Gustavs Volvo 740 2,7L n/a Dogbox Provkörd!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tråkigt med toppen.

om du är ivrig att få igång motorn kan du låna en portad 530 av mig? 44x38 som flödar ca 185cfm borde räcka till en 190-200 sug hk minst iallafall med bra grejor runt omkring.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jens Gustavsson skrev:tråkigt med toppen.

om du är ivrig att få igång motorn kan du låna en portad 530 av mig? 44x38 som flödar ca 185cfm borde räcka till en 190-200 sug hk minst iallafall med bra grejor runt omkring.
Bussigt!
Ja, vi plastade igen hålen nu med nått dundermedel...
Tänkte skruva fast toppen, inget insug, sen provtrycka motorn med vatten i bromsbänken och se om det sipprar..
Sen är det fort gjort att hänga av insuget mellan bromsningarna och kolla statusen på lagningen :)
Men skiter det sig så lånar jag gärna en topp av dig!

Känns även som att det är lika bra att man börjar få ordning på en riktig topp oxå...
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jaja, ännu en garagedag avklarad...

Topplocksfanstyget...
Här ser man lagningen av kanalen till höger, bara att hålla tummarna!
Bild

Annars börjar jag vara rätt nöjd med mängden aluminium som är bortslipat.
Bild

Spännande att se om det blir nån fart på kanalen sen i flödesbänken..
Bild

Typ färdigt, orkar inte lägga ner så mycket mer energi på den här nu.
Bild

Kolvjävlarna skulle ju självklart fortsätta att strula...
Kolvringarna jag köpte begagnade passade bra förutom oljeringen som var nån dryg halvmillimeter grövre.. Jaha, bättre det än tvärtom.
Bara att trolla upp kolvarna i svarven igen och justera bredden på spåret lite.
Bild

Och här har vi dom tillslut.
Lyckades bända alla ringar på plats!
Bild

En till stilbild när dom ligger och myser...
Bild

Och äntligen monterat och klart i blocket!
Bild

Det blir inte mycket plats över när man kör med en sån här vevaxel..
Bild

Vevstakarna är väl inte smidigast heller.. tight blir det!
Bild

Och en bild på min blivande kam-sync... hoppas det blir bra såhär? :)
Bild

Sist ett par bonusbilder på en rätt så brutal opel cih topp som oxå ska flödas hos jens vid tillfälle!
Bild

Blankt å fint..
Bild
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kam-synk ser bara bra ut, det är nog fästet för givaren som blir lite mer finlir att snickra till. :)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

mattias skrev:Kam-synk ser bara bra ut, det är nog fästet för givaren som blir lite mer finlir att snickra till. :)
Det går nog bra.. :)
Jag har yxa och plastic padding i garaget.. :P
Ringer dig imorrn och hoppas att givaren råkar finnas i stan! :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ännu några timmar i garaget avverkat...

Behövde en triggerskiva till vevaxeln.
Då jag tyvärr saknar plasma eller annan lämplig skärutrustning så fick det bli till att nöta lite på sticksågen, bortskämd med nya blad från biltema! ;)
Bild

Utsågad och uppspänd i svarven.
Tog en stund att tälja till plåtbiten med all jobbig invändig svarvning.
Bild

Glömde ta kort på hur skivan ser ut lös men, bakom en modifierad annan remskiva så blev det såhär iaf.
Fattas bara givarna nu så jag kan göra fästen till dom!
Bild

Passade på att blästra av den här fulingen oxå..
Borde få resterande packningar imorrn så man kan montera fast den oxå!
Bild
Gustav Sundberg
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

trist med toppen :( men kommer du inte åt att svetsa där?
fränt projekt för övrigt :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Martin H skrev:trist med toppen :( men kommer du inte åt att svetsa där?
fränt projekt för övrigt :thumbright:
Jo lite trist..
Men det var bara en 530 som jag fick gratis ändå.. :)
Funkar det inte så slipar jag till en ny!
Synd bara att det tar sån jädra tid..

Nja, tror det blir svårt, hålet är kanske rakt nedanför den platta delen i förbränningsrummet, mellan sätesringen och väggen typ.
fast då är hålet i sidan på kanalen.
Nu äre för sent iaf :) det visar sig om den funkar.
Gustav Sundberg
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Renegade »

du kan ju trycksätta vattenkanalerna i toppen med tryckluft
sen spraya lite såpvatten då ser du ju om det är tätt eller inte
Sällan studsar en termos
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Ja ikväll blev det inte mycket gjort..
Eller det blev det väl, på sätt å vis.

Öppnade först ett paket med motordelar då jag ville ha kompletteringssatsen för att sätta ihop bottendelen färdigt.
Men då har dom skickat en sotsats istället än fast det står kompletteringssats på följesedeln.. jaja.

Åkte sen ut till Jensa, köpte lite avgasventiler och flödade topplock.
Det var kul! fick lite små tips på förbättringar oxå...

Var sen och hälsade på GL racing och diskuterade kamaxlar å diverse andra grejer..

Imorgon kanske det blir bildbevis på att det fortfarande händer saker :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jaha.. update igen då.

Ännu mer skitsnack hos GL racing... :) kamaxel är inlämnad för omslipning iaf!
Vi kom även fram till att 12,5:1 blir vettig komp så nu kan jag göra färdigt förbrännignsrummen.

Vattenpumpen, som steve tidigare påpekat behöver ju den bearbetas när man planar blocket lite extra.
Hade tyvärr inte nya pumpen när blocket planades så pumpen fick köras separat. Lite overkill i planslipen kanske, rondell hade gjort jobbet lika bra :)
Bild

Fick tag på ett spjällhus hos Jonas O oxå!
Nått bmw 540 antispinn nånting... 80mm spjäll är det iaf! stort å fint :P
Konstigt utformat som fasen iaf, upp i svarven och ta bort en massa junk, sen tillverka en ny fläns som ska tiggas fast.
Bild

Nylackad bög-kåpa, självklart tog ju triggerskivan i kåpjäveln så den fick smaka på rondell...
Nu går det fritt :)
Bild

Var hos Mattias och hämtade givarna oxå (gt-1)
Så nu äre bara att snida till fästena till dom!
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6090
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Du har ingen bild på hur triggerskivan ser ut lös?

Edit: Läste lite längre upp att du inte hade det :doh: :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Steve skrev:Du har ingen bild på hur triggerskivan ser ut lös?

Edit: Läste lite längre upp att du inte hade det :doh: :)
Kan fixa en om du vill.. :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
anto
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: mån jul 26, 2004 1:40 am
Ort: Hörnefors

Inlägg av anto »

Ser bra ut det där men nu får du skynda på lite så du kan komma och sladda på banan igen :thumbright:
Slå en signal när du är i garaget så hämtar jag fjädrarna...
Användarvisningsbild
Spider
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: fre okt 17, 2003 10:04 am
Ort: Vännäsby
Kontakt:

Inlägg av Spider »

Ser ju bra ut det här Gustav. :)
Den ny motorn verkar inte bli lika oljesölande som den gamla.... :hihi:

Kul att se alla bilder på när du svarvar, borrar etc. Lite grann som -How it´s made (förklaring följer) på discovery. :D
Skriv svar