M535 e28 Just Turboshit. 744whp/926 nm.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Fick ont i magen då jag såg kabelslangen, haha. Ser ju bara bra ut. Du har ju fått kablarna igenom kabelslangen så bara det är en merit ;)
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

om det jävlas så ge den lite flytande tvål !! its the shit :thumbright:
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Inlägg: 1958
Blev medlem: tis mar 29, 2005 4:59 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

hedman skrev:om det jävlas så ge den lite flytande tvål !! its the shit :thumbright:
O dessutom luktar den gott, o du kan själv välja doft! Perfekt! :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det ser riktigt snyggt ut, det blir lite kompletteringar och det blir diskret kan jag lova. Har försökt övertyga Erik om en tomgångsmotor, så han måste dra in några fler kablar i slangen. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tvål, såpa, kabelfett. Du kommer till en punkt när det fysiskt inte rymms fler kablar, och försöker man då ändå får man skylla sig själv.

Tomgångsmotor is the shiet, på rätt motor dvs.
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

peppe skrev:Tvål, såpa, kabelfett. Du kommer till en punkt när det fysiskt inte rymms fler kablar, och försöker man då ändå får man skylla sig själv.

Tomgångsmotor is the shiet, på rätt motor dvs.
Exakt på rätt motor, en racer ska rulla som en racer på tomgång :twisted:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag tror ni missuppfattat det här, rullar den på tomgång så beror det på annat än att man inte har tomgångsmotor. ;)
En ojämn tomgång kan man ha ändå genom kassa ventiltätningar, ventilsäten, kolv-ringar, ojämn spridarbild eller för stora spridare (Bosch 1680 cc.. ) , för litet gnistgap (kass tändningar), vass kamaxel, etc..

Oavsett alla dom felen, den stora fördelen här blir att man kan kallstarta utan att hålla gas, stanna i en korsning utan att motorn faller genom, etc.. och det är inte direkt "drygt" att koppla in, så det argumentet köper jag inte. :hihi:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja folk påstår ju att dom kör M20is med z58, 1680cc samt utan tomgångsmotor på lugna och fina 1000rpm om man så önskar.

Men hur dom gör, det har jag ingen aning om och tänker inte ta reda på heller, då det känns som att det lär ta ett tag att forska fram.

Går ju att få dom helt körbara utan problem, utan tomgångsmotor är bara lite knepigare ju. Hedmans var lätt justerad med tomgångsmotor dock.

Fördelar ja, 100% nödvändigt nej. :thumbright:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Visst, man kan köra 1000 rpm tomgång med en M20, Z58 och 1680 cc spridare, förutsatt att man kör lambda 0.80, med resultat att kamaxeln går ner sig av för lågt tomgångsvarv och förstörd motorolja.

Det är först när man kör bilen till vardags, och byter från att inte ha haft en tomgångsmotor till att plötsligt ha den, som man inser varför den är bra. När man kombinerar den med den vanliga förtändnings-baserade styrningen blir det kalas.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag säger inget om det.

Men Sibirskyn går på 0.80 och har inte en chans att gå på 1000 rpm om man vill kunna "köra" bilen. Så jag vet inte om jag ska tro på vad alla säger.

Och som du säger, man vill ju inte att prylarna ska gå ned sig. Ska sätta tomgångsmotor på B21:an, då blir du nog lite impad ändå :D
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck
Inlägg: 213
Blev medlem: mån jul 06, 2009 5:45 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av biomech »

Jag har tomgångsmotor på alla mina "vrålåk" :P
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Jag har frågat internetoraklet (google) och inte funnit något alls om "ojämntomgångsfobi", det måste vara något nytt, elakt ångestsyndrom. Kanske skulle starta en egen institutionen för neurokemi (neurokemi performance) och doktorera i om denna fobi ej likt andra kanske är lokaliserad i amygdala bakom limbiska systemet i hjärnan, jag ser det framför mig nobellpriset i medicin nästa!!!

Prova gärna valfritt SSRI-läkemedel mot OCD, om det funkar så skulle det spara mig värdefull garagetid :thumbright:
Christian L
Forumsberoende
Inlägg: 519
Blev medlem: tis sep 26, 2006 8:27 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

robban skrev:Jag har frågat internetoraklet (google) och inte funnit något alls om "ojämntomgångsfobi", det måste vara något nytt, elakt ångestsyndrom. Kanske skulle starta en egen institutionen för neurokemi (neurokemi performance) och doktorera i om denna fobi ej likt andra kanske är lokaliserad i amygdala bakom limbiska systemet i hjärnan, jag ser det framför mig nobellpriset i medicin nästa!!!

Prova gärna valfritt SSRI-läkemedel mot OCD, om det funkar så skulle det spara mig värdefull garagetid :thumbright:
Haha :thumbright:
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Tomgångsmotor kommer hamna där så småning om är inte sugen på riva lös insuget nu och göra om.. men drar självkart kablar till det också ;)

Då jag inte byggde härvan på bilen gjorde jag det hemma visste ju att det va 100mm/cc på spridarna mer behövde jag ju inte veta resten vart uppskattningar och det vart helt ok. :thumbright:
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Jahapp lite mer kopplande..
Bild'
Den jävla fästplåten :doh:
Bild
Flygrygg (Flyback) :hihi:
Bild
Ett huvudrelä och et gäng säkringar till div.
Bild
Något sådant.
Bild

Nu skulle man bara haft en trigger och hållare till den..
Då är det inte så långt till uppstart lite klammer osv. :thumbright:
Skriv svar