Mellanvägg klracing grenrör?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
swespykim
För mycket laddtryck
Inlägg: 108
Blev medlem: lör jan 26, 2008 8:34 pm

Mellanvägg klracing grenrör?

Inlägg av swespykim »

Tjena!

Köpte ett extremgrenrör som jensa är pappa till av klracing.

Det står att man ska svetsa i en mellanvägg i kollektorn om man vill köra twin entry. Men det är ju sjuukt trångt att komma åt i kollektorn för att få det tätt.

Hur pass obra är det om det skulle läcka i mellanväggen? Eller någon annan som har tips att dela med sig av... =)
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Det borde ju funka att kapa upp halva flänsen och en bit ner på kollektorn, svetsa dit en skiljevägg tätt och fint och sedan svetsa tillbaka den bortkapade biten.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Gas-svetsning? Då kommer man åt lättare.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Utan att ha någon större kunskap alls om turbogrenrör egentligen så skulle jag nog vilja påstå att om du slipar till en plåtbit (2-3mm) så den passar väldigt bra där du inte kommer åt att svetsa. Då spelar det inte så fruktat stor roll...
Jag skulle hellre göra så än att kapa isär kollektorn och flänsen som sen blir krokiga och måste planas om.
Gustav Sundberg
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Haham, varför ska man vilja göra det överhuvud taget? Enda anledningen att köra Twin Entry är ju om man har ett pulssplitt grenrör, har man inte de så är det total meningslöst att häng i en skilje vägg.

Är anledningen att du har TE på aggregatet så är det bara ta bort avgashuset och slipa till skiljeväggen där så den blir sylvass och V formad, testat och funkar kanon.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Pizza skrev:Haham, varför ska man vilja göra det överhuvud taget? Enda anledningen att köra Twin Entry är ju om man har ett pulssplitt grenrör, har man inte de så är det total meningslöst att häng i en skilje vägg.

Är anledningen att du har TE på aggregatet så är det bara ta bort avgashuset och slipa till skiljeväggen där så den blir sylvass och V formad, testat och funkar kanon.

Pizza

Är ju inte meningslöst sålänge rören går korrekt in i kollektorn.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Har man lika långa rör så visst kan det vara till fördel, jag har ju inte sett röret, men då ska det som du säger vara korrekt dragning till kollektorn och varför anstränger man sig och gör det om man ändå inte gör "rätt" i kollektorn direkt?

Som sagt har INTE sett röret.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Lika långa runners är viktigt i extraktorgrenrör på sugmotorer, en turbomotor är inte alls lika känslig för likvärdiga runners
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Nej absolut inte, men ska man köra grenröret som ett pulsrör så lär man ju gå hela vägen och bygga ett riktigt rör, ingen ide att ha rör på tex 30cm och 15cm på en puls och 12 och 24vm på andra, då har man ju frånfått hela ideen från första början enligt mig.

Funkar klockrent med adapter tex men om man nu ska nyttja tanken med TW på puls rör så kan man väl anstränga sig och göra det ordentligt annars kan man ju bara fräsa ihop ett rör, på men TW fläns och köra, funkar hur bra som helst, men man utnyttjar ju inget i nån av delarna tycker jag,

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

dom rören är redan pulssplit förutom den lilla mellanväggen.. vet faktiskt inte varför den inte redan sitter där..

Så jag skulle helt klart försöka få till en vägg.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Pizza »

Är det så så är det absolut värt att svetsa i en skiljevägg.

Försök slipa den så tajt du kan å ha uppstick över flänsen så kan du plan slipa efter så du slipper småläckor mellan, är det trångt så är som sagt gassvets att föredra om man inte kan lirka in TIGen.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Jens byggde röret som pulssplitt.
Sedan byggde kl utan skiljevägg i kollektorn.
Är inget mer ändrat bör det ju gå bra att dela upp det med vägg.
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Inlägg av Filaren »

j björk skrev:Jens byggde röret som pulssplitt.
Sedan byggde kl utan skiljevägg i kollektorn.
Är inget mer ändrat bör det ju gå bra att dela upp det med vägg.
Synd att dom inte säljer det från början med skiljevägg.

Vill man inte ha väggen, går den ju att ta bort :?
Garage och renovering färdigt år 2...
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Bild
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar