sekventiellt lock m45?

Kopplingar, drivaxlar & växellådor
Användarvisningsbild
M Bengtsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 462
Blev medlem: mån jan 15, 2007 8:33 pm
Ort: Vara

Inlägg av M Bengtsson »

Jag undrar samma, vore kul att se om de gick! :thumbright:

Jag går i samma tankar, men lär ta ett tag innan det blir verklighet såattsäga...
Volvo 142 -70 -Överladdat projekt:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36179
Användarvisningsbild
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Krypto »

Har projektet kallnat??

Har själv skissat på något liknande för något år sedan men det kom inte längre än till skisser.

/Thomas
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Det kom en altan insmygande bland alla andra projekt.........

Bild

Bild

///Jerry Lundgren
Användarvisningsbild
Krypto
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: lör nov 10, 2007 7:16 pm
Ort: Luleå

Inlägg av Krypto »

Jo man brukar ju inte lida brist på Projekt!! :lol:

Ser bra ut, då är det bara sommaren som saknas !!

/Thomas
Volvo 740 16V GLT Turbo
Thomas Bergström
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Inlägg av cykel_freak »

är det någon som kan förklara "skiv" modelen för mig? fattar nada :lol:

"rulle" varianten i patentlänken fattade jag då den liknar en mc låda men den andra blev jag bara förvirrad av..

Edit: efter ett glas mjölk och en pepparkaka och lite funderande fattar jag själva skivan men kan någon förklara vad de inringade sakerna är??

är röd någon spärr för att man inte ska gå förbi 1an eller är det backspärr??
blåa är för att man ska känna lägena/den ska stanna i läget?
gula är där man fäster dragpinnen/växelreglage/penumatik?:S
om locket skulle sitta på sidan av lådan skulle det ju bara vara att sätta en spak som det gröna? men hur gör man när locket sitter ovan på?
just ja hur får man de olika skivorna att reagera med varandra för det ska de väll?

Detta var ju krångligt men otroligt intresant :thumbright:

Bild
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Du ser hålen vid övre och undre 'pilspetsen' på sista bilden?
Där ska det sitta stift som styr ut pilen så att den tappar greppet från kugghjulet. När spaken dras tillbaka till mittenläget dras kugghjulet inte tillbaka utan den stannar i den 'nya' växeln.
Jonas Bylund
Bild
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

är röd någon spärr för att man inte ska gå förbi 1an eller är det backspärr??
Backspärr.
blåa är för att man ska känna lägena/den ska stanna i läget?
På pricken rätt.
gula är där man fäster dragpinnen/växelreglage/penumatik?:S
Rätt igen.
om locket skulle sitta på sidan av lådan skulle det ju bara vara att sätta en spak som det gröna?
Locket är tänkt att ersätta det befintliga locket på en m46-låda, det ska alltå sitta uppe på lådan.
men hur gör man när locket sitter ovan på?
I stort sett som det ser ut på lådan från början, en ledad stång från spaken till växelådan.
just ja hur får man de olika skivorna att reagera med varandra för det ska de väll?
Kugghjulet och slalomspårhjulet ska sitta på en axel som går igenom en bussning i locket.
Du ser hålen vid övre och undre 'pilspetsen' på sista bilden?
Där ska det sitta stift som styr ut pilen så att den tappar greppet från kugghjulet. När spaken dras tillbaka till mittenläget dras kugghjulet inte tillbaka utan den stannar i den 'nya' växeln.
Kunde inte svarat bättre själv.

///Jerry Lundgren
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Inlägg av cykel_freak »

Jerry Lundgren skrev:
om locket skulle sitta på sidan av lådan skulle det ju bara vara att sätta en spak som det gröna?
Locket är tänkt att ersätta det befintliga locket på en m46-låda, det ska alltå sitta uppe på lådan.
men hur gör man när locket sitter ovan på?
I stort sett som det ser ut på lådan från början, en ledad stång från spaken till växelådan.


///Jerry Lundgren
Tack


Jag får ta och leta fram någon bild på en låda med lock och länkage och studera den...
Edit: nu fattar jag :)
Edit 2: någon som har bild på innanmätet och insidan av locket så man kan se hur gafflarna rör sig?

Skulle vara trevligt med sådant lock i mitt ej på började sug sleeper 240 projekt som står och jäser till sig(rostar bort) i föräldrarnas fuktigagarage :doh:
Jerry Lundgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: ons jun 06, 2007 6:41 pm
Ort: Surahammar

Inlägg av Jerry Lundgren »

Jag får ta och leta fram någon bild på en låda med lock och länkage och studera den...
Kan tilllägga att skiftgafflarna behöver moddas och att det behöver tillverkas hållare till skiftgafflarna också.

///Jerry Lundgren
cykel_freak
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör apr 12, 2008 3:16 pm
Ort: Ljungsbro

Inlägg av cykel_freak »

Jerry Lundgren skrev:
Jag får ta och leta fram någon bild på en låda med lock och länkage och studera den...
Kan tilllägga att skiftgafflarna behöver moddas och att det behöver tillverkas hållare till skiftgafflarna också.

///Jerry Lundgren
Du har inte lite fler bilder på grejerna?

/AD
pontanlindstrom
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: fre jan 14, 2011 10:05 am

Re: sekventiellt lock m45?

Inlägg av pontanlindstrom »

mycket intressant! någon som fortsatt och kommit nån vart å fått nå att funka? :)
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Re: sekventiellt lock m45?

Inlägg av Norbäck »

Oj, den här tråden har jag missat totalt!

Håller själv på med ett sec. lock till Tremec TKO 5 väklade lådor, där kommer man dock åt alla skiftgafflar direkt under ett lock, så då blir de ju lite enklare, dock är det va "rull" modell. Har ritat upp det mesta til den samt fått själva rullen framkörd.

Sen har jag även börjat skissa på en "skiv" modell med wire:ar så man kan plasera den lite vart man vill, men det är till en låda med endast en växelförare så då får man ju vrida och skjuta fram och tillbaka på samma skiva.

Själva växelväljar konstruktionen på bilderna ser ju mkt bättre/enklare ut än den jag skissat lite på iaf. Så kanske kommer låna idén om det går bra?

Bild

Kul tråd :)
Amders
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: lör feb 27, 2010 2:42 pm
Ort: Mariestad

Re: sekventiellt lock m45?

Inlägg av Amders »

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... l*#p323856" onclick="window.open(this.href);return false;
Har den som köpte grejerna fått ihop någon låda?
Anders J
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: sekventiellt lock m45?

Inlägg av caterpillar »

hvordan går det med seq gearskift i den her gatan????
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Re: sekventiellt lock m45?

Inlägg av FMR »

Haft i väg lite delar på gulkromatering o skar ut ett paddel kit i helgen.. finns lite mer delar som är själva paddel delen på lådan men inte på bild...Annars har inte jag hunnit göra nåt vet inte om nån annan som har kitten gjort nåt heller...
Bild
Skriv svar