2.3-16 mercan

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Vet vad du menar...å när man blir skadad osv blir det då fan inte lättare iaf!!

Men...lack...nää....det får allt polarn Denta lösa serru.. :lol:
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

volvo

Inlägg av johan johansson »

jag gillar ditt insug, håller på att bygga nytt till pv.n får ta insperation av ditt :thumbright:

velar som fan hur jag ska leda in luften bara. nog om mitt

kul att se att det börjar hända lite, verkar kunna bli bra snurr i dessa motorerna synd att ingen har löpt linan ut. för utom kjelle på 80 talet
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja,det e tacksamma motorer vilket ju Kjelle milt sagt bevisade.

Vi får la se var detta landar,men ambitionen e iaf att pluggen skall ur å om det innebär att den lägger sig i omloppsbana-so be it.
Gata e dock till 100% målet,varför vissa kompromisser görs men framför allt då läggs det tid i sån´t man kanske inte direkt prioriterar på en ren racerbil.

Om du vill ha ideer om diffusor insug e du jättevälkommen att slå en signal vid behov.
Vi har ju utvärderat detta under ngr år,å för radfyror har de definitivt sina fördelar.(å nackdelar med för den delen)
Framför allt stillar de ju transient områdena vad gäller tryck,å...det finns det många.
Tom i dragracing.

Hur som...0737-18910

Mvh,Jesper
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Inlägg av johan johansson »

det hade varit intressant att diskutera
men det tele nr du har angivet funkar inte

m.v.h johan johansson
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Sorry.
Glömde en nolla.
0737-189010

Mvh;Jesper
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Hepp! :D

Eftersom jag blir tvungen att placera om spjället lite visar det sig att behållaren för styrservot kommer ivägen,så det var ju inget annat val än att tillverka en lösning på det så jag kan lägga behållarn i sig på förarsidans innerskärm istället.
Snacka om domino..

Bild

Å såhär blev de.
O-ringstätat i botten.[/url]
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Igår fick jag ett riktigt riktigt roligt besked.
Polarn Johan har varit å bromsat sin 2.5-16 som jag varit lite inblandad i.

Ursprunligen anges den motorn till 195 häst-precis som den katalysator försedda orginalaren som satt i min bil.
Utvecklingen av Johans motor har gått i steg,å han använder bilen som dual purpose-som sommar bruksis/banbil.

Motorn åkte ur förleden å sattes ihop igen med 11.3 i komp samt H-profilare.
Ett annat insug har byggts-dock fortfarande enkelspjäll å plenum,åsså ett VEMS.

Den bänkades innan modsen till 194 hästar som referens.

Det riktigt riktigt roliga i kråksängen e att kamaxlarna e fortfarande orginal.Ställda enl org.
Katalysator har den naturligtvis fortfarande..å orginal avgas.

Som sagt...en orginalmotor med högre komp,annat insug å ett VEMS som jag bankat laptop på.
Sugmaskin....javisst!

Resultatet?

255 hk @7000rpm :lol:

Sätt den i pipan å rök den!

255 hästar på skit å ingenting-om än i eloge till Johan mkt välbyggt.
Topplock osv e fullständigt orört.Bara renoverat.

Tomgång-med fungerande IAC osv-som e hur snäll som helst på 950rpm.
Lika körbar som en orginalare,bara med mer botten...
Som sagt...kamaxlar osv e 2.5ans orginalare..
...å 255 häst. :hihi:

60 hästar upp sug i det effektspannet ur 2.5 liter...med ett insug,andra kolvar å en vettig motorstyrning samt mappning. :shock:
Nu snackar vi billig sugeffekt ökning!!!

Mercedes cossiemotorn e fan inget man skojar bort. :thumbright:
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det var en rejäl fin effekt-ökning ! :thumbright:
Är det mappat med Speed-Density istället för Alpha-N?

Hur grovt avgassystem var det ? Är det original från toppen fram ända bak till ändpipan?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Ja,den e smått otrolig även i min värld-men stämmer.
Inget att snacka om.

Iom orginalkamaxlarna samt plenum e det mappat som SD.
Som sagt,hur mjuk å fin som helst å tom IACen gör det den skall.
Som en fabriksmotor.

Avgassystemet e orginal 2.5",men grejen e att bilen härstammar från en tid med restriktiva avgassystem från mercedes-vilket om ngt gör det hela ännu mer remarkabelt.
Känt e att man kan vinna runt 10 häst bara på det om man vill,men ägaren ger med all rätt uttryck för att han e skitnöjd som det e.
Bilen e som de e både tyst å bekväm.

Strax över 230 på driven med dessa förutsättningar tror jag faktiskt e ett rekord i sammanhanget,men där ser man om ngt vad attention to detail kan vara värt.

Maskin har kolvar från amerikanska CP,å blocket e borrat med min stressplatta nere hos Janne på Lindome-som ju vet vad han gör.
Toppen e renoverad av mig.Mira osv,men inget special i nån form.
Orginal ventiler,fjädrar osv osv.

Kamdreven e iofs frästa så de går att justera,men e ställda enl orginal.
(HC värden å bes osv-bilen e en 92a i mkt mkt fint skick)

Mao inget märkvärdigt alls,utan bara anal känsla för detaljer.
Vad värre e är-för att ge en ide om tomgångskvalitet-att vi nu jagar att klara HC gränserna,vilket vi i sin tur känner ligger inom räckhåll.
Å...det säger väl allt ur den aspekten. :lol:

Med det sagt e det kanske inte heller så svårt att ta till sig att bilen i helhet har en mkt mkt god körbarhet TROTS över hundra literhästar.
E som att köra en orginalare,bara med mer botten.

Effekten e alltså några ynka hästar från att matcha de sugmotoreffekter dåvarande GrA tog ut 1987. :hihi: .....fast.... :hihi:

Utveckling var ordet,å jag rådde ägaren redan på planerings stadiet att -KISS.
Keep It Simple Stupid.

Jänkarna har ju framgångsrikt byggt gatmotorer med mkt komp å mkt topp-vilket dessa motorer har i överflöd tack vare cossie-fast med begränsat med kam i åratal med framgång,å det e ju bara att konstatera att det fungerar om ngt ÄNNU bättre på våra europeiska maskiner.
Mkt tack vare modern motormanagement å att veta hur att progamera den.

Sällan numer,men jag får erkänna mig genuint impad av maskin.
Den e på nått sätt Dr Jekyl and Mr Hyde-å då utan övertryck.
*Surkålsspecialisten*
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Fin effekt :)
Imponerande, i klass med BMW M3 E36 motorerna som såldes under -90 talet. Men med en fin topp, rätt ihopsatt bottendel och hög komp (M3:an har också 11.3) tillsammans med bra mappning så ger det ju resultat!

Skönt att det gick att nå med hyffsat milda kammar också, så man får lite bruksgång på den.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

det är inte utan att man börjar tro du skryter lite? ;)
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Visst e det så.
Tycker stolt att detta e fantastiskt av Johan å oss i gänget.
Men...mer än ngt annat tycker jag det e fantastiskt roligt.
Roligt för att det överträffade våra förväntningar,å roligt som fan för att det var genomförbart.

Jonas.
Ja.
Som sagt,kamaxlarna e orginalen.
Grejen e ju att bortsett från det ovan e inget direkt omptimerat.
Mao,byt avgas,byt remskivor osv så nog fan tror jag man puttar den förbi 260 hästar.

Byt pinnar så....
För att orginalkamaxlar,även till dessa motorer,slipas med annat än bara maximal prestanda i tanke e väl ett etablerat faktum.
Hyggligt med kompression å ett par pinnar som gör att den drar förbi 8 e ju en tanke som föds hos mig,men iom det försvinner ju högst sannolikt all möjlighet att möta avgaskraven-å iom det faller ju konceptet.
*Surkålsspecialisten*
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2794
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Intressant det du skriver om IAC ventil och avgasvärden, verkar inte vara så många som använder IAC ventil ihop med VEMS.

På min motor anser jag att det är ett måste, trots allt har det ju bytt årtusende sen man använde förgasare, och nu ska ju maskinen ha 100% körbarhet !

DOCK har jag haft problem att få stabil lambdareglering på just tomgång, med lite svängande varvtal som följd.
(utan Lambda reglering funkar det kanon men då har motorn fått gå lite onödigt fett tycker jag, svårt med Heat soak på givare mm.)

Det sista nu innan min besiktning ändrade jag så att IAC ventilen inte reglerade mot annat än PWM tabellen och "fin justerade" varvalet med tändretardering.
Svårt med två PID regulatorer som påverkar varandra så mycket, som Lambda och IAC samtidigt :roll:

Jag kör med 1.0.78, men ni kanske har nyare firmware och helt andra inställningar ?

Trevlig effekt förresten :thumbright:
Dock kanske inget att hälla i 91 oktan i :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

ett par snälla kammar med mera lyft och bara pyttelite duration, typ 10 grader.
det vore melodin för å snuva på 270hk tillsammans med annat avgas å så.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Daniel.
På Johans bil åker vi tom 0.73 med vad allt det innebär.
Men.
Det fungerar,å vad siffrorna som sagt inte berättar e den rent fantastiska körbarheten i maskin.
Håller med du...en IAC skall tom rena räsermotorer ha i min mening idag.
Finns ingen ursäkt för ngt annat.
Ja,om PID värdena inte ligger i fas för IAC resp lambda vill lambdan gärna jaga sin egen svans,å ett enkelt sätt att "plåstra" sig förbi en besiktning då tex e att enbart luta sig på referens tabellen.

Patrick.
Nja.
Dessa motorerna har en baksida,å de e att de e "smutsiga".
Dvs att det kan vara direkt svårt att få dem under 100ppm tom med orginalsetupen om de har ngr mil på nacken,å de ställer iom det större krav än vanligt på kattar mm.
10grad mer running kan jag av erfarenhet mer eller mindre garantera gör den uppgiften omöjlig med en vettig praktisk insats.

Men..nu e ju jag inte Johan,å jag hade inte bromsat här.
Inte en chans,utan hade glatt beställt pinnar från Cat eller ngt liknande i avsikt att se vad som finns att hämta.

Att motorerna i sig kan fås att ge effekt finns det väl knappast ngr tvivel om,men GREJEN e ju att göra det med körbarhet,avgasvärden å ekonomi i sinne.
Då blir det helt plötsligt inte lika enkelt längre,å efter att ha labbat med dessa maskinerna under ngr år nu så ser jag dem väl lite som en dinosaurie ärligt sagt.
Smutsiga helt enkelt,om än med tillgångar som uppväger det med råge ur ett prestanda perspektiv.
E kanske just därför jag tycker att Johans koncept här e så intressant.
*Surkålsspecialisten*
Skriv svar