons.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Njaee, Hade ju helst haft ett pulssplittat exraktorrör med samma längder på rören, bättre kollektor osv, men råkade hitta ett billigt grenrör som var färdigt , som dock inte är så optimalt men duger till att börja med iaf!

Ska nog bygga ett bättre själv senare när man fått igång den och har kört sig less! :)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

du får nog fart i den där utan pulssplitt också skulle jag tro. :thumbright:

ser fint ut.

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Jeo, det borde inte vara nå problem tror jag 8)
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

vad ska du ha för wg?

mvh
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Ska köra med en 46mm Hks kopia !
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Användarvisningsbild
maranello
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av maranello »

det blir guld det.
/// JoNi Performance Parts

Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se

KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Justja!
Hade nästan glömt att jag har ett MSD 6al med en Blaster 2 spole liggandes som också kommer smyga in under huven! :thumbright:

Uppdaterat setupen på förstasidan också!
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Nu här jag provmonterat grenröret i bilen! Passade inte riktigt helt smärtfritt då det egentligen är byggt till en E28 :?

Eller iofs så var det bara motorfästet som ställde till det, I e34 så ser motorfästet ut ungefär som en triangel.
Tänkte att jag bara behövde "holka ur" lite men det spårade ur lite :roll:

OBS: ursäkta för Väldigt dassiga bilder!

Fick ta bort ännu mer på nedre sidan innan det gick ner utan att ta i!
Blir nog att bygga nytt fäste i stål!
Bild

Bild

Bild

Fick göra lite special då det var en T6 fläns med "hål" från en t4 på grenröret!

Så jag svetstade helt sonika dit en T6 fläns på turbon som hade T4 fläns :P
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Såhär blev då placeringen av turbon! Blir ganska diskret!
Bild

Bild

Blev lite tight , Men tar inte i :P Ska nog banka lite i skärmen för säkerhets skull så man inte knäcker grenröret!
Bild


Nu måste jag bara fixa oljereturen till bröstkåpan. Nån som vet nått bra ställe att ta ut olja till turbon från?
hittade en plugg på oljefilterhuset som kanske hade funkat, Men har som för mig att jag läste nånstans att det inte var riktigt bra?
nån som vet?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Ser tajt ut det där :D olja kan du ta via t kors där oljetryckskontakten sitter.
Användarvisningsbild
Pitbull
Forumsberoende
Inlägg: 903
Blev medlem: mån dec 31, 2007 11:18 am
Ort: Olofström

Inlägg av Pitbull »

Kommer det där motorfästet verkligen hålla?
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Har nu efter lite sökande och läsande kommit fram till att det var i oljefilterhuset man skulle ta ut olja! 8)

Och inte vid oljetryckskontakten på dessa motorer som jag förstod!
Så då är det inga större problem med det hoppas jag!


Och nej, det motorfästet håller nog knappast länge, men som jag skrev, Så ska ett nytt i stål byggas :wink:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Lången
Forumsberoende
Inlägg: 1015
Blev medlem: ons nov 17, 2004 6:19 pm
Ort: Östersund

Inlägg av Lången »

Varför kan man inte ta olja där oljetryckarn sitter?
Moggemx
Forumsberoende
Inlägg: 1331
Blev medlem: sön maj 28, 2006 12:52 pm
Ort: Pajala

Inlägg av Moggemx »

Var väl egentligen bara teorier men det var nån som hade fått turbohaveri när han tagit olja därifrån :? Vad jag förstod så satt oljetryckskontakten i toppen på den motorn (Vet dock inte om den gör det på min) och då diskuterades det om oljeflödet därifrån inte räckte till och därför tappade oljetrycket.

Han hade senare byggt om och tagit olja direkt från oljefilterhuset och efter det hade det funkat klockrent!
Men som sagt detta var ju ingen fakta utan mest teorier, Men tror jag kör på oljefilterhuset då det verkade funka för han! :thumbright:
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
JohanAllden
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
Ort: Kiruna

Inlägg av JohanAllden »

Ska ja kolla upp vad avgaspackningar går lös på eller löser du det på annat sätT? // Johan
Skriv svar