F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Måste ju göra annat än trimma 4 taktare också...

Man bör ha en cykel med en borstlös motor på 2.4kw med 6s lipo batteri. Får se om man nångång får den klar :)

http://www.youtube.com/watch?v=vCTUfeV9bxM

/Andre'
power
Anders Elenius
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 28, 2008 8:24 pm
Ort: Finland

Inlägg av Anders Elenius »

:thumbright: hörs att Theo vill vara med också och leka :)
Låter som den varvar rätt mycket?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jo han är ofta med :)

Den varvar just under 4000rpm vid 22v obelastad.

/Andre'
power
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

Fint ljud!
Hur funderar du på att bygga drivningen?
1:1 på navet blir ca 33km/h på ett 26tums hjul?
Enda nackdelen med rc-motorer är livslängden, men med så låga varv borde den funka bra.
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

det skall nog med kedja till ett drev på andra sidan orginal bakdrevet. Men detta är inget jag jobbar hårt med, endast när man vill göra nåt annat.



/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

SRyLul skrev:Fint ljud!
Hur funderar du på att bygga drivningen?
1:1 på navet blir ca 33km/h på ett 26tums hjul?
Enda nackdelen med rc-motorer är livslängden, men med så låga varv borde den funka bra.
4000rpm på bakhjulet blir 480km/h...

8:1 utväxling blir ca 60km/h

/Andre'
power
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Inlägg av David Herbertsson »

norrback skrev:
4000rpm på bakhjulet blir 480km/h...

/Andre'
Då kan jag också tänka mig en cykel :lol: Har dom ingen eldriven cykel klass på Bonneville? Sävar land speed cykle team 2011? :)

/David
SRyLul
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Ort: Luleå

Inlägg av SRyLul »

norrback skrev:...
4000rpm på bakhjulet blir 480km/h...
...
/Andre'
Ouch! Min hjärna är visst på semester... Och rimlighetsbedömaren åxå. Sorry. :shock:
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Nu finns det Supertech CrMo retainer passande bla. Volvo 8v, ford ohc, mfl, dvs alla 8mm skaft som har dom vanliga 3 spårs knastren, alla H1000 series supertech fjädrar passar till denna retainer.


/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

norrback skrev:Can am ds 450 topp, Rotax 450 motor. Insprutning, 46mm spjäll. Har inte flödat den ännu, men den blir säket bra. Skall portas också, endast plastad på bild.

Bild

Bild

Bild

Bild


/Andre'

Så gick det med denna, ventil av.

Bild

Men vi gör ett nytt försök, nu blir det höjd insugskanal och portad avgas kanal. Borde göra bra skilnad, testade med flit att inte alls röra avgas på förra toppen. Denna är efter portning betydligt bättre (inte större, bättre) på avgas.

Bild

/Andre'
power
Anders Elenius
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 28, 2008 8:24 pm
Ort: Finland

Inlägg av Anders Elenius »

nån speciell orsak till att ventilen gick av?
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Anders Elenius skrev:nån speciell orsak till att ventilen gick av?
Ingen aning faktist. jag gjorde bara portningen så jag vet inte om dom haft nåt konstigt fjädertryck eller om det tagit i kolven och sen gått av.

Skall mäta fjädrarna nu och kolla om det kan vara det. Tror inte det är fjädrarna, det är inte så många timmar på den.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

norrback skrev:Flödes siffror på rotax toppen. 38mm ventiler in.

2mm 74cfm
4mm 148cfm
6mm 219cfm
8mm 256cfm
10mm 280cfm
12mm 286cfm
14mm 288cfm

320fps vid 250cfm. 60+hk siktar vi på...å mycket vrid å brett register.

/Andre'
Nya siffror.

2mm 74cfm
4mm 149cfm
6mm 219cfm
8mm 258cfm
10mm 286cfm
11mm 294cfm
12mm 301cfm
14mm 310cfm
16mm 314cfm

Kanalens minsta stället är nu större än på den förra. Vilket direkt syns efter 10mm, då den förra toppen hade så hög hastighet att den började strypa, den hade också liten area på en mycket längre sträcka. Den förra gjorde jag så den hade 320fps vid ett flöde (250cfm) som räcker till 60hk.

Nu har den 1300mm2 minsta area. Det blir 320fps vid ca 270cfm, den gamla hade 1200mm2 i minsta stället.

Denna får 157cfm/sq.in i minsta stället på 16mm. Det är det högsta jag nånsin fått i minsta stället om jag minns rätt.

Erland, om du läser, vad hade din KTM690 topp för flöde / sq.in. i minsta stället?

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

slänger in en bild på gamla 240in från 2004.

Bild

/Andre'
power
Anders Elenius
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre nov 28, 2008 8:24 pm
Ort: Finland

Inlägg av Anders Elenius »

tänk att det är 6år sen du hade volvon redan... börjar bli dags för en ny "race" bil...:)
Skriv svar