http://en.wikipedia.org/wiki/Jerk_(physics)
F:ma A.Norrbacks garage. cfd
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
http://www.anorrback.fi/temp/a_kam.xls
8192 pulser / varv
http://www.anorrback.fi/temp/linearsensor.xls
linjärgivarens mätvärden.
/Andre'
8192 pulser / varv
http://www.anorrback.fi/temp/linearsensor.xls
linjärgivarens mätvärden.
/Andre'
power
Hej André!
Måste säga att du är väldigt duktig med dina prylar. Kul att det finns någon som orkar fixa med sånt här själv. Jag tycker sånt är riktigt intressant!
Det blir nog bra när du stärker upp signalen lite på givaren! På mitt system så tror jag ripplet ligger på ca 2-4mV. Stärker du upp till 10V lär det ju bli mycket bättre.
Jag köpte ju förstärkarkort billigt till mina tryckgivare, men de har ju en mycket större förstärkningsgrad. Men det går att ändra lätt med motstånd. Är du intresserad så kan jag nog vidareförmedla en kontakt som möjligtvis kan ha några kort kvar!
Mvh Gordon
Måste säga att du är väldigt duktig med dina prylar. Kul att det finns någon som orkar fixa med sånt här själv. Jag tycker sånt är riktigt intressant!
Det blir nog bra när du stärker upp signalen lite på givaren! På mitt system så tror jag ripplet ligger på ca 2-4mV. Stärker du upp till 10V lär det ju bli mycket bättre.
Jag köpte ju förstärkarkort billigt till mina tryckgivare, men de har ju en mycket större förstärkningsgrad. Men det går att ändra lätt med motstånd. Är du intresserad så kan jag nog vidareförmedla en kontakt som möjligtvis kan ha några kort kvar!
Mvh Gordon
Mercedes 190E 2.3-16
9.98 238km/h
9.98 238km/h
-
Erland Cox
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Sitter och försöker förstå derivering, inte lätt. Var är alla som kan derivera?
Första derivatan av positionen är hastighet. Och det är tangenten till punkten i kurvan, dvs. lutningen på kurvan just vid den punkten.
Andra derivatan av positionen är accelerationen, som är förändringen av hastigheten.
Tredje derivatan är jerk som betyder förändringen av accelerationen.
Men hur jag i praktiken räknar ut hastigheten, accelerationen eller jerk längsmed kurvan har jag ännu inte listat ut.
/Andre'
Första derivatan av positionen är hastighet. Och det är tangenten till punkten i kurvan, dvs. lutningen på kurvan just vid den punkten.
Andra derivatan av positionen är accelerationen, som är förändringen av hastigheten.
Tredje derivatan är jerk som betyder förändringen av accelerationen.
Men hur jag i praktiken räknar ut hastigheten, accelerationen eller jerk längsmed kurvan har jag ännu inte listat ut.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
norrback har du läst gamla graham bell four stroke boken? jag köpte den 1989-90 gissar jag där går de in lite lagomt djupt i kamaxelns värd ungefär så mycket som sånna som vi behöver veta.
vill man gå djupare så fins det många värstig böcker i ämnet också men det är över kurs tror jag om man inte ska designa kammar från ruta ett.
jag kan lägga upp lite enkla formler angående velocity , acceleration kurvor om du vill?
snackar du metriska sifror eller tum? (finns för och nackdelar med båda men jag försöker köra metriskt än fast mycket läsvärt från usa är tum per grad mm
)
vill man gå djupare så fins det många värstig böcker i ämnet också men det är över kurs tror jag om man inte ska designa kammar från ruta ett.
jag kan lägga upp lite enkla formler angående velocity , acceleration kurvor om du vill?
snackar du metriska sifror eller tum? (finns för och nackdelar med båda men jag försöker köra metriskt än fast mycket läsvärt från usa är tum per grad mm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
För att kunna derivera så får du ha en funktion först. Jag la in punkterna som en punktserie från din mätning på a-kammen i ett grafprogram.
http://download.cnet.com/Graph/3000-205 ... 63417.html
Fick först ta ut en medellinje (dynamiskt medelvärde i programmet) pga det var så mycket störningar i mätningen. Man såg också att upplösningen inte var den bästa men det beror väl på ad-omvandlaren som du skulle byta? Sen fick jag ut en funktion från punkterna och sen lät jag programmet derivera ett par gånger.
Kan lägga upp några bilder på det imorron, har bilderna på jobb. Men hade det varit en bättre kurva med mindre störningar och värdena hade varit grader och mm från början så skulle det blivit bättre, det som jag fick fram var mest ett test och fungera sådär
Nån som kan matlab kan snabbt göra det bättre.
Beroende på vilket programspråk du använder, men det brukar finnas färdiga script för derivering?
En bra bok:
http://books.google.se/books?id=m6keIkW ... q=&f=false
Här är grafer på först den uppmätta kamkurvan med lyftet multiplicerat så det blev verkligt lyft men med pulser istället för grader.
Sen gjorde jag en medellinje på det.
Denna medellinje blev en funktion som sen är deriverad så hastigheten kommer fram, och sen deriverad en gång till så accelerationen kommer fram. Detta är bara ett test och jag har inte full koll på det så ta inte värdena seriöst, och om nån matematiker ser detta så rätta mina fel..




http://download.cnet.com/Graph/3000-205 ... 63417.html
Fick först ta ut en medellinje (dynamiskt medelvärde i programmet) pga det var så mycket störningar i mätningen. Man såg också att upplösningen inte var den bästa men det beror väl på ad-omvandlaren som du skulle byta? Sen fick jag ut en funktion från punkterna och sen lät jag programmet derivera ett par gånger.
Kan lägga upp några bilder på det imorron, har bilderna på jobb. Men hade det varit en bättre kurva med mindre störningar och värdena hade varit grader och mm från början så skulle det blivit bättre, det som jag fick fram var mest ett test och fungera sådär
Nån som kan matlab kan snabbt göra det bättre.
Beroende på vilket programspråk du använder, men det brukar finnas färdiga script för derivering?
En bra bok:
http://books.google.se/books?id=m6keIkW ... q=&f=false
Här är grafer på först den uppmätta kamkurvan med lyftet multiplicerat så det blev verkligt lyft men med pulser istället för grader.
Sen gjorde jag en medellinje på det.
Denna medellinje blev en funktion som sen är deriverad så hastigheten kommer fram, och sen deriverad en gång till så accelerationen kommer fram. Detta är bara ett test och jag har inte full koll på det så ta inte värdena seriöst, och om nån matematiker ser detta så rätta mina fel..




-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Här kommer en bättre graf (mm lyft på Y och kam grader på X) av e värre kam, höjde spänningen så jag har 10V som mest nu, slapp mycket brus. Skall försöka få den att ge ett medelta på 2 - 3 mätningar sen skriva i filen.

Kristoffer, hur får du ut derivatan som en du funktion i grafen, hittar inget?
/Andre'

Kristoffer, hur får du ut derivatan som en du funktion i grafen, hittar inget?
/Andre'
power
- Kristoffer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 289
- Blev medlem: ons maj 04, 2005 8:12 am
- Ort: Vallåkra
När du har lagt in en punktserie, så markerar du "serie 1" sen väljer du funktion -> trendlinje. Klicka på polynomisk och sen vilken grad av polynom du vill ha (prova olika). Sen väljer du funktion -> derivata och skriver in inom vilket intervall. Zoom funktionen är inte särskilt bra i programmet men det har du kanske märkt redan.norrback skrev:Kristoffer, hur får du ut derivatan som en du funktion i grafen, hittar inget?
/Andre'
-
Anders Elenius
- För lite laddtryck
- Inlägg: 8
- Blev medlem: fre nov 28, 2008 8:24 pm
- Ort: Finland
-
norrback
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Anders, de ska du göra.
Kristoffer, märkte i misstag att excel kan göra en trendline med 6 ordningens polynom. Delade in lyftprofilen i 8 - 12 delar och fick ut en 6 gradens polynom för varje segment. Excel kan också skriva ut funktionen, typ 2e+4x6. + 3e+3x5 osv....
Som i sintur går att derivera mot X axeln och då skall man få hastigheten i text format för varje punkt. Har inte hunnit testa räka ännu och jämföra med diagrammet, kanske på veckoslutet.
/Andre'
Kristoffer, märkte i misstag att excel kan göra en trendline med 6 ordningens polynom. Delade in lyftprofilen i 8 - 12 delar och fick ut en 6 gradens polynom för varje segment. Excel kan också skriva ut funktionen, typ 2e+4x6. + 3e+3x5 osv....
Som i sintur går att derivera mot X axeln och då skall man få hastigheten i text format för varje punkt. Har inte hunnit testa räka ännu och jämföra med diagrammet, kanske på veckoslutet.
/Andre'
power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21752
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag kan lägga upp en bild/fil från min cam pro plus så kan du gämföra? vist va det en vanlig 10.5mm A kam?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/