Val av bredbandslambda!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Val av bredbandslambda!

Inlägg av 940 Guldboxen »

Här kommer 2st bblambdor jag är intresserad av!

Ska sitta i min Volvo 940, b230fk lh 2.4

Autogauge bblambda med LSU 4.9 sond

http://www.turbomeck.se/autogauge-bredbandslambda-2

LSU 4.2 sond med möjlighet till datalogg via serial kabel

http://www.streetperformance-butik.se/S ... Id=30-4100


Vad bör man välja? Och tänka på.

Jag ska i första hand använda den tillsammans med mitt lh 2.4 och sedan till ett Megasquirt.

Är det någon som loggat med AEM till datorn via serial kabel? Smidigt att man inte behöver koppla in det via sprutet för att logga tycker jag. Alltså att man inte behöver

Stor skillnad på sonderna 4.2/4.9?
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Ludde_
För mycket laddtryck
Inlägg: 135
Blev medlem: ons jun 17, 2009 12:08 am
Ort: Karlskrona
Kontakt:

Inlägg av Ludde_ »

Min AEM fungerar klockrent! dock inte provat att logga i sprutet än men det ska inte vara några problem.


ta den direkt från USA istället.


Min kartong låg hemma på bordet för 1400 spänn
Bmw m50b25turbo hx40 e85 192hk+
Kalle Ludvigsson
Ludde206@hotmail.com
0733644112
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

tp speed säljer lc1a för 2200kr.. med 2 utgångar en till mätare och 1 till sprutet
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Hqtec som är en av 2 svenska återförsäljare har ett bra pris på lc1 med givare och display

http://www.hqtec.se/pc-46-3-lc-1-db.aspx
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Okej!

Två stycken som rekommenderar Lc1 istället.. innovate är ju känt.

Men vad är fördelarna? Där medföljer en serialkabel till pc såg jag i alla fall :thumbright:


Men den visar bara AFR och har inget "fält" som visar i färg lean/rich osv. Om jag inte missade det.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
dhedlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: lör nov 14, 2009 8:46 pm
Ort: Motala
Kontakt:

Inlägg av dhedlund »

Köpte en lc 1 för några veckor sedan.
Lite för mycket "lull lull" för mitt ändamål.
Det vart den för att jag ville ha en med mekanisk "display", alltså en med mätarnål och inte massor lysdioder som blinkar hit o dit.

Mätaren känns aningen plastig, annars är jag helnöjd med både funktion och utseende!

Men skall man som mig hålla koll på blandningen i en förgasar-sugmotor så är den kanske overkill.

Tjackade min av hqtec.se
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Det lustiga är att LC 1an har digital display på bilden..

Men det står ju att den är analog, fast samtidigt står det "Display
Svart med Blå sifror" ? Saxat från Hqtec hemsida.


Jag tycker lamporna kan vara bra med tanke på att det är lättöverskådat, dock så ska man ju ha misslyckats fruktansvärt om den går på lean och man missar det ändå med eller utan lampor :hihi:

Men såg nu att det fanns flera olika.. Detta var en Lc-1 DB.

Blir svårt nu, AEM eller Innovate.. haha


Men innovate är ju faktiskt lite billigare till och med, och med svensk instruktion.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

jag hoppar in hära lite med en fråga
jag är inne på att köpa en bredbandslamda i vinter till rodden med v8

nu är jag inte så haj på varken mappa eller bredbandslamda eller liknande men jag vill ja ha en bredbandslamda med 2 sonder för jag har ju 2 avgassystem och jag vill mäta båda

finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra


någon som vet ??
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Fast har för dubbla sonder
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
Nova ss -66 12,56 176km/h
Chevelle -65 10,05 213km/h
Användarvisningsbild
Andreas Lundmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 48
Blev medlem: lör aug 25, 2007 12:42 am
Ort: Karlskoga

Inlägg av Andreas Lundmark »

Innovate LM-2 finns med två sonder. Går lös på 7 tusen.
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

7?
betalada 3200-3500 för min på ebay
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
B_Christoffersson
Forumsberoende
Inlägg: 760
Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Ort: luleå

Inlägg av B_Christoffersson »

okej ja men då finns de alltså de var inte dåligt
7 papp var därmot inte lika kul men fanns de billigare så ska jag köpa en sådan i vinter
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

B_Christoffersson skrev:finns de någon altenativ till detta eller måste jag köpa 2 satser med bredbandslamda och koppla in dom parallt med varandra
Svetsa lambda-mutter på båda sidor, och flytta sonden emellan för att dubbelkolla att dom går likadant när det är mappat/inställt färdigt. Något mer än så känns lite överkurs på en vanlig gat-motor, men är det en extrem race-motor, där man ändå vill datalogga allt och inte har så många drift-timmar, så är det förstås berättigat att hålla koll på båda bankerna. Man kan motivera avgastemp för varje cylinder på samma sätt. Är motorn dyr, så kan man kosta på att "övervaka" den också.

Jag får väl göra lite reklam för VEMS "round" som jag säljer, en 52 mm mätare (digitala siffror) med Bosch LSU4.2 sond för 2500 kr med frakt. Skillnaden är att den också har ingång för en K-givare (avgastemp) och kan visa detta på displayen, och har stöd för AIM-dataströmmar. Om man inte kopplar den till ett styrsystem utan bara använder den som den är, kan man datalogga med dator kopplad till den, och med fördel dra in varvtal och någon 0-5 Volt givare till mätaren.
Av de jag sålt har jag ännu inte hört av någon som förstört själva mätaren, däremot kan sonderna gå sönder om man monterar dom fel, kör alldeles för fett (för länge) eller får olja/fukt på mät-cellen, gärna i kombination med att den står oanvänd långa stunder.

Skillnaden mellan LSU4.2 och 4.9 i databladen verkar vara att 4.9 kan visa en något fetare blandning (lambda 0.65) men noggrannheten är lika mellan lambda 0.70-1.10.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Okej!

Jag är nyfiken på om någon loggat med serialkabel till dator? Alltså inte loggat via sprutet då menar jag.. Utan bara signal in.

Varvtalet kan man alltså kombinera med VEMS Round? Men bör väl gå med andra också? Annars är det ju inte så jätteintressant att logga..
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Tommy skrev:Fast har för dubbla sonder
http://www.summitracing.com/parts/FST-170402/
funder själv på att köpa en sådan
En sån har jag testat lite på en motor som satt i bänk.
Rätt trevlig måste jag säga!
Ska kunna läsa in varvtal oxå.
Kan även logga om du kopplar den mot dator.

Nackdelen med den är att jag har för mig att det var ganska rappligt kablage...
Det kan man ju förståss göra om efter eget tycke och smak, och väl installerat i bilen märks det ju inte.
Gustav Sundberg
Skriv svar