CR 500 Supermoto

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: CR 500 Supermoto

Inlägg av Dennis Öhman »

jo faktiskt, men svärfar har en stor frysbox som jag satsar på :) Dock inte imorgon eller i helgen då jag ska premiär brumma imorgon.
Har beställt custom ekrar nu till original naven. Fälgbanor blir antingen SM-pro eller excel. Bromsskiva fram blir en cnc utskuren historia framöver.
Har sålt isdäcken också nu, blev nedringd av söderlänningar som ville ha dom :hihi:
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Premiär turen snöade bort, önskade detta vore ett april skämt men ej!
Dänniz 073-8447664
Grefven

Inlägg av Grefven »

Jag och doktorn satt och diskuterade 500 2-t igår faktiskt och beklagade oss över att nästa generation aldrig kommer att få uppleva cr500 osv. min första 500 2t upplevelse var en kawa 500 -92. 65hk om jag inte minns helt fel. jag var 16 år gammal. och hade bara kört zündapp med 70cc och min DT125r och TS125 offroad lätt-mc innan. så det var ju en mindre chockupplevelse att skafta på med femhundran...

coolt med en sån motard! LJUDET!
strandberg
För mycket laddtryck

Inlägg av strandberg »

Där har du nog fel ;) Finns ett företag som bygger cr 500 AF alltså med aluramen! Ser exakt ut som de nyare 250 2-t :)
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Honda gjorde en egen drive 2008 har jag läst. Honda själva monterade 500cc motorerna i 450F:ens chassie.
Tror det blev 2 svensksålda har jag för mej läst.
Sen är det massor som monterar motorerna i nyare chassien och har sett på någon hemsida att det finns främre subframes för motorns fästen mot vissa chassien, bägge kx500 och cr500.
Jag ska provstarta ikväll första starten och eventuellt ta en tur eller imorgon premiären :thumbright:
Dänniz 073-8447664
Grefven

Inlägg av Grefven »

strandberg skrev:Där har du nog fel ;) Finns ett företag som bygger cr 500 AF alltså med aluramen! Ser exakt ut som de nyare 250 2-t :)
underbart!
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Roger Berglund »

http://www.servicehonda.com/" onclick="window.open(this.href);return false; :) där säljer dom 500 2takt i nya chassin..lite offtopic hoppas jag inte förstår din tråd nu dennis =)
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!

För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Lugnt! så länge det är honda snack :hihi: '
Gjorde en liten provkörning idag.
Starten var inte allt för svår. Dock var förgasaren tom innan jag starta så satt och moped drog på kicken säkert 1minut.
Sen hoppade jag, rejäla hopp dessutom, och på 3e sparka den igång.
Trotts torr asfalt gick den lös bakändan på 4an så gick inte testköra den som jag ville, jvla crossdäck. Men banan när jag tog promenadvägen där jag normalt rastar hunden så skotta den på redigt bra trotts slutkört bakdäck. Jävligt mycket bättre än Kx500an jag sålde när jag köpte bägge. Så verkar ha sparat rätt hoj. Tror avgassystemet kommer till sin verkliga rätt när avgasporten öppnar.
Tror däremot jag kommer åka på kopplingsbyte rätt snart känns de som. Dessutom tror jag den kommer användas hårdare på asfaltsvägar och stadskörning än i gruset där den endast används till 1ans växel.
I samma veva kopplingen byts när det nu blir så kommer jag "just in case" öppna motorn och byta alla packningar/lager. Har ju redan köpt grejer för kolvbyte så är detsamma bara köra på om jag ändå ska skruva lite.

Har dessutom beställt ekrar till motard fälgbanor som ska sitta i original naven. Blev från usa.
Sitter sen och funderar på olika alternativ till fälgbanorna, antingen excel, SMpro eller warp9. Kommer senare skaffa större bromsskiva också men det har jag hitta en kille som skär ut med cnc-maskin.

Grejer jag absolut ska ha nya framöver är: nummerskylt fram, sidoplast, och gaffelbensskydden.

Liten film på hur den går efter varmkörning, dock gör sig ljudet orättvist :thumbdown: Är mycket mäktigare live.
Bild
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Tillbaka blick:
Förra säsongen hade jag en Honda CR 250R -00 som jag köpte i kanon fräsht skick av Aeon Thomas. Thomas hade den i början i skyltfönstret på tatueringsstudion vintersäsongerna. Kördes på somrarna sparsamt pga konditionsbrist då han åkte på astma. Sålde den till förmån för en 450f gubbhoj som kräver mer rövsitande än en 250 2stroke på banan.
Hojen var svartplastad med aeon dekaler på kylarvingarna och nummerskylten fram som tyvärr sa hejdå vid en intensiv högtryckstvätt :)
Bucklan på kröken är självförvållad :doh:
Bild

Hade ångest när jag sålde den pga ryggbesvär. Var enda hojen i min ägo som varit helt problemfri. Bara serva och köra. Fan så underbar! Och på bana så jävla skön!
Såldes till skellefteå en kille som ville börja köra bana på allvar och han var lycklig ägare då.

