Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Ghian står och väntar på husses kärlek, dock kommer annat mellan hela tiden...
Flytt från ett hus till ett annat, för att sen flytta från det huset ögonaböj fast själv denna gång, flytta runt lite för att numera husera med ny sambo på ytterligare ett nytt ställe..... Sånt tar tid....
Nåja, även i garaget så har energin lagts på annat...
Blev en pickis som fick kärlek istället för Ghian denna vinter....
Skulle bara avfetta och prima den var tanken, men saker blir inte alltid som man tänkt sig.....
Kylaren


Fälgarna provmonterade

Lucka för att komma åt motor, kylning etc...

Framvagn sänkt, primad och lackad.

Luckan har ett huvlås monterat och det blir gasdämpare till den, måste bara montera flakbotten så jag vet hur mycket den kommer att väga.
Motor blir en B230, vilket kommer att få mången kommentar, men jag ska köra året runt och har dålig erfarenhet av 112hästars VW-motorer.....
Blir toppen med svenska hästkrafter!!!
Värmepaket och motor kommer från Volvo 740, den kommer även att donera huvudbromscyl samt oken till framvagnen. Söker ventilerade framskivor, nån som har något tips?
Bak blir det skivor från Mercedes samt ok från Audi A4.
Bild på fälg önskades, tog en med mobilen igår....

Rullade ut bilen till tvätten och avfettade undersidan.
Blåste sen rent med rotormunstycket.

Sen tillbaks till mekplatsen och lyfta i Volvorovan.


Blev för tight, måste bocka nya förstyvningsplåtar i luckan, så att förgasaren och oljepåfyllningen går fria.

Eftersom kylaren hamnade där tanken satt så fick den flytta på sig.

Ska korta röret och köpa en siliconslang 90graders.

Nu återstår att få tanken fri från hål, alt skaffa en annan tank, samt tillverka fästen likt original.

För att få bort folkracelooken som oftast finns på VW med Volvosnurra så klädde jag in motorn.





Eftersom värmepaketet hamnar under flaket så behövs ett luftintag till det.
Min sidolucka var riktigt dålig i underkant så den fick donera sitt galler.


Efter blästring.

Blir en 125mm slang mellan paketet och gallret.


Allt under svetsat, grundat och nu är även bodyn lagd.



Borrade några extra hål för att bli av med den varma luften från kylaren. Tanken är att luften ska gå ut genom sidorna där luften är tänkt att gå in.

Ska tillverka en långkloss för att slipa sidorna, har fått slippapper från en bandputs och ska använda det pappret.

Spackling av karossen påbörjad.

Trösklarna är bytt av tidigare ägare, dock svetsat med full kuggning på strömmen så hela sidorna har slagit sig.
Mycke spackel går det åt.....

Sen var det plåtslageri på schemat.
Hade ett ark aluplåt stående i garaget, var dock bara 1mm eftersom det köptes när jag byggde som bäst på FormelVeen, alltså i tunnaste laget men det får funka.


En dålig bild underifrån...







Dom svängda bitarna ska vara nitade och dom stora plåtarna sitter på fattigmans-Dzus.
Ska göra allt klart till veckan, putsa till alla plåtar, kryssbocka och lämna på pulverlack.
Sen blir det renslipning av lastutr, limma och nita dit alla alulister och sen grunda och på med body.
Utrymmet blir ljusgrått och plåtarna lite mörkare grå.
Flytt från ett hus till ett annat, för att sen flytta från det huset ögonaböj fast själv denna gång, flytta runt lite för att numera husera med ny sambo på ytterligare ett nytt ställe..... Sånt tar tid....
Nåja, även i garaget så har energin lagts på annat...
Blev en pickis som fick kärlek istället för Ghian denna vinter....
Skulle bara avfetta och prima den var tanken, men saker blir inte alltid som man tänkt sig.....
Kylaren


Fälgarna provmonterade

Lucka för att komma åt motor, kylning etc...

Framvagn sänkt, primad och lackad.

Luckan har ett huvlås monterat och det blir gasdämpare till den, måste bara montera flakbotten så jag vet hur mycket den kommer att väga.
Motor blir en B230, vilket kommer att få mången kommentar, men jag ska köra året runt och har dålig erfarenhet av 112hästars VW-motorer.....
Blir toppen med svenska hästkrafter!!!
Värmepaket och motor kommer från Volvo 740, den kommer även att donera huvudbromscyl samt oken till framvagnen. Söker ventilerade framskivor, nån som har något tips?
Bak blir det skivor från Mercedes samt ok från Audi A4.
Bild på fälg önskades, tog en med mobilen igår....

Rullade ut bilen till tvätten och avfettade undersidan.
Blåste sen rent med rotormunstycket.

Sen tillbaks till mekplatsen och lyfta i Volvorovan.


Blev för tight, måste bocka nya förstyvningsplåtar i luckan, så att förgasaren och oljepåfyllningen går fria.

Eftersom kylaren hamnade där tanken satt så fick den flytta på sig.

Ska korta röret och köpa en siliconslang 90graders.

Nu återstår att få tanken fri från hål, alt skaffa en annan tank, samt tillverka fästen likt original.

För att få bort folkracelooken som oftast finns på VW med Volvosnurra så klädde jag in motorn.





Eftersom värmepaketet hamnar under flaket så behövs ett luftintag till det.
Min sidolucka var riktigt dålig i underkant så den fick donera sitt galler.


Efter blästring.

Blir en 125mm slang mellan paketet och gallret.


Allt under svetsat, grundat och nu är även bodyn lagd.



Borrade några extra hål för att bli av med den varma luften från kylaren. Tanken är att luften ska gå ut genom sidorna där luften är tänkt att gå in.

Ska tillverka en långkloss för att slipa sidorna, har fått slippapper från en bandputs och ska använda det pappret.

Spackling av karossen påbörjad.

Trösklarna är bytt av tidigare ägare, dock svetsat med full kuggning på strömmen så hela sidorna har slagit sig.
Mycke spackel går det åt.....

Sen var det plåtslageri på schemat.
Hade ett ark aluplåt stående i garaget, var dock bara 1mm eftersom det köptes när jag byggde som bäst på FormelVeen, alltså i tunnaste laget men det får funka.


En dålig bild underifrån...







Dom svängda bitarna ska vara nitade och dom stora plåtarna sitter på fattigmans-Dzus.
Ska göra allt klart till veckan, putsa till alla plåtar, kryssbocka och lämna på pulverlack.
Sen blir det renslipning av lastutr, limma och nita dit alla alulister och sen grunda och på med body.
Utrymmet blir ljusgrått och plåtarna lite mörkare grå.
- Mattz Larsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
- Ort: Gävle
Även fast en folka med vattenskadad motor är bland det värsta jag vet och en med Volvorova är ännu värre, måste jag säga att att du gjort ett superjobb.
Skulle nästan kunna tänka mig en sån själv.

Skulle nästan kunna tänka mig en sån själv.
Arvid Bäcknert
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right
Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras
If there was nothing wrong, there would be nothing right
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Jäklar vilket snyggt jobb du gör 

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
- chellquist
- Forumsberoende
- Inlägg: 636
- Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
- Ort: Teg
- Kontakt:
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt: