Projekt Opel Olympia -51 Turbo uppd. 25/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

Tokfina plåtjobb.

Men rördragningen, vad har du egentligen gjort?
Varför inte sätta luftfiltret i fronten tillsammans med intercoolern sen dra luften från turbo till intercoolern raka vägen ner istället för att dra runt hela motorn?
På bilderna ser jag iaf inga problem att rymma det. Enligt mig är det där bara en massa onödig vikt.

/Joakim
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Ja då var det dax för en mindre uppdatering, är inte så drastiska saker som hänt men det är ju mest sådana jobb som väntar nu mera.

Svetsade ihop en ny tank då den gamla var "borta" :D , gick åt endel såpvatten men inte så mycke då jag trycktestade den så nu ska den vara tät. Den rymmer 48l eller 38l om ja inte missminner mig, iaf 13liter mer än orginal då jag ska förmodligen etanolkonvertera motorn.
Får se om jag fullföljer min tankgivare, måste ha en som arbetar mellan 0-100ohm, något förslag? :roll:

Bild

Drog oljerör till turbon, var lite krångligt att bocka till det men det blev hyffsat iaf. Gjorde i ordning ett fäste för oljekylaren men insåg efteråt att jag måste förmodligen modifiera eller göra om det senare så jag hade glömt att krängingshämaren ska på framvagnen :( . Kardan på plats och klar för den ljuva tiden då bilen ska provköras, nya bränsleledningar dragna.

Bild

Bilderna ska föreställa fästen för intercoolern, blev inte så jättefint att titta på men de håller intercoolern på plats iaf. Gjorde även en sidoplåt till stolsfästet så man slipper se strukturen på fästet.

Bild

Ja det var allt gott folk, händer lite mer då till jul då man är långledigt, då ska den provstartas :twisted:
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Jckssn skrev:Tokfina plåtjobb.

Men rördragningen, vad har du egentligen gjort?
Varför inte sätta luftfiltret i fronten tillsammans med intercoolern sen dra luften från turbo till intercoolern raka vägen ner istället för att dra runt hela motorn?
På bilderna ser jag iaf inga problem att rymma det. Enligt mig är det där bara en massa onödig vikt.

/Joakim
Tackar tackar! :)
Hehe, ja det är alltid svårt att få ett kort att se ut som i verkligheten, har försökt att dra som du gjort och tyvärr så var det för trångt. Jag ville ha korta rör men karossen tillät inte det. Största problemet är att den ska vara så orginal som möjligt gällande karossen, och i fronten ska en kromad grill som bygger ganska mycket inåt så det blir tajt.
Hoppas du förstår läget, annars kanske du kommer att se den då den är klar i framtiden :D
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

zarex skrev:he*vetes coolt bygge :) mer bilder vill iaf jag ha :)
Var det bilder så blev det bilder, inte många men några iaf :wink:
Anders E
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders E »

de ser fint ut de där :) hoppas du lägger upp bilder ofta kring jul då :)
mvh anders
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Lägger upp en bild på mätarna jag fått hem, en Acewell varv/hastighet och bränslemätare, sedan är det Swoosh blackpanel mätare. Lite slangklämmor med mera. :D

Bild
Anders E
För mycket laddtryck

Inlägg av Anders E »

myspys :)
24 timmar på en dag, 24 ölburkar i en låda.. Tillfällighet?
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Ja då var det dax igen. Äntligen fick man lite långledigt, och garaget stod och väntade. Men det hela började inte så bra, har en pöerscha 405 som skulle besiktigas innan nyår och självklart så går inte allt som man vill och den drog över på utplanerad tid.

Planerad uppstart 26/12, p.g.a att jag inte hade inhandlat allt innan så blev den förskjuten till den 29/12. Hade utgått från ett elschema från Haynes 740 bok och det visade sig inte alls stämma, trots att allt var inkopplpat som det skulle så gick inte pumparna igång och motorn tände inte. Fick tag på ett riktigt elschema som stämde och gnistan kom på en gång. Obeskrivlig känsla :D :D

Har nästan hört av allt och alla att med 740:s så kan man starta och köra bara med in-tank pumpen, så självklart hade jag bara en sådan pump inkopplad.
Försök efter försök så gick inte motorn igång, då jag körde med startmotorn korta och intensiva intervall så ville den starta till. Så läget var självklart, tryckande pump monterades på och motorn startade så lätt så.

