Moggah's Bmw 535 Turbo (M-Power) - Skenar vidare
- no1_martin
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 106
- Blev medlem: tis mar 13, 2007 6:36 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Du kanske har bestämt dig för att köra på liktrycksgrenrör men med twinentry i turbon brukar man ju göra pulssplitgrenrör. Altså att varannan cylinder i tänföljd går till varannat inlopp i turbon för bättre respons.
Kör 965T 440bwhp
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Bygger 244 Banracebil
Bygger Speedcraft 17" lekbåt. Har kommit ett hus emellan men nån gång skall den bli klar.
Njaee, Hade ju helst haft ett pulssplittat exraktorrör med samma längder på rören, bättre kollektor osv, men råkade hitta ett billigt grenrör som var färdigt , som dock inte är så optimalt men duger till att börja med iaf!
Ska nog bygga ett bättre själv senare när man fått igång den och har kört sig less!
Ska nog bygga ett bättre själv senare när man fått igång den och har kört sig less!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
du får nog fart i den där utan pulssplitt också skulle jag tro.
ser fint ut.
mvh

ser fint ut.
mvh
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
vad ska du ha för wg?
mvh
mvh
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
- maranello
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 231
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 11:39 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
det blir guld det.
/// JoNi Performance Parts
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu finns lite nya prylar i webshopen!
www.jnpp.se
KANON PRISER PÅ TURBOS och andra Speed parts.
Nu här jag provmonterat grenröret i bilen! Passade inte riktigt helt smärtfritt då det egentligen är byggt till en E28
Eller iofs så var det bara motorfästet som ställde till det, I e34 så ser motorfästet ut ungefär som en triangel.
Tänkte att jag bara behövde "holka ur" lite men det spårade ur lite
OBS: ursäkta för Väldigt dassiga bilder!
Fick ta bort ännu mer på nedre sidan innan det gick ner utan att ta i!
Blir nog att bygga nytt fäste i stål!



Fick göra lite special då det var en T6 fläns med "hål" från en t4 på grenröret!
Så jag svetstade helt sonika dit en T6 fläns på turbon som hade T4 fläns





Såhär blev då placeringen av turbon! Blir ganska diskret!


Blev lite tight , Men tar inte i
Ska nog banka lite i skärmen för säkerhets skull så man inte knäcker grenröret!

Nu måste jag bara fixa oljereturen till bröstkåpan. Nån som vet nått bra ställe att ta ut olja till turbon från?
hittade en plugg på oljefilterhuset som kanske hade funkat, Men har som för mig att jag läste nånstans att det inte var riktigt bra?
nån som vet?

Eller iofs så var det bara motorfästet som ställde till det, I e34 så ser motorfästet ut ungefär som en triangel.
Tänkte att jag bara behövde "holka ur" lite men det spårade ur lite

OBS: ursäkta för Väldigt dassiga bilder!
Fick ta bort ännu mer på nedre sidan innan det gick ner utan att ta i!
Blir nog att bygga nytt fäste i stål!



Fick göra lite special då det var en T6 fläns med "hål" från en t4 på grenröret!
Så jag svetstade helt sonika dit en T6 fläns på turbon som hade T4 fläns






Såhär blev då placeringen av turbon! Blir ganska diskret!


Blev lite tight , Men tar inte i


Nu måste jag bara fixa oljereturen till bröstkåpan. Nån som vet nått bra ställe att ta ut olja till turbon från?
hittade en plugg på oljefilterhuset som kanske hade funkat, Men har som för mig att jag läste nånstans att det inte var riktigt bra?
nån som vet?
Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Har nu efter lite sökande och läsande kommit fram till att det var i oljefilterhuset man skulle ta ut olja!
Och inte vid oljetryckskontakten på dessa motorer som jag förstod!
Så då är det inga större problem med det hoppas jag!
Och nej, det motorfästet håller nog knappast länge, men som jag skrev, Så ska ett nytt i stål byggas

Och inte vid oljetryckskontakten på dessa motorer som jag förstod!
Så då är det inga större problem med det hoppas jag!
Och nej, det motorfästet håller nog knappast länge, men som jag skrev, Så ska ett nytt i stål byggas

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
Var väl egentligen bara teorier men det var nån som hade fått turbohaveri när han tagit olja därifrån
Vad jag förstod så satt oljetryckskontakten i toppen på den motorn (Vet dock inte om den gör det på min) och då diskuterades det om oljeflödet därifrån inte räckte till och därför tappade oljetrycket.
Han hade senare byggt om och tagit olja direkt från oljefilterhuset och efter det hade det funkat klockrent!
Men som sagt detta var ju ingen fakta utan mest teorier, Men tror jag kör på oljefilterhuset då det verkade funka för han!

Han hade senare byggt om och tagit olja direkt från oljefilterhuset och efter det hade det funkat klockrent!
Men som sagt detta var ju ingen fakta utan mest teorier, Men tror jag kör på oljefilterhuset då det verkade funka för han!

Morgan Roth Andersson
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
0730-624940
Instagram:@Moggastarn
BMW E30 -84 ///M-Power Universal Racer
BMW 535i -88 ///M-Power - Motorlös
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: tis aug 29, 2006 1:05 pm
- Ort: Kiruna