Volvo 242 M60B40 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Kommer bli riktigt fränt :thumbright:

Har du ordnat styrsystem?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

tackar:) jo när den är klar så blir det nog bra.

funderar på vipec eller link.
men styrsystem köper jag sist av allt.
hade funderingar på ms först men jag vetta fan om man orkar eller törs:)
vad ligger priset på ett ms med alla funktioner om man kör cop-spolar?

det som är kvar nu är koppling, dump, spridare och styrsystem..
och det är ju för att få den att gå sen blir det ju såklart mer eftersom.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Runt 4K får du ge för ett sådant MS
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Jag kan fixa MS åt dig.

Jag skickar PM :wink:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

ja man får väll se vad pengarna räcker till för system :)

Nu är det mesta byggt till turboanläggningen iallafall.
väntar på downpipen som Mange B håller på att fixa med fläns osv.
sen är det typ oljematning och dump kvar som behöver byggas/fixas. men de tar jag när alla grejer ska på.

så här ser det ut under huven me turboprylarna på minus dp
kommer bli lite mer rensning när nytt elsystem/sprut ska byggas

Bild

vi va tvungen att rada upp pärlorna och ta ett kort. synd att Antes 142 (som snart är turbo) inte va me bara.
frv Farres ascona b, manges 242-76 med vild b230a, och min pärla.

Bild

och just nu håller jag på att riva bort alla turbogrejer och återställer motorn till orginal.
tänkte regga skiten snart så det är ur världen.
testa även starta den med nya kammen. small igång på en halv sekund och motorn gick fint som fan :thumbright:
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån nov 24, 2008 5:39 pm
Ort: Kumla, Örebro län

Inlägg av MrHedlund »

Jäklar vad fint det ser ut under huven :thumbright:
Ska regga min nu också inom nåra veckor..
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Ser skitbra ut :thumbright:
men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

subw000fer skrev:Ser skitbra ut :thumbright:
men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
riktigt så lätt är det inte..
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Roger Berglund skrev:
subw000fer skrev:Ser skitbra ut :thumbright:
men du har ju en 75a? Då kan du ju regga med turbo! Det som är grejjen ju :p bara ställa på noll i ladd så du inte kommer över effektkraven.
riktigt så lätt är det inte..
Vad mer skulle vara ett större problem? :)
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..

och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.

Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken


sorry för offtopic
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Roger Berglund skrev:nu vet jag inte vad en sån där motor har för grundeffekt men.
säger vi att den är på cirka 160? och laddar 1 bar som bilprovningen kräver så blir det en bit över 300 kusar..

och sen försöka hitta någon som vill göra ett falskt bromsintyg på motorn dvs fara och bromsa motorn med lågt ladd sen försöka på något sjuktvis få det godkänt och säga det är 1 bar till Svenska bilprovningen.

Det går säkert om man är en jäkel på hitta tjuvhål i lagboken


sorry för offtopic
Aldrig hört att det måste vara 1bar ladd :shock: Inte att man måste bromsa den heller... Bra att veta dock!
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
reine
För mycket laddtryck
Inlägg: 456
Blev medlem: ons jul 02, 2008 10:37 pm
Ort: Strömsund
Kontakt:

Inlägg av reine »

subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?

och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk

dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.

det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.

MrHedlund Tackar :) ser helt okey ut, men det är mycket kvar tills det är klart utseende mässigt. ska självklart inte ha nått utställnings-skick på motorn, men är alltid trevligare att skruva om det är hyffsat rent och snyggt.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

reine skrev:subw000fer det går att regga en 75a med m50 turbo. dock endast som ombyggt fordon. dvs 4-länk, andra bromsar osv.
har aldrig hört att de går som utbytt motor bara?

och då går dom ju efter hk/kg. 15kW/100kg.
alltså en 240i med m50 = 1450kg ungefär får då ha runt 290-300hk

dock som Roger Berglund säger måste man ha ett normalt ladd. man måste inte ha 1bar men man får inte ha o,1 heller. så det bör gå fint med att regga med kanske 0,5 ladd och få bromspapper på detta.

det här e vad jag läst mej till och frågat runt lite om. kan hända att det kommit nya regler oxå.
:doh: jag som trodde jag kunde regga med turbo på och regga med p.g.a att det är en 75a! SUCK! aja, bra att jag fick reda på det då! Ska ringa bilprovningen om lite andra frågor senare så ska fråga lite då med men nu förväntaar jag mig iaf detta :P
Ombyggt fordon ska det inte bli i "Version 1.0" iaf.. då får jag väl regga den med original m50 då först, sen senare kanske man uppgraderar bakvagn osv.

Tack för infon och sorry att jag kladdat lite i din tråd :oops:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
MrHedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån nov 24, 2008 5:39 pm
Ort: Kumla, Örebro län

Inlägg av MrHedlund »

Har du förresten provat hur det blir med ett kina- turbogrenrör på den?
Kanske tar i hjulhuset? Tänkte eftersom du byggt eget. =)

V.h
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rent avgas renings mässigt så kan du ha hemmabyggd turbo i den.

du får ha 220 hk i en 240 med ventilerade skivor fram (245) om jag mins rätt?

hur mycket hk gav den motor typen i klenaste utförandet? nån en bars regel fins inte, med orginal kompa så är det för låg tändning säkert standard så med lågt tryck så blir inte effekten speciellt mycket, skaffa broms intyg på under 220 hk så ska det gå bra om du gör allt på rätt sätt.
Skriv svar