Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tråkigt med toppen.
om du är ivrig att få igång motorn kan du låna en portad 530 av mig? 44x38 som flödar ca 185cfm borde räcka till en 190-200 sug hk minst iallafall med bra grejor runt omkring.
om du är ivrig att få igång motorn kan du låna en portad 530 av mig? 44x38 som flödar ca 185cfm borde räcka till en 190-200 sug hk minst iallafall med bra grejor runt omkring.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Bussigt!Jens Gustavsson skrev:tråkigt med toppen.
om du är ivrig att få igång motorn kan du låna en portad 530 av mig? 44x38 som flödar ca 185cfm borde räcka till en 190-200 sug hk minst iallafall med bra grejor runt omkring.
Ja, vi plastade igen hålen nu med nått dundermedel...
Tänkte skruva fast toppen, inget insug, sen provtrycka motorn med vatten i bromsbänken och se om det sipprar..
Sen är det fort gjort att hänga av insuget mellan bromsningarna och kolla statusen på lagningen

Men skiter det sig så lånar jag gärna en topp av dig!
Känns även som att det är lika bra att man börjar få ordning på en riktig topp oxå...
Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jaja, ännu en garagedag avklarad...
Topplocksfanstyget...
Här ser man lagningen av kanalen till höger, bara att hålla tummarna!

Annars börjar jag vara rätt nöjd med mängden aluminium som är bortslipat.

Spännande att se om det blir nån fart på kanalen sen i flödesbänken..

Typ färdigt, orkar inte lägga ner så mycket mer energi på den här nu.

Kolvjävlarna skulle ju självklart fortsätta att strula...
Kolvringarna jag köpte begagnade passade bra förutom oljeringen som var nån dryg halvmillimeter grövre.. Jaha, bättre det än tvärtom.
Bara att trolla upp kolvarna i svarven igen och justera bredden på spåret lite.

Och här har vi dom tillslut.
Lyckades bända alla ringar på plats!

En till stilbild när dom ligger och myser...

Och äntligen monterat och klart i blocket!

Det blir inte mycket plats över när man kör med en sån här vevaxel..

Vevstakarna är väl inte smidigast heller.. tight blir det!

Och en bild på min blivande kam-sync... hoppas det blir bra såhär?

Sist ett par bonusbilder på en rätt så brutal opel cih topp som oxå ska flödas hos jens vid tillfälle!

Blankt å fint..

Topplocksfanstyget...
Här ser man lagningen av kanalen till höger, bara att hålla tummarna!

Annars börjar jag vara rätt nöjd med mängden aluminium som är bortslipat.

Spännande att se om det blir nån fart på kanalen sen i flödesbänken..

Typ färdigt, orkar inte lägga ner så mycket mer energi på den här nu.

Kolvjävlarna skulle ju självklart fortsätta att strula...
Kolvringarna jag köpte begagnade passade bra förutom oljeringen som var nån dryg halvmillimeter grövre.. Jaha, bättre det än tvärtom.
Bara att trolla upp kolvarna i svarven igen och justera bredden på spåret lite.

Och här har vi dom tillslut.
Lyckades bända alla ringar på plats!

En till stilbild när dom ligger och myser...

Och äntligen monterat och klart i blocket!

Det blir inte mycket plats över när man kör med en sån här vevaxel..

Vevstakarna är väl inte smidigast heller.. tight blir det!

Och en bild på min blivande kam-sync... hoppas det blir bra såhär?


Sist ett par bonusbilder på en rätt så brutal opel cih topp som oxå ska flödas hos jens vid tillfälle!

Blankt å fint..

Gustav Sundberg
Kam-synk ser bara bra ut, det är nog fästet för givaren som blir lite mer finlir att snickra till. 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Ännu några timmar i garaget avverkat...
Behövde en triggerskiva till vevaxeln.
Då jag tyvärr saknar plasma eller annan lämplig skärutrustning så fick det bli till att nöta lite på sticksågen, bortskämd med nya blad från biltema!

Utsågad och uppspänd i svarven.
Tog en stund att tälja till plåtbiten med all jobbig invändig svarvning.

Glömde ta kort på hur skivan ser ut lös men, bakom en modifierad annan remskiva så blev det såhär iaf.
Fattas bara givarna nu så jag kan göra fästen till dom!

Passade på att blästra av den här fulingen oxå..
Borde få resterande packningar imorrn så man kan montera fast den oxå!

Behövde en triggerskiva till vevaxeln.
Då jag tyvärr saknar plasma eller annan lämplig skärutrustning så fick det bli till att nöta lite på sticksågen, bortskämd med nya blad från biltema!


Utsågad och uppspänd i svarven.
Tog en stund att tälja till plåtbiten med all jobbig invändig svarvning.

Glömde ta kort på hur skivan ser ut lös men, bakom en modifierad annan remskiva så blev det såhär iaf.
Fattas bara givarna nu så jag kan göra fästen till dom!

Passade på att blästra av den här fulingen oxå..
Borde få resterande packningar imorrn så man kan montera fast den oxå!

Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jo lite trist..Martin H skrev:trist med toppenmen kommer du inte åt att svetsa där?
fränt projekt för övrigt
Men det var bara en 530 som jag fick gratis ändå..

Funkar det inte så slipar jag till en ny!
Synd bara att det tar sån jädra tid..
Nja, tror det blir svårt, hålet är kanske rakt nedanför den platta delen i förbränningsrummet, mellan sätesringen och väggen typ.
fast då är hålet i sidan på kanalen.
Nu äre för sent iaf

Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Ja ikväll blev det inte mycket gjort..
Eller det blev det väl, på sätt å vis.
Öppnade först ett paket med motordelar då jag ville ha kompletteringssatsen för att sätta ihop bottendelen färdigt.
Men då har dom skickat en sotsats istället än fast det står kompletteringssats på följesedeln.. jaja.
Åkte sen ut till Jensa, köpte lite avgasventiler och flödade topplock.
Det var kul! fick lite små tips på förbättringar oxå...
Var sen och hälsade på GL racing och diskuterade kamaxlar å diverse andra grejer..
Imorgon kanske det blir bildbevis på att det fortfarande händer saker
Eller det blev det väl, på sätt å vis.
Öppnade först ett paket med motordelar då jag ville ha kompletteringssatsen för att sätta ihop bottendelen färdigt.
Men då har dom skickat en sotsats istället än fast det står kompletteringssats på följesedeln.. jaja.
Åkte sen ut till Jensa, köpte lite avgasventiler och flödade topplock.
Det var kul! fick lite små tips på förbättringar oxå...
Var sen och hälsade på GL racing och diskuterade kamaxlar å diverse andra grejer..
Imorgon kanske det blir bildbevis på att det fortfarande händer saker

Gustav Sundberg
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Jaha.. update igen då.
Ännu mer skitsnack hos GL racing...
kamaxel är inlämnad för omslipning iaf!
Vi kom även fram till att 12,5:1 blir vettig komp så nu kan jag göra färdigt förbrännignsrummen.
Vattenpumpen, som steve tidigare påpekat behöver ju den bearbetas när man planar blocket lite extra.
Hade tyvärr inte nya pumpen när blocket planades så pumpen fick köras separat. Lite overkill i planslipen kanske, rondell hade gjort jobbet lika bra

Fick tag på ett spjällhus hos Jonas O oxå!
Nått bmw 540 antispinn nånting... 80mm spjäll är det iaf! stort å fint
Konstigt utformat som fasen iaf, upp i svarven och ta bort en massa junk, sen tillverka en ny fläns som ska tiggas fast.

Nylackad bög-kåpa, självklart tog ju triggerskivan i kåpjäveln så den fick smaka på rondell...
Nu går det fritt

Var hos Mattias och hämtade givarna oxå (gt-1)
Så nu äre bara att snida till fästena till dom!
Ännu mer skitsnack hos GL racing...

Vi kom även fram till att 12,5:1 blir vettig komp så nu kan jag göra färdigt förbrännignsrummen.
Vattenpumpen, som steve tidigare påpekat behöver ju den bearbetas när man planar blocket lite extra.
Hade tyvärr inte nya pumpen när blocket planades så pumpen fick köras separat. Lite overkill i planslipen kanske, rondell hade gjort jobbet lika bra


Fick tag på ett spjällhus hos Jonas O oxå!
Nått bmw 540 antispinn nånting... 80mm spjäll är det iaf! stort å fint

Konstigt utformat som fasen iaf, upp i svarven och ta bort en massa junk, sen tillverka en ny fläns som ska tiggas fast.

Nylackad bög-kåpa, självklart tog ju triggerskivan i kåpjäveln så den fick smaka på rondell...
Nu går det fritt


Var hos Mattias och hämtade givarna oxå (gt-1)
Så nu äre bara att snida till fästena till dom!
Gustav Sundberg