ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Om du vrider på nyckeln så skall ju ms visa det trycket som vi andas och lever i vilket är ca 97 kpa beroende på var du bor . Om du har noll hur ska ms då veta när det börjar suga när du startar
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Inlägg av The »

TheDagger skrev: För att återgå till din ursprungliga fråga så: Jo klart det ska stå på 0 vid avstängd motor, låter som om du ställt in fel i mjukvaran.
Var bor du som inte har något lufttryck?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Re: ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Inlägg av jimmy/fimpen »

TheDagger skrev:
turbo-t60 skrev:hejsan jag har ett problem jag har 95 kpa på mapp mätaren då motorn inte är igåmg! är det nå fel eller har jag gjort nå fel vid instälningen på sprutet :roll:
För att återgå till din ursprungliga fråga så: Jo klart det ska stå på 0 vid avstängd motor, låter som om du ställt in fel i mjukvaran.




mycket möjligt men vad första gången jag försöker med det här köpte sprutet begagnat så jag har inga papper eller nå alls typ
turbo for life
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

Patrik H skrev:Om du vrider på nyckeln så skall ju ms visa det trycket som vi andas och lever i vilket är ca 97 kpa beroende på var du bor . Om du har noll hur ska ms då veta när det börjar suga när du startar

ännu ett bra svar! jag håller med dig får man det till 0 blir det ju tokigt så som jag fattar det det är alltså riktigt med att den står på 95 typ



men ska ve mappens map bins börja på 10 eller 95?
turbo for life
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

ja vill inte vara elak eller kaxig men
när du ställer sådana här basic frågor så måste ja nog säga läs manualen ordentligt och eftersom du inte hade den så skickar ja med en länk.
Och om du frågar om så här enkla grejer så kommer du ha 100 tals frågor framför dej .
ett tips kan vara att andvända googles översätts funktion om du inte är så bra på engelska

http://www.megamanual.com/index.html

http://megasquirt.se/

mvh patrik
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Re: ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Inlägg av TheDagger »

The skrev:
TheDagger skrev: För att återgå till din ursprungliga fråga så: Jo klart det ska stå på 0 vid avstängd motor, låter som om du ställt in fel i mjukvaran.
Var bor du som inte har något lufttryck?
Verkar ju vara så att det ser olika ut i olika mjukvara, i Haltech står mätaren på "0" när motorn inte går. Och För det behöver du inte vara uppkäftig tycker jag.
MRMRacing
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: ons okt 22, 2008 7:56 am
Ort: Stockholm

Inlägg av MRMRacing »

Det hela beror på hur man mäter lufttrycket, de flesta idag mäter i absolut tryck vilket utgår från 0 vid max vakum. Sedan är det runt 100 vid avstängdmotor beroende på lufttrycket (ja vi lever i ett kilos övertryck ungefär).

Så 1 kilos laddtryck på garagespråk betyder egentligen 200 på de flesta systemen idag....
Hemsida och Autronic forum http://www.mrm-racing.se
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Inlägg av The »

TheDagger skrev:
The skrev: Var bor du som inte har något lufttryck?
Verkar ju vara så att det ser olika ut i olika mjukvara, i Haltech står mätaren på "0" när motorn inte går. Och För det behöver du inte vara uppkäftig tycker jag.
Och jag tycker att du inte behöver ta allt fullt så allvarligt 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
jimmy/fimpen
För mycket laddtryck
Inlägg: 485
Blev medlem: tor okt 16, 2008 11:23 am
Ort: orsa

Inlägg av jimmy/fimpen »

Patrik H skrev:ja vill inte vara elak eller kaxig men
när du ställer sådana här basic frågor så måste ja nog säga läs manualen ordentligt och eftersom du inte hade den så skickar ja med en länk.
Och om du frågar om så här enkla grejer så kommer du ha 100 tals frågor framför dej .
ett tips kan vara att andvända googles översätts funktion om du inte är så bra på engelska

http://www.megamanual.com/index.html

http://megasquirt.se/

mvh patrik


tack för länken det stod massa vettigt i tuning mappen
turbo for life
Användarvisningsbild
TheDagger
För mycket laddtryck
Inlägg: 403
Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Ort: V.Torup, Skåne

Re: ms problem 95 kpa då motorn inte är igång

Inlägg av TheDagger »

The skrev:
TheDagger skrev: Verkar ju vara så att det ser olika ut i olika mjukvara, i Haltech står mätaren på "0" när motorn inte går. Och För det behöver du inte vara uppkäftig tycker jag.
Och jag tycker att du inte behöver ta allt fullt så allvarligt 8)
Och du kunde använt en smiley från början så man kunde "läsa" dig lite bättre :wink:
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Då blir det ju för enkelt ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar