Ja,den e smått otrolig även i min värld-men stämmer.
Inget att snacka om.
Iom orginalkamaxlarna samt plenum e det mappat som SD.
Som sagt,hur mjuk å fin som helst å tom IACen gör det den skall.
Som en fabriksmotor.
Avgassystemet e orginal 2.5",men grejen e att bilen härstammar från en tid med restriktiva avgassystem från mercedes-vilket om ngt gör det hela ännu mer remarkabelt.
Känt e att man kan vinna runt 10 häst bara på det om man vill,men ägaren ger med all rätt uttryck för att han e skitnöjd som det e.
Bilen e som de e både tyst å bekväm.
Strax över 230 på driven med dessa förutsättningar tror jag faktiskt e ett rekord i sammanhanget,men där ser man om ngt vad attention to detail kan vara värt.
Maskin har kolvar från amerikanska CP,å blocket e borrat med min stressplatta nere hos Janne på Lindome-som ju vet vad han gör.
Toppen e renoverad av mig.Mira osv,men inget special i nån form.
Orginal ventiler,fjädrar osv osv.
Kamdreven e iofs frästa så de går att justera,men e ställda enl orginal.
(HC värden å bes osv-bilen e en 92a i mkt mkt fint skick)
Mao inget märkvärdigt alls,utan bara anal känsla för detaljer.
Vad värre e är-för att ge en ide om tomgångskvalitet-att vi nu jagar att klara HC gränserna,vilket vi i sin tur känner ligger inom räckhåll.
Å...det säger väl allt ur den aspekten.
Med det sagt e det kanske inte heller så svårt att ta till sig att bilen i helhet har en mkt mkt god körbarhet TROTS över hundra literhästar.
E som att köra en orginalare,bara med mer botten.
Effekten e alltså några ynka hästar från att matcha de sugmotoreffekter dåvarande GrA tog ut 1987.

.....fast....
Utveckling var ordet,å jag rådde ägaren redan på planerings stadiet att -KISS.
Keep It Simple Stupid.
Jänkarna har ju framgångsrikt byggt gatmotorer med mkt komp å mkt topp-vilket dessa motorer har i överflöd tack vare cossie-fast med begränsat med kam i åratal med framgång,å det e ju bara att konstatera att det fungerar om ngt ÄNNU bättre på våra europeiska maskiner.
Mkt tack vare modern motormanagement å att veta hur att progamera den.
Sällan numer,men jag får erkänna mig genuint impad av maskin.
Den e på nått sätt Dr Jekyl and Mr Hyde-å då utan övertryck.