Kylaren kommer som sagt från saab 900, anslutningarna på gavlarna satt helt galet, jag ville lämna in kylaren till en metallindustrifirma här i trakterna men far envisades om att han kände en som gjöt i aluminium. Så slutet av sommaren så åkte vi till denna alugjutarmannen. Visade sig att det skulle kosta 500kr för två gavlar vilket jag tyckte var rimligt, haken var att jag skulle få vänta några veckor.

Till slut så fick jag mina gavlar, såg bra ut men det visade sig att aluminiumet hade krympt så gavlarna var 5mm för korta. Många fina ord och några timmars arbete så blev det fason på prylarna.

Bild

Snille som man är buntade man ihop kablarna innan man tänkt hur det ska dras. Men slutligen så ordnade det till sig. Men man och inget innan/efter foton så...
Byggde inkapslingen av kylare så nu ska det bara nibblas ut två stora hål i fronten på lådan och köpas två tryckade fläktar från alutech.

Bild

Något jag inte förstår riktigt är att jag inte får upp något riktigt laddtryck, visst så måste motorn vara under belastning för att man ska se det riktiga laddtrycket men när man tom gasar så borde väl ändå visaren ta sig upp till strax under 0:an på laddtrycksmätaren??

Sedan så går motorn väldigt fet, drar mkt bensin så jag vet inte om det är BTR som krånglar.

Här är det en liten(25.3MB) film(.mov) på motorn. Ingen vidare kvalitet men bevis på att motorn går :D

Click here to watch UppstartOlympia

Var inge kul att lyssna på ljudet som kameran uppfångade, låter som en diseseldoris med tanke på hur ventilerna låter, men skruvar man ner diskanten och upp med basen så man inte hör det tickande och slamrande ljudet så låter det mer som man sjläv uppfattar ljudet i verkligheten.
Tjernell
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Ser bra ut , då blir det 2st fräna oplar här i trakten , Hofors/Torsåker.

Jobba på ..
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Tjernell skrev:Ser bra ut , då blir det 2st fräna oplar här i trakten , Hofors/Torsåker.

Jobba på ..
Tackar tackar, enligt planering så ska den vara klar tills sensommaren.
Hur går det med din pärla då? Ska den vara klar till sommaren eller ska du fixa mer?
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Då var det tid för en mindre uppdatering. Äntligen har man fått lite ledighet från allt plugg så man kunde avvara en stund hemma i garaget.

Ja vad har hänt? Jo orginalskärmarna var något för små för att svälja däck vars bredd överstiger 165, och nu vill jag inte åka på cykeldäck så det var bara att börja bredda. Bilen blev 10cm bredare på vardera sida och breddningen utfördes så orginalformen blev kvar fast större. Mer utav det goda brukar jag säga :D
Kofångaren håller på att breddas den med, frågan är om den kommer att kromas eller lackeras.

Bild

Fälgarna lånade jag av grannen, ett par Eiker 17" 215. Passade ganska bra på bilen men det är svårt att hitta de fälgar som ska passa bilens tema så jakten går vidare.
Sidestep har tillverkats för att karrossen inte ska se allt för mager ut på midjan, och så har jag äntligen fått ordning på hur mätarna ska sitta. Fick förlänga rattfästet så körställningen blev mer komfortabel.

Bild

Slutligen, har en preliminär kontrollbesiktning av SFRO den 23/4, så nu börjar man bli lite nervös.

Ös på med kommentarer, positiva och mindre positiva.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

fan va biffig den blev :P coolt
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Andre Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Andre Persson »

Snyggt jobbat ser riktigt bra keep on working
Andre Persson
Har 2st volvo 164 en av dom är en 164E från 74 original bil 15000mil
och min leksak en 164 B30 prospark kompressor med hx55 turbo
Phille
Lite mer laddtryck

Inlägg av Phille »

Rogge skrev:fan va biffig den blev :P coolt
Mjo lite skillnad är det, hade varit lite pinsamt att åka med den om skärmarna var orginal och sulorna på hela makalösa 165 :)
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende

Inlägg av Glufsen »

Otroligt grymt bygge,man blir ju mållös :shock:
När du snidade till alla balkar mm,gick du efter hur det såg ut orginal eller klurade du ut profilerna själv?
Skriv svar