Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Ragtop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: ons sep 05, 2007 1:56 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Ragtop »

Fasen vikket garage. Är du själv där?

Undrar om du inte blir den första att hänga i en boxer 6:a i en T3 Ghia.
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Jag och farsan är i garaget, Caben är hans.

Por6a i T34 finns redan, i Australien, men på denna sida av pölen är jag nog bland dom första.

/Stefan
ris3t
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jan 27, 2009 4:37 pm
Ort: hällefors

delar

Inlägg av ris3t »

om du behöver delar till type 34an så har ja de mästa har två st bilar en av dom helt i delar
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Framkofångare, mittendelen och höger sida, oavsett skick.

Nåt du ligger på?

//Stefan
ris3t
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: tis jan 27, 2009 4:37 pm
Ort: hällefors

Mm

Inlägg av ris3t »

ja de har ja nog
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Ghian står och väntar på husses kärlek, dock kommer annat mellan hela tiden...
Flytt från ett hus till ett annat, för att sen flytta från det huset ögonaböj fast själv denna gång, flytta runt lite för att numera husera med ny sambo på ytterligare ett nytt ställe..... Sånt tar tid....

Nåja, även i garaget så har energin lagts på annat...
Blev en pickis som fick kärlek istället för Ghian denna vinter....

Skulle bara avfetta och prima den var tanken, men saker blir inte alltid som man tänkt sig.....

Kylaren

Bild
Bild

Fälgarna provmonterade

Bild

Lucka för att komma åt motor, kylning etc...

Bild

Framvagn sänkt, primad och lackad.

Bild

Luckan har ett huvlås monterat och det blir gasdämpare till den, måste bara montera flakbotten så jag vet hur mycket den kommer att väga.

Motor blir en B230, vilket kommer att få mången kommentar, men jag ska köra året runt och har dålig erfarenhet av 112hästars VW-motorer.....

Blir toppen med svenska hästkrafter!!!

Värmepaket och motor kommer från Volvo 740, den kommer även att donera huvudbromscyl samt oken till framvagnen. Söker ventilerade framskivor, nån som har något tips?
Bak blir det skivor från Mercedes samt ok från Audi A4.

Bild på fälg önskades, tog en med mobilen igår....

Bild

Rullade ut bilen till tvätten och avfettade undersidan.
Blåste sen rent med rotormunstycket.

Bild

Sen tillbaks till mekplatsen och lyfta i Volvorovan.

Bild
Bild

Blev för tight, måste bocka nya förstyvningsplåtar i luckan, så att förgasaren och oljepåfyllningen går fria.

Bild

Eftersom kylaren hamnade där tanken satt så fick den flytta på sig.

Bild

Ska korta röret och köpa en siliconslang 90graders.

Bild

Nu återstår att få tanken fri från hål, alt skaffa en annan tank, samt tillverka fästen likt original.

Bild

För att få bort folkracelooken som oftast finns på VW med Volvosnurra så klädde jag in motorn.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Eftersom värmepaketet hamnar under flaket så behövs ett luftintag till det.
Min sidolucka var riktigt dålig i underkant så den fick donera sitt galler.

Bild

Bild

Efter blästring.

Bild

Blir en 125mm slang mellan paketet och gallret.

Bild

Bild

Allt under svetsat, grundat och nu är även bodyn lagd.

Bild

Bild

Bild

Borrade några extra hål för att bli av med den varma luften från kylaren. Tanken är att luften ska gå ut genom sidorna där luften är tänkt att gå in.

Bild

Ska tillverka en långkloss för att slipa sidorna, har fått slippapper från en bandputs och ska använda det pappret.

Bild

Spackling av karossen påbörjad.

Bild

Trösklarna är bytt av tidigare ägare, dock svetsat med full kuggning på strömmen så hela sidorna har slagit sig.
Mycke spackel går det åt.....

Bild

Sen var det plåtslageri på schemat.
Hade ett ark aluplåt stående i garaget, var dock bara 1mm eftersom det köptes när jag byggde som bäst på FormelVeen, alltså i tunnaste laget men det får funka.

Bild

Bild

En dålig bild underifrån...

Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild


Bild

Dom svängda bitarna ska vara nitade och dom stora plåtarna sitter på fattigmans-Dzus.

Ska göra allt klart till veckan, putsa till alla plåtar, kryssbocka och lämna på pulverlack.

Sen blir det renslipning av lastutr, limma och nita dit alla alulister och sen grunda och på med body.

Utrymmet blir ljusgrått och plåtarna lite mörkare grå.
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

faan vicken pickis :thumbright:
super snyggt jobb....
men silicon böj till bensin är väll ingen hitt. Bensin löser väll upp silicon


Mattz
Användarvisningsbild
Rba
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön aug 19, 2007 11:53 am
Ort: Moviken

Inlägg av Rba »

Även fast en folka med vattenskadad motor är bland det värsta jag vet och en med Volvorova är ännu värre, måste jag säga att att du gjort ett superjobb. :thumbright:
Skulle nästan kunna tänka mig en sån själv.
Arvid Bäcknert

Min lilla lekbil: www.rearengine.com --> Avyttras

If there was nothing wrong, there would be nothing right
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Mattz Larsson skrev:faan vicken pickis :thumbright:
super snyggt jobb....
men silicon böj till bensin är väll ingen hitt. Bensin löser väll upp silicon


Mattz
Åfan, då blir det en gummidito ist!
Tack för upplysningen!

Mvh Stefan
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Inlägg av HelmutSchnell »

Ikväll har det bockats lite plåt och borrats lite hål.

Det tar tid..... fan vad det tar tid.....

Bild

Bild
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jäklar vilket snyggt jobb du gör :thumbright:
Erneland
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: sön maj 01, 2005 11:09 am

Inlägg av Erneland »

Detta projektet är ju bara för j¤#&vla coolt! =) .. Kul att se!
:thumbright: :thumbright: :thumbright:
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Snyggt jobbat! :thumbright:

Ska absolut följas.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: fre mar 11, 2005 1:25 am
Ort: Teg
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Händigt värre :thumbright:
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Tummen upp för detta projekt. Snyggt jobbat.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Skriv svar