Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2
Tokfina plåtjobb.
Men rördragningen, vad har du egentligen gjort?
Varför inte sätta luftfiltret i fronten tillsammans med intercoolern sen dra luften från turbo till intercoolern raka vägen ner istället för att dra runt hela motorn?
På bilderna ser jag iaf inga problem att rymma det. Enligt mig är det där bara en massa onödig vikt.
/Joakim
Men rördragningen, vad har du egentligen gjort?
Varför inte sätta luftfiltret i fronten tillsammans med intercoolern sen dra luften från turbo till intercoolern raka vägen ner istället för att dra runt hela motorn?
På bilderna ser jag iaf inga problem att rymma det. Enligt mig är det där bara en massa onödig vikt.
/Joakim
Ja då var det dax för en mindre uppdatering, är inte så drastiska saker som hänt men det är ju mest sådana jobb som väntar nu mera.
Svetsade ihop en ny tank då den gamla var "borta"
, gick åt endel såpvatten men inte så mycke då jag trycktestade den så nu ska den vara tät. Den rymmer 48l eller 38l om ja inte missminner mig, iaf 13liter mer än orginal då jag ska förmodligen etanolkonvertera motorn.
Får se om jag fullföljer min tankgivare, måste ha en som arbetar mellan 0-100ohm, något förslag?

Drog oljerör till turbon, var lite krångligt att bocka till det men det blev hyffsat iaf. Gjorde i ordning ett fäste för oljekylaren men insåg efteråt att jag måste förmodligen modifiera eller göra om det senare så jag hade glömt att krängingshämaren ska på framvagnen
. Kardan på plats och klar för den ljuva tiden då bilen ska provköras, nya bränsleledningar dragna.

Bilderna ska föreställa fästen för intercoolern, blev inte så jättefint att titta på men de håller intercoolern på plats iaf. Gjorde även en sidoplåt till stolsfästet så man slipper se strukturen på fästet.

Ja det var allt gott folk, händer lite mer då till jul då man är långledigt, då ska den provstartas
Svetsade ihop en ny tank då den gamla var "borta"

Får se om jag fullföljer min tankgivare, måste ha en som arbetar mellan 0-100ohm, något förslag?


Drog oljerör till turbon, var lite krångligt att bocka till det men det blev hyffsat iaf. Gjorde i ordning ett fäste för oljekylaren men insåg efteråt att jag måste förmodligen modifiera eller göra om det senare så jag hade glömt att krängingshämaren ska på framvagnen


Bilderna ska föreställa fästen för intercoolern, blev inte så jättefint att titta på men de håller intercoolern på plats iaf. Gjorde även en sidoplåt till stolsfästet så man slipper se strukturen på fästet.

Ja det var allt gott folk, händer lite mer då till jul då man är långledigt, då ska den provstartas

Tackar tackar!Jckssn skrev:Tokfina plåtjobb.
Men rördragningen, vad har du egentligen gjort?
Varför inte sätta luftfiltret i fronten tillsammans med intercoolern sen dra luften från turbo till intercoolern raka vägen ner istället för att dra runt hela motorn?
På bilderna ser jag iaf inga problem att rymma det. Enligt mig är det där bara en massa onödig vikt.
/Joakim

Hehe, ja det är alltid svårt att få ett kort att se ut som i verkligheten, har försökt att dra som du gjort och tyvärr så var det för trångt. Jag ville ha korta rör men karossen tillät inte det. Största problemet är att den ska vara så orginal som möjligt gällande karossen, och i fronten ska en kromad grill som bygger ganska mycket inåt så det blir tajt.
Hoppas du förstår läget, annars kanske du kommer att se den då den är klar i framtiden

Ja då var det dax igen. Äntligen fick man lite långledigt, och garaget stod och väntade. Men det hela började inte så bra, har en pöerscha 405 som skulle besiktigas innan nyår och självklart så går inte allt som man vill och den drog över på utplanerad tid.
Planerad uppstart 26/12, p.g.a att jag inte hade inhandlat allt innan så blev den förskjuten till den 29/12. Hade utgått från ett elschema från Haynes 740 bok och det visade sig inte alls stämma, trots att allt var inkopplpat som det skulle så gick inte pumparna igång och motorn tände inte. Fick tag på ett riktigt elschema som stämde och gnistan kom på en gång. Obeskrivlig känsla
Har nästan hört av allt och alla att med 740:s så kan man starta och köra bara med in-tank pumpen, så självklart hade jag bara en sådan pump inkopplad.
Försök efter försök så gick inte motorn igång, då jag körde med startmotorn korta och intensiva intervall så ville den starta till. Så läget var självklart, tryckande pump monterades på och motorn startade så lätt så.
Kylaren kommer som sagt från saab 900, anslutningarna på gavlarna satt helt galet, jag ville lämna in kylaren till en metallindustrifirma här i trakterna men far envisades om att han kände en som gjöt i aluminium. Så slutet av sommaren så åkte vi till denna alugjutarmannen. Visade sig att det skulle kosta 500kr för två gavlar vilket jag tyckte var rimligt, haken var att jag skulle få vänta några veckor.
Till slut så fick jag mina gavlar, såg bra ut men det visade sig att aluminiumet hade krympt så gavlarna var 5mm för korta. Många fina ord och några timmars arbete så blev det fason på prylarna.

Snille som man är buntade man ihop kablarna innan man tänkt hur det ska dras. Men slutligen så ordnade det till sig. Men man och inget innan/efter foton så...
Byggde inkapslingen av kylare så nu ska det bara nibblas ut två stora hål i fronten på lådan och köpas två tryckade fläktar från alutech.

