7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan Bredenberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: sön apr 22, 2007 10:09 pm
Ort: Nyhammar i Dalarna

Inlägg av Johan Bredenberg »

Riktigt frän dragrace bil :thumbright: :thumbright:
Corvette C5
Volvo 242 turbo
www.gatbilar.se/bredenberg
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Man får tacka :)

Skulle egentligen ha skruvat med racebilen nu i två dagar, men då rasade min bruksbil :(

Tvungen att ha en sådan med..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Denna tråden känner vissa igen :)
Kan nämna att suget finns och det har gjorts några timmar ikväll..

Har mekat klart bränslesystemet med avstängningsventil och alla fästen.
En innre och en yttre Wire för kranen skall monteras så man mekaniskt kan bryta flödet i systemet.

Slänger upp lite bilder (skall bli härligt att få göra det igen)


Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Vattenpumpen
Bild

Stay tuned :D
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

trevligt att det rör på sig igen :)

Men jag tänkte på en grej jag sett i regelboken ang. fuel blocks när jag såg ditt Y-kors på
torpedväggen...
DRT 1.5 Bränslesystem
Placering
Bränsletankar, bränsleledningar eller annan utrustning som innehåller bränsle får ej vara
monterat i förarutrymmet, utom när så anges i klassreglemente. Bränsletank, ledningar,
bränslepumpar etc. ska placeras inom bilens chassi så att de sitter skyddat för yttre
påverkan. Bränsletankar som placerats i bilens front, ska skyddas av ramen eller en
skyddsbåge av rör med min. dimension 1¼ x 0,065 tum chrome moly eller 32 x 3 mm
(1¼ x 0,118 tum) stål. När cool cans monteras i fordon med hel, sluten kaross måste de
vara placerade minst 152 mm (6 tum) framför torpedväggen.
S.k. ”fuel blocks” skall, där sådana används, vara monterade minst 152 mm (6 tum)
framför svänghjulet, samt får ej monteras på brandväggen.
Kan det där vara nåt för dig att tänka på ?
Så du inte åker på att göra om det pga du inte passerar besiktning på banan...
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
jp
För mycket laddtryck
Inlägg: 309
Blev medlem: mån sep 20, 2004 4:36 pm
Ort: Röbäck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Lysande Richard!
Richard skrev:trevligt att det rör på sig igen :)

Men jag tänkte på en grej jag sett i regelboken ang. fuel blocks när jag såg ditt Y-kors på
torpedväggen...
DRT 1.5 Bränslesystem
Placering
Bränsletankar, bränsleledningar eller annan utrustning som innehåller bränsle får ej vara
monterat i förarutrymmet, utom när så anges i klassreglemente. Bränsletank, ledningar,
bränslepumpar etc. ska placeras inom bilens chassi så att de sitter skyddat för yttre
påverkan. Bränsletankar som placerats i bilens front, ska skyddas av ramen eller en
skyddsbåge av rör med min. dimension 1¼ x 0,065 tum chrome moly eller 32 x 3 mm
(1¼ x 0,118 tum) stål. När cool cans monteras i fordon med hel, sluten kaross måste de
vara placerade minst 152 mm (6 tum) framför torpedväggen.
S.k. ”fuel blocks” skall, där sådana används, vara monterade minst 152 mm (6 tum)
framför svänghjulet, samt får ej monteras på brandväggen.
Kan det där vara nåt för dig att tänka på ?
Så du inte åker på att göra om det pga du inte passerar besiktning på banan...
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det var som fan..
Tur någon har huvudet med sig och höjjer ett varningens finger.

Det där har jag inte sett ens i reglementet.

Kanske skall förnya mig lite vad som gäller för nästa år.

Tack så mycket för upplysningen :)
Får se hur jag gör med monteringen.

Är ju så fruktansvärt svårt att få till det bra tycker jag då allt samsas om samma yta.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Stiligt....
Monterar du bränsle kranen för att det står i reglerna att om man åker med mek pump så skall man ha det?
Men det är ju bara att slå av huvudbrytaren så slutar spridarna att spruta.
Jag tycker att det skall bli lite intresant att besikta bilen i sommar (om den är klar DEN SKALL VARA KLAR :doh: ) för det där med kran måste ju vara en kvar leva från lågteck V8 med magnet och meksprut. Anars får man väll ut och sno en soppakran från någon finnig moppeburen 15åring. :hihi:

Mattz
Granlund
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: tis jul 13, 2010 7:15 pm
Ort: Trollhättan

Inlägg av Granlund »

Kul att du sparkat igång det här projektet igen!
När jag kikade på den i sommras var det något av det tokigaste jag sett!
Kan tänka mig att det är en djungel med olika paragrafer och bestämmelser man måste ha koll på när man bygger något på den här nivån.
Erik Granlund
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 255
Blev medlem: tor nov 12, 2009 7:18 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Lasse »

Mattz Larsson skrev:Stiligt....
Monterar du bränsle kranen för att det står i reglerna att om man åker med mek pump så skall man ha det?
Men det är ju bara att slå av huvudbrytaren så slutar spridarna att spruta.
Jag tycker att det skall bli lite intresant att besikta bilen i sommar (om den är klar DEN SKALL VARA KLAR :doh: ) för det där med kran måste ju vara en kvar leva från lågteck V8 med magnet och meksprut. Anars får man väll ut och sno en soppakran från någon finnig moppeburen 15åring. :hihi:

Mattz
Detta är ju en förlegad regel kan man tycka. Jag köpte en sån aluminium ballofix för 700 spänn men det var ju sånt rackel så jag vägrar sätta dit den. Får jag påbackning på besiktning får jag väl fixa det. Många amerikanska byggen med mekpump och efi har inte den kranen.

Annars får det väl bli en sånhär men den lär väl kosta flis http://www.kenlowe.com.au/LFS_fuel_shutoff_valves.htm
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Pratade med en chassie besiktare angående denna kranen för nått år sedan.
Han hävdade bestämt att den skall vara monterad vid användande av mekanisk pump.

Försökte förklara att elektrisk-insprutning är lite annorlunda mot då tidens mekaniska.

Men icke..

Jag monterar och försöker bygga mig fri från fel, men det verkar ju omöjligt att vara en paragrafryttare in i detalj..

Tror jag kan flytta fram mitt bränsle lite vad det verkar som iaf.

Gött att greja med bilen igen tycker jag..
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Turbo_thompa
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör nov 07, 2009 10:38 pm
Ort: Sala

!

Inlägg av Turbo_thompa »

lycka till:) fint bygge!
Turbo amazon -67, Breddad Capri -77, 242 v8.
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Jag kör med mekpump men har ingen kran.
Har besiktat den flertal gånger på tävling och ingen har sagt nått.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

RoGGaH skrev:Jag kör med mekpump men har ingen kran.
Har besiktat den flertal gånger på tävling och ingen har sagt nått.
Samma här..

Men eftersom Chassiebes gubben var en sådan motståndare så satte jag dit en.
Fick den som spons med från Åbr så klart den skall dit :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Inlägg: 1261
Blev medlem: fre nov 11, 2005 11:04 am
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Ja helt klart att du ska ha den monterad.
Står ju i reglerna så har man otur så åker man dit på det.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

slipar och gör iordning fronten på bilen, dvs rörramen.

Motorn är ur och skall plockas ihop det sista sen skall allt i bilen och sen är den klar :)

Lite inredning som bör ses över och göras med lämplig för kopplings skruvande.

Bara så ni vet att jag lever ;)

Är mycket med kundjobb så det tar lite tid från detta projektet men det skall banne mig vara klart till 2011:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar