Projekt ascona V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Goggla lite på "ladder bars" så hittar du det nog, populärt på amerikanska dragracing bilar.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig :lol:

Fast eran bil är ju renodlad drag-racing, jag ska ju svänga o åka nåt varv på banan oxå... mer busbil osv...
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Tegheim skrev:Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig :lol:

Fast eran bil är ju renodlad drag-racing, jag ska ju svänga o åka nåt varv på banan oxå... mer busbil osv...
Du ska väl regga för gata också?

Har för mig att det inte går besikta med stegar
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

St3v3 skrev:
Tegheim skrev:Vad är fördelar o nackdelar med Stegar då i jämnförelse med 4-link... jag hade tänkt bygga 4-link på min 142a, men är det lika bra med stegar så kan jag ändra mig :lol:

Du ska väl regga för gata också?

Har för mig att det inte går besikta med stegar
Ja den ska reggas, så då vart det valet enkelt isåfall...
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Problemet med stegar eller ladder bars är att axeln inte kan kränga, dvs fjädra in på ena sidan men inte andra, utan att man får "bind" (låsning) i upphängningen. Det gör i princip att hela bakaxeln fungerar som en enorm kränghämmare.

Förutom att man riskerar att bryta sönder axel, infästningar eller själva stagen, så blir väghållningen helt hopplös. Ska man bara åka rakt fram en kvartsmil i taget är det inga problem, men för gatbruk är stegar helt förkastligt.

Det är därför som man normalt inte godkänner stegar på en gatbil.

/Gustaf
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

therealpinto skrev:Problemet med stegar eller ladder bars är att axeln inte kan kränga, dvs fjädra in på ena sidan men inte andra, utan att man får "bind" (låsning) i upphängningen. Det gör i princip att hela bakaxeln fungerar som en enorm kränghämmare.

Förutom att man riskerar att bryta sönder axel, infästningar eller själva stagen, så blir väghållningen helt hopplös. Ska man bara åka rakt fram en kvartsmil i taget är det inga problem, men för gatbruk är stegar helt förkastligt.

Det är därför som man normalt inte godkänner stegar på en gatbil.

/Gustaf
det blir stummt i sidled bak som Gustav skriver.

För en bil som ska va "besiktigad" (utan besiktningsbil) är det inte ett alternativ, men åka runt på stan går fint iaf, bilen känns inte alls hopplös på gatan som Gustav skriver. Spolen är det som stretar emot i kurvorna, det är ju dock ingen rallybil man sätter stegar på :)

Allt handlar om att få bra grepp, och det är enklast med stegar med våran tidsfrist....
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Fördelar är:
Lättare justering av bakvagn för bra grepp, 4-link är avancerat och krävar en hel del uträkningar och testning innan optimal inställning hittats.

Nackdelar:
Skrymmande, axeln fungerar som krängningshämmare = stummt., ej godkännt av SBP.
4-link funkar bättre på extremare dragracing bilar med många växlar, typ lenco lådor etc...
www.teamascona.se
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Det är skillnad på "väghållningen helt hopplös" och körbar eller inte körbar på gatan för den som är van vid bilen. Testa en undanmanöver med lite fart...gärna över något gupp ;-)

En äkta gatbil (alltså en sån som besiktas ärligt) måste ha en viss nivå på väghållningen och framförallt vägegenskaperna (alltså HUR den beter sig), speciellt med mycket effekt, om den ska kunna godkännas.

/Gustaf
buddha
Sävar Turbo Racing

Inlägg av buddha »

Skulle bli MYCKET förvånade om bygg herrarna äns hade tänkt besikta åket :dance2:

Användnings området funkar i alla fall :eclipsee_steering:

Mycket fränt bygge 08 får känna på norrland :slap:
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

buddha skrev:Skulle bli MYCKET förvånade om bygg herrarna äns hade tänkt besikta åket :dance2:

Användnings området funkar i alla fall :eclipsee_steering:

Mycket fränt bygge 08 får känna på norrland :slap:
nej nån besiktning är inte alls aktuell, men med 4-link och XXXX antal timmar så skulle nog en SFRO besiktning vara möjlig, men det är som sagt inte aktuellt.

Eftersom det inte finns några regler gällande besiktning i streetracing så är det mycket låg prioritering.

Nån som vet vilka krav som ställs på en A-traktor??
Skulle man kunna besiktiga in den på det sättet och åka 30km/h lagligt?

Traktorer får väl ha vilka däck som helst?
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jag tycks ha hört att Volvo Grp-A åkte med stegar, var snack om stegar i någon gammal tråd där det nämdes.

Är det sant, så hur var väghållningen i dom? Knappast dålig.
-Kan ju iofs varit skum info.
dezzan
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

therealpinto skrev:Det är skillnad på "väghållningen helt hopplös" och körbar eller inte körbar på gatan för den som är van vid bilen. Testa en undanmanöver med lite fart...gärna över något gupp ;-)

En äkta gatbil (alltså en sån som besiktas ärligt) måste ha en viss nivå på väghållningen och framförallt vägegenskaperna (alltså HUR den beter sig), speciellt med mycket effekt, om den ska kunna godkännas.

/Gustaf
uppfattningen gällande gatbil är såklart olika....
gatbil = bil som körs på gatan :)
www.teamascona.se
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Volvos grupp A-bilar hade inte stegar...

Jo, definitionen på "gatbil" beror på i vilket sammanhang man är - därför skrev jag "en sådan som besiktas ärligt". Snackar vi rejs, så har vi nog samma definition på gatbil - en bil man kan, vill vågar och faktiskt kör på gatan. :-)

/Gustaf