Något jag inte förstår riktigt är att jag inte får upp något riktigt laddtryck, visst så måste motorn vara under belastning för att man ska se det riktiga laddtrycket men när man tom gasar så borde väl ändå visaren ta sig upp till strax under 0:an på laddtrycksmätaren??
Sedan så går motorn väldigt fet, drar mkt bensin så jag vet inte om det är BTR som krånglar.
Här är det en liten(25.3MB) film(.mov) på motorn. Ingen vidare kvalitet men bevis på att motorn går
Click here to watch UppstartOlympia
Var inge kul att lyssna på ljudet som kameran uppfångade, låter som en diseseldoris med tanke på hur ventilerna låter, men skruvar man ner diskanten och upp med basen så man inte hör det tickande och slamrande ljudet så låter det mer som man sjläv uppfattar ljudet i verkligheten.
Planerad uppstart 26/12, p.g.a att jag inte hade inhandlat allt innan så blev den förskjuten till den 29/12. Hade utgått från ett elschema från Haynes 740 bok och det visade sig inte alls stämma, trots att allt var inkopplpat som det skulle så gick inte pumparna igång och motorn tände inte. Fick tag på ett riktigt elschema som stämde och gnistan kom på en gång. Obeskrivlig känsla


Har nästan hört av allt och alla att med 740:s så kan man starta och köra bara med in-tank pumpen, så självklart hade jag bara en sådan pump inkopplad.
Försök efter försök så gick inte motorn igång, då jag körde med startmotorn korta och intensiva intervall så ville den starta till. Så läget var självklart, tryckande pump monterades på och motorn startade så lätt så.
Kylaren kommer som sagt från saab 900, anslutningarna på gavlarna satt helt galet, jag ville lämna in kylaren till en metallindustrifirma här i trakterna men far envisades om att han kände en som gjöt i aluminium. Så slutet av sommaren så åkte vi till denna alugjutarmannen. Visade sig att det skulle kosta 500kr för två gavlar vilket jag tyckte var rimligt, haken var att jag skulle få vänta några veckor.
Till slut så fick jag mina gavlar, såg bra ut men det visade sig att aluminiumet hade krympt så gavlarna var 5mm för korta. Många fina ord och några timmars arbete så blev det fason på prylarna.

Snille som man är buntade man ihop kablarna innan man tänkt hur det ska dras. Men slutligen så ordnade det till sig. Men man och inget innan/efter foton så...
Byggde inkapslingen av kylare så nu ska det bara nibblas ut två stora hål i fronten på lådan och köpas två tryckade fläktar från alutech.

Något jag inte förstår riktigt är att jag inte får upp något riktigt laddtryck, visst så måste motorn vara under belastning för att man ska se det riktiga laddtrycket men när man tom gasar så borde väl ändå visaren ta sig upp till strax under 0:an på laddtrycksmätaren??
Sedan så går motorn väldigt fet, drar mkt bensin så jag vet inte om det är BTR som krånglar.
Här är det en liten(25.3MB) film(.mov) på motorn. Ingen vidare kvalitet men bevis på att motorn går

Click here to watch UppstartOlympia
Var inge kul att lyssna på ljudet som kameran uppfångade, låter som en diseseldoris med tanke på hur ventilerna låter, men skruvar man ner diskanten och upp med basen så man inte hör det tickande och slamrande ljudet så låter det mer som man sjläv uppfattar ljudet i verkligheten.
Då var det tid för en mindre uppdatering. Äntligen har man fått lite ledighet från allt plugg så man kunde avvara en stund hemma i garaget.
Ja vad har hänt? Jo orginalskärmarna var något för små för att svälja däck vars bredd överstiger 165, och nu vill jag inte åka på cykeldäck så det var bara att börja bredda. Bilen blev 10cm bredare på vardera sida och breddningen utfördes så orginalformen blev kvar fast större. Mer utav det goda brukar jag säga
Kofångaren håller på att breddas den med, frågan är om den kommer att kromas eller lackeras.

Fälgarna lånade jag av grannen, ett par Eiker 17" 215. Passade ganska bra på bilen men det är svårt att hitta de fälgar som ska passa bilens tema så jakten går vidare.
Sidestep har tillverkats för att karrossen inte ska se allt för mager ut på midjan, och så har jag äntligen fått ordning på hur mätarna ska sitta. Fick förlänga rattfästet så körställningen blev mer komfortabel.

Slutligen, har en preliminär kontrollbesiktning av SFRO den 23/4, så nu börjar man bli lite nervös.
Ös på med kommentarer, positiva och mindre positiva.
Ja vad har hänt? Jo orginalskärmarna var något för små för att svälja däck vars bredd överstiger 165, och nu vill jag inte åka på cykeldäck så det var bara att börja bredda. Bilen blev 10cm bredare på vardera sida och breddningen utfördes så orginalformen blev kvar fast större. Mer utav det goda brukar jag säga

Kofångaren håller på att breddas den med, frågan är om den kommer att kromas eller lackeras.

Fälgarna lånade jag av grannen, ett par Eiker 17" 215. Passade ganska bra på bilen men det är svårt att hitta de fälgar som ska passa bilens tema så jakten går vidare.
Sidestep har tillverkats för att karrossen inte ska se allt för mager ut på midjan, och så har jag äntligen fått ordning på hur mätarna ska sitta. Fick förlänga rattfästet så körställningen blev mer komfortabel.

Slutligen, har en preliminär kontrollbesiktning av SFRO den 23/4, så nu börjar man bli lite nervös.
Ös på med kommentarer, positiva och mindre positiva.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 117
- Blev medlem: mån jun 06, 2005 11:38 am
- Ort: Lidköping/Lycksele
- Kontakt: