Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu börjar det nya expansions kärlet va halv klart det har nu en 1tums 2 bars säkerhets ventil med slang till vevhus vent burken. (vvs style haha)

ska trycksättas av turbon också så man har ca 1.7bar konstant i kylsystemet för att minska risken för punkt kokning i motorn som på en panna ungefär.

den är monterad ovanför huven för maximal själv avluftning under 4" raggar höjnigen av huven i mitten.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tack erik w för data fixet (väntar på fakturan) och mattias för special dosbox-installation och justering så den samarbetar med Haltech F3 från -89 :thumbright:

en punkt mindre på listan före piteå :thumbright:
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Vad jag kommer ihåg så ska expansionskärlet sitta bakom bakhjulen för att det inte ska kunna komma vatten under hjulen om något händer.
Erland.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Som sagt..

DRT 1.10 Vätskeöverflöd
Alla fordon som har någon form av vätskekylning, ska ha ett kärl för att samla upp eventuellt vätskeöverskott, så att vätska ej spills på banan. Kärlet ska ha en minsta volym av 0,5 liter, och måste vara säkert fastsatt. Vätskeöverskott kan även ledas in i avgasgrenrören på fordon som är överladdade eller metanol- eller nitrodrivna.

Men helt klart vettigt sätta bakom bakhjulen!
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

Jens Gustavsson skrev:tack erik w för data fixet (väntar på fakturan) och mattias för special dosbox-installation och justering så den samarbetar med Haltech F3 från -89 :thumbright:

en punkt mindre på listan före piteå :thumbright:
Den enda faktura jag vet om är den som du ska få betalt för :hihi:
Hörde det var väldigt dåligt med anmälda till midnight sun :(
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev: ska trycksättas av turbon också så man har ca 1.7bar konstant i kylsystemet för att minska risken för punkt kokning i motorn som på en panna ungefär.
Stadig kylare?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

The skrev:
Jens Gustavsson skrev: ska trycksättas av turbon också så man har ca 1.7bar konstant i kylsystemet för att minska risken för punkt kokning i motorn som på en panna ungefär.
Stadig kylare?
det finns kylar lock till volvo på både 1.5 bar och 2.0bar så de ska hålla.

jag har också sprängt toppackningen en gång på gula faran så att 6 av 8 frost pluggar i motorn flög ut på en tusendels sekund utan att kylaren gick sönder så de tål nog en hel del tryck.


erik att få är anmälda passar mig bra då hinner jag test köra mig och bilen klart fortare och då behöver jag nog inte vara där mer än på fredag.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

Och då kommer du till Sundsvall på
lördag då :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Johnny H
Forumsberoende
Inlägg: 815
Blev medlem: sön jun 11, 2006 11:29 am
Ort: Köpmanholmen

Inlägg av Johnny H »

Martin H skrev:Och då kommer du till Sundsvall på
lördag då :thumbright:
Ska du dit med Volvon?
/Johnny Häggblad
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:hihi: nä det blir nog lite lugnt då bara.

finns säkert saker att förbättra och fila på då man kommit hem. blir kanse nått kört i fällfors helgen effter.

så jäkla långt till sunsvall :) skulle jag till slut klara av att anmäla mig så kanse jag kommer dit på final tävligen i agusti
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

långt till sundsvall, bahh :wink: själv har man 22mil :) jonny: ja jag ska dit .
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är nog ca 35 mil minst från sävar till banan. 4-5 tim med en 2.4 transporter med släp :wink:
Användarvisningsbild
buddha
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 211
Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Ort: Täfteå

Inlägg av buddha »

Vilken klass blir det du skall köra?
Blir det fullt ös nu eller :headbang:
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

buddha skrev:Vilken klass blir det du skall köra?
Blir det fullt ös nu eller :headbang:
vet ej vilken klass? super street eller super comp (jag vill se att den klarar av en besiktning i en under 10 sek klass så det kanse blir den sistnämda än fast jag är nöjd med en mitten-hög 11 sek repa denna tävlig.

det blir inte ricktigt full effekt men nära iallafall. kommer nog att köra mest 201m ändå till en början iallafall så man hinner känna att allt lirar i fjädring över "stora platå hoppet" vid målgång på 402m.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nu är nästan kylsystemet klart, vilket jobb det varit och ändå inte 100% klart då överrinings röret och behållare är klart än och det är inte 110% tätt än om det håller trycket rätt bra (ska kolla mer då allt torkat upp som jag sölat i morgon)

men det är fyllt vatten och provtryckt till 2.3 bar iallafall utan att explodera.

känns bra att man nu har en ärlig kokpunkt på upp till 120 grader nu vid 1.9854 bars system tryck. (övertrycks ventilen öppnar vid 2.0bar) det går dock att justera ned systemtrycket via en regulator mellan laddtrycks röret och expantions behållaren :thumbright:
Skriv svar