Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Det blir 93.2 slag jo, motorn blir 2.46l med 82mm borr. Blocket är så pass förstärkt att jag hoppas på att det håller för riktigt mycket pulver, och jag tänkte försöka att att inte varva mer än 8000, absolut 8500 max, så det ska förhoppningsvis funka med vevstaksgeometrin som blir. är ju just lite bättre med dom stakar jag har nu än det är standard i 850 motorn :)

Vi tar pinnar över pm jo :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

:D En liten jul-teaser!! :D

Fan va fin den blev!! :thumbright:

Men sjukt knepigt att ta en bild lite snabbt på kanalerna.

Bild


Bild


Bild


Bild

32.5in 28.5ut och fittigt fin portning :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kaxxen
Forumsberoende
Inlägg: 806
Blev medlem: sön aug 23, 2009 5:52 pm
Ort: Östersund/Offerdal

Inlägg av Kaxxen »

Ser riktigt grymt ut :D
God jul å gott nytt år påre! :)
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Inlägg av Thorsella »

:thumbright:
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
turon09 (AnTe)
För mycket laddtryck
Inlägg: 150
Blev medlem: lör okt 20, 2007 8:20 am
Ort: åland finland

Inlägg av turon09 (AnTe) »

hehe du kunna inte hålla dig :P
:D
toyota starlet med Volvo 16v o hx52
Andreas Holmström
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av skruffse racing »

Daniel 850 skrev:
Kökarmicke skrev:ska försöka mig på 850 blocket i fortsättningen oxå, det är ganska mycket förstärkt, så det borde hålla :?
Sen nästa gång när jag börjar bygga en riktigt frän motor ska jag använda dieselblocket :hihi: Det är väl 14mm högre tror jag, så man kan få i ännu längre stakar för att reda upp geometrin i dom, tror dom brukar åka 158mm stakar i dom
24mm högre är diesel blocket;) skulle ja varit i dina kläder är de inget tvivel om att ja hade byggt på diesel block! om man bygger nytt

//Wigge
Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.

ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av skruffse racing »

Glömde skriva hårig bil för övrigt :thumbright:
http://www.skruffse.se
Bygger C30 RWD
Daniel 850
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Kontakt:

Inlägg av Daniel 850 »

skruffse racing skrev:
Daniel 850 skrev: 24mm högre är diesel blocket;) skulle ja varit i dina kläder är de inget tvivel om att ja hade byggt på diesel block! om man bygger nytt

//Wigge
Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.

ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
de är topp packningen som är ett stort problem med dom vanliga blocken, till diesel maskinerna finns de stålpackningar som funkar direkt sen är de inte foderna som är problemet när man inte får dom att hålla... diesel blocket är mycket kraftigare i hela konstruktionen och har andra fördelar;)

//Wigge
Sgracing vi fixar de mesta!
Användarvisningsbild
lord_nordkvist
Forumsberoende
Inlägg: 581
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:44 pm
Ort: Lit/Jämtland

Inlägg av lord_nordkvist »

jäkligt fint bygge.. har suttit å tjyvkikat igenom lite.. :thumbright:
fina motordelar du stoppar i den, kul att få se lite viktskillnader på grejjerna :thumbright: kommer bli en killer..
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Tack för alla positiva kommentarer, det stärker moralen lite i garaget! :thumbright:
Har blivit att satsa på lite lättare bitar nu av någon anledning, vi får väl se hur det påverkar allt sen i hållbarhet m.m.
Kolvar är påväg hem från staterna nu tror jag, om dom inte är insnöade och turbon jag beställt bör vara klar precis i dagarna, så ska man bara få hem den sen.
Lite nippor å drev m.m e på gång till oljepumpen oxå, så snart ska jag börja bygga på allvar :D Har mest varit surfande och handlande i höst. :doh:


Wigge, du har pm just
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

kommer bli grym!!

vad är de för turbo du beställt?
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

micke999 skrev:
vad är de för turbo du beställt?
:twisted: kommer bilder sen :twisted:

Nä, men den är 71mm in i varjefall
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
skruffse racing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: tis jul 31, 2007 2:14 pm
Ort: Ljungskile
Kontakt:

Inlägg av skruffse racing »

Daniel 850 skrev:
skruffse racing skrev: Finns egentligen ingen anledning att köra med d blocket så länge man kör med 81 borr.
D blocket är ju bara mer alu runt gjutgärnsfodren men fortfarande samma gods i järnet.

ATM har laddat 4 bar med riktigt bra flöde iofs i en vitfyra och då var det packningen som gick orginal när dom bromsade 974hk då i en 81 borr.
de är topp packningen som är ett stort problem med dom vanliga blocken, till diesel maskinerna finns de stålpackningar som funkar direkt sen är de inte foderna som är problemet när man inte får dom att hålla... diesel blocket är mycket kraftigare i hela konstruktionen och har andra fördelar;)

//Wigge
Är inte stålpackningarna till dieseln i princip samma som till Ren?

Sen tror jag att borra ett 81 borr som man sedan fodrar med ett torrt foder näsan är skottsäkert, sedan skall den ju hålla och köra med också inte byta block vart 500mil pga dåligt block.
http://www.skruffse.se
Bygger C30 RWD
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Nu lyckades jag ta lite bättre bilder på toppen :D

Bild


Insug
Bild


Avgas
Bild


Tycker det är ett väldigt fint jobb som är gjort
Bild


Sen har jag jobbat bort en del tråkiga jobb som jag gått å dragit på nu under julen, rivit lådan bl.a för att byta lite lager och grejjat lite mera med hjulhusen.
Sen så har jag monterat bromsskärm :twisted: Hoppas man lyckas åka så fort att man får en anledning att montera den oxå

Bild


Bild


Jag behöver fan skaffa mig en ny kamera :doh:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Inlägg av Kökarmicke »

Nu har jag börjat fundera lite på ett nytt oljetråg, tänkte bygga det helt från grunden denhär gången, förra gången använde jag ganska mycket delar av orginaltråget.
CNC-maskiner, släng er i väggen, här har vi en äkta H.A.N.D- vevad oljetrågsfläns :hihi: vinkelslip å kinamaskin :thumbright:

Bild

Bild

Tanken jag har nu är att köra oljetrycket direkt in i oljekanalen upp i motorn från oljepumpen istället för att pumpa runt det i alla kanaler som finns i standardtråget. Kommer köra med externt oljefilter istället för ett hängandes i framkant på motor som det är orginal, får se om allt går att lösa som jag tänkt.
Om det dyker upp någon oljefilter adapter förstås... den och alla nippor å slangar till torrsumpen +en massa annat ligger å väntar på att dom inte hade en sats quick-pins hemma...

Det är nog konstigt att jänkarna inte förstår att om det står att en vara är "Estimated Ship Date: Today" betyder det att det ska finnas hemma på lager för leverans, inte att man ska behöva vänta en månad på att dom ska få hem det först :doh: Dumma krigskåta jordnötssmörs-ätare...
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Skriv svar