Monte Carlo 25:1e

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

Andreas Arthursson skrev:Japp allt har klarat sig. Jävla tur jag slutade köra :thumbright:
mät uppkolvarna på de cylindrar det gett sig.
det ser ut på bilden att kolven inte är i linje med vevlagret längre.
mao borde nåt nötts lite. och är lagren fina så blir det kolven

jävla tuff maskin du knåpat ihop iaf=)
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Har precis beställt ny solid roller kamaxel och lyftare samt hårdare fjädrar. Ska bli kul att se skillnaden mot hydraliskt. Köpte även custom kolvar från Diamond då jag inte vågar lita på att wiseco hyllkolvar ska hålla för 2000hk.

Kommer bli en ny bromsning så vi får se skillnaden!
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Johan G
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån okt 13, 2008 6:43 pm
Ort: Rosvik

Inlägg av Johan G »

Grattis till bromsningen synd på haveriet bara. Jag undrar vad du har för spridartider på tomgång och vad du har för tomgångsvarv, eftersom jag håller på bygga en 230 cid rak 4:a och funderar på använda likadana spridare men köra på E85.

Johan G
amazon 10.30/217
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Nu använde jag Siemens 2400 cc spridarna, de är lite sämre än Bosch 2200 cc spridarna vi säljer men den klarar av att gå fint på 13 AFR på 1200 rpm. Med lambdastyrning 14 AFR.

Bosch spridarna med E85 så har man full kontroll även på tomgång. Ljusår bättre än 1680cc spridarna.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Johan G
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån okt 13, 2008 6:43 pm
Ort: Rosvik

Inlägg av Johan G »

Det låter som en lagom kompromiss med 2200 cc bosch spridare för mig, när slutmålet fö rmig kanske 1100hk i rad 4:an . Du får ursäkta om jag inte är uppdaterad jag visste inte att de fanns en sådan spridare att köpa tar gärna emot tips om detta

mvh: Johan G
amazon 10.30/217
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Jag har 50st hemma. Finns i webshoppen. De är 8.5 ohm högohmiga och har perfekt sprutbild ända upp till 6-7 bar grundtryck. Då flödar de över 3500 cc.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Johan G
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: mån okt 13, 2008 6:43 pm
Ort: Rosvik

Inlägg av Johan G »

Tack för info vet du vad är det för spridarvinkel på 2200 cc (viktigt för att jag ska spruta rakt i tratten på insuget). ska fundera ett tag på valet av spridare. Det är ett bra tag till uppstart, mest bara skotta snö nu ändå i norrbotten.

mvh Johan G
amazon 10.30/217
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Inlägg av freddan302 »

finns fräna spridare här
http://www.moranmotorsports.com/product ... 3godQmw8ng


Cool monte carlo iaf :)
Ska bli kul att se tiderna på banan!
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Nu har jag fått en sponsordeal på en ny Pro Mod powerglide. Min gamla SFI 1800hk PG är till salu för 23000kr, endast gått 20-30 repor.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Nu blev det lite mer ändring på motorn:

Callis dragonslayer vev med 3.825" slag.
GRP 6.2" aluminium stakar.
Custom Diamond kolvar.
Fränare solidroller kamaxel.
50% hårdare ventilfjädrar.
Morel solida lyftare.

Detta kommer bli en 408 cui som är mkt snällare mot kolvarna i BDC.
Nu flyttar vi upp varvtalet till 8000 rpm istället för 7000 rpm, då slipper jag byta utväxling i bakaxeln:)

Och med 408 cui så blir minimumvikten 1092kg i Competition ATA.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Nu måste du ju sätta ett nytt effektmål, 2000 är ju ingen match längre. :hihi:

Eller det kanske är snabbast i klassen som är det nya målet? :thumbright:
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Andreas Arthursson skrev:Callis dragonslayer vev
du köpte den säkert för det balla namnets skull :hihi:
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Oliven skrev:Nu måste du ju sätta ett nytt effektmål, 2000 är ju ingen match längre. :hihi:

Eller det kanske är snabbast i klassen som är det nya målet? :thumbright:
2000hk lär jag ha, en ganska viktig gräns att komma över :thumbright:
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Andreas Arthursson
Forumsberoende
Inlägg: 528
Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
Ort: Avesta
Kontakt:

Inlägg av Andreas Arthursson »

Mikael S skrev:
Andreas Arthursson skrev:Callis dragonslayer vev
du köpte den säkert för det balla namnets skull :hihi:
Amerikanarna vet hur man gör med marknadsföring. Dragonslayer låter fränt :P
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Andreas Arthursson skrev:Nu blev det lite mer ändring på motorn:

Callis dragonslayer vev med 3.825" slag.
GRP 6.2" aluminium stakar.
Custom Diamond kolvar.
Fränare solidroller kamaxel.
50% hårdare ventilfjädrar.
Morel solida lyftare.

Detta kommer bli en 408 cui som är mkt snällare mot kolvarna i BDC.
Nu flyttar vi upp varvtalet till 8000 rpm istället för 7000 rpm, då slipper jag byta utväxling i bakaxeln:)

Och med 408 cui så blir minimumvikten 1092kg i Competition ATA.
är klokt att gå på en mekanisk rull kam och riktiga fjädrar bara man är lite försiktig med agrisiviteten på profilen och lyftet då man inte behöver de sista 5hk i en turbomotor man väljer heldre driftsäkerhet.

trenden är nog lite mindre slag på LS motorerna för att få dem hålbara, läste om GM motorsports nova (kanse inte så nytt repotage då jag tänker på det?)

vad är det för index i ATA med 1092kg?
Skriv svar