Reflektion:
Ända tills idag har jag haft ångesten över att ha släppt förra 250n. Släppte tills jag idag var och motionerade 500an ner till Hagaviken i Luleå! Fyfan så rå maskin! Älskar powerwheelisen som går att tillverka på 5ans växel till skillnad från 250n, där var man mer tvungen köra slangningstekniken för att ha upp den på 5an. Särskilt oxå när jag är på 100kg idag.
Sen på grusvägarna så är 500an lite obehaglig oxå, låg puttrande på 4an stående position och tänkte få se om den vill upp. Rakt upp kom den, och fortsatte på 5an när jag växlade upp! Observera att jag har skitkasst bakdäck till grusföre! Helt slut! ändå ska den slira och stå samtidigt. Känns helt klart piggare än bägge kx500orna jag ägt tidigare. Dock har ju hondan nu trimsystem om det kan avgöra.

Slutsats:
Jag har ju beställt supermoto ekrar i staterna redan. Blir fälgbanor framöver. Men jag kan fan inte ekra om originalnaven om grusjävulen kommer fram :twisted:
Måste hitta en uppsättning fälgar/nav till!!
Sen måste jag även dela höger motorhalva som har en tendens till att läka olja. Ska även kolla över kopplingen som jag inte alltid är överens med. Kan vara något hack i korgen misstänker jag så skivorna inte flyter ordentligt. Bara kolla vid delning!
Tack för mig. Dennis
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Allt för att renovera motorn nu
Bild

Sen har jag även grejer för att börja ekra bakhjulet, nav ekrar och fälgbana.
Har ekrar till fram men ännu inget nav eller fälgbana. Ska hitta framnav och sen beställa ny fälgbana fram.
Fälgbanan bak är 5" bred. Riktigt fet, är märket MORAD. Dock skitig sen några turer i garaget.
Bild
Bild
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Härligt! :)

Ett tips i all välmening skulle vara att renovera motorn med lite mer högkvalitativa tätningar från tex. SKF. Jag i alla fall inte sätta ihop en sådan fin motor med "lelles-MC" grejer.
Visst är det billigt, men knappast värt det om man får riva igen.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Sådana packningssatser fungerar alldeles utmärkt.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Gav 1000kr med frakt för alla packningar packboxar ramlager kolvbultslager och tändstift.
Packboxarna funkar perfekt. Har fungerat i alla andra motorer jag renoverat, skoter såsom moped cross etc. Anser inte att dom är sämre bara pga priset i england. Och min erfarenhet säger att det inte är något som helst fel. Största beskymret med renovera just nu är att jag inte har någon press :doh:
Men de löser sig nog när det behövs..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
khracing
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av khracing »

Tjena:

Cool hoj du skaffat dig.

vet inte om du läst detta på sporthoj.com - så jag postar det här med till dig :

1993 köpte jag en E-reggad 91:a på Claessons i bromölla, byggde om den till motardhoj med CBR600 -89 hjul, CBR1000 -88 bromsskiva fram, GSX-R 750 -91 bromscylinder, & ett CBR1000 -89 ok fram, bak hade jag orginalbromsen.

Motorn var en ex: Leif Persson Fabriksmotor på 82hk, varvade 7200, orginal var 64,5 hk & 6500varv.

Drevningen var 15/32, hojjen gjorde i Västerås på Bike Weekend 1994 13,50 eller 13,60 på 402m, toppfarten var 214kmh enligt cykeldatorn, gick på bakhjulet runt 180-190 på bara gas = kul som attans

fjädringen var sänkt med 13cm fram och 8cm bak för "bättre" stabilitet i höga farter, de är ju inte riktigt gjorda för dubbla toppfarten.

körde mellan 800-1000mil med denna på gatan med endast ett kolvras efter några få mil, som Claessons stod för (garanti), många oljebyten vart det dock, var aldrig stoppad med denna på gatan så vet ej vad de sagt, men lite småsura hade de varit tror jag då ljudnivån fick hästar på flera 100-meters håll att skingra sig

Tävlade bla i 600B Roadracing med denna, vart bla trea i Hyllinge MS klubbmästerskap 1994. (har kvar bucklan)

Tävlade även i Supermotard 1994, där jag vann danska mästerskapen på Jyllandsring före danska esset Finn Villadsen på en supervass KTM500. (har prischecken på 800dkr)

några bilder från gemensamma SM/B/Danska RR på Knutan 1994:

Bild
Bild
Bild
Bild
RWD EVO 600+ hk, snart med BMW M3-låda, nej... NU med BMW M3-låda

Kristian Hesselmark
Användarvisningsbild
Grooverhound
För mycket laddtryck

Inlägg av Grooverhound »

Fy fan va häftigt 500 2t är.
förra sommaren lånade polaren en honda 500 2t senare 80talare har ja för mig.din ser mkt nyare ut iaf.
men fy helvete va den gick.

ser fram imot att se din me motard fälgar=)
Rasmus Olofsson||
070-2829 607
Skriv svar