Ford Consul busbygge..

En plats för olje-brännare!
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

Har en Ford Consul coupe som jag håller på med, ombyggd torpedvägg en aning (för mer bakåtflyttad motor), polyuretanbussningar, lättning med bla skärmar, dörrar, huv o skuff i glasfiber. Förstärkt kaross, lite styvare och lägre fjädring osv...
ett roligt budgetbygge man kan busa lite med helt enkelt.

tanken var först en turbomatad v8 men för att gå mot strömmen väljer jag att våldta en liten dieselmotor.
rejält med bränsle - rejält med luft - svart rök - grymt vrid = kul :D

bmw eller mercedes?
bmw har bra drivlina, mb har bra motor... hm.. aja.
Senast redigerad av kickassford den ons maj 11, 2011 11:20 pm, redigerad totalt 2 gång.
- Full gas spar tid
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av Dieselmerc »

underskatta aldrig effekten ur en mercedes diesel med ombyggd pump! myycket effekt för relativt lite pengar/jobb, men som sagt beror på vars du har framvagnsbalken om du får ner en mercedes 6a... klart fränast vore de dock!
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

platsmässigt går ju alltid att ordna. problemet är att framvagnsbalken hamnar precis för tråget.
det är väl det som är största hindret. oljepumpens placering o drivning verkar göra det besvärligt att bygga om till baksump.

sen har vi det att få dit en hållbar vxl-låda o koppling.

jag börjar mer o mer inrikta mig på en bmw snurra. jag är övertygad att det går att få mkt kräm ur dessa oxå men det verkar inte så beprövat? iaf så hittar ja då inget kul på nätet.
- Full gas spar tid
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av A.Jönsson »

Är 2.5 liters tds motorn en direktinsprutad historia ?

Såg en sån originalmonterad i någon sorts Rover suv en gång med ganska hög originaleffekt.
Kan ju inte vara en förkammare tycker man.


Bygg diesel, den kan du också vardagsköra med utan att behöva lägga 1/4 av lönen på bränsle var månad.
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

det är en förkammare med rotorpump. sitter även i vissa landrover, omega mfl.

om den blir dyr i drift har inte så stor betydelse då denna endast är för nöjes bruk, och smakar det så kostar det som sagt ;)
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av Ecke »

GoGoGo.. händer det något?
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

hörru du.. här händer de grejjer... eller inte..

väntar på att få min mekaniska pump som ska skickas till Göran i Aneby och sen håller jag på att jaga ett oljetråg från e36 tds för fullt.
har satt in hydraulkopplingen från bmw:n i consulen och lämnat bort framvagnen för blästring och målning..
har tänkt börja på med att få dit tds diffklumpen i consulen men man blir ju så trött av regn o kyla.

har ju en tds som ska slaktas men den står ute så jag tar de då vädret tillåter.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

hm.. har iaf fått tillbaka framvagnen blästrad o målad, nya superpro bussningar o hårdare fjädrar.
två mekaniska pumpar har tillkommit, kommer skicka en för ombyggnad till Dieselmeken så fort jag får mina special pumpverktyg.
beställt ett oljetråg och oljesil + diverse packningar, borde få det innan helgen så jag kan börja bygga motorfästen mm.
en turbo är oxå inhandlat, HX35 med 12ans avgashus - en vild chansning.

nån som är haj på M51 här?
original dubbelmassesvänghjulet och kopplingen lär ju inte hålla så jag undrar om det är så enkelt att jag monterar ett svänhjul + startmotor från M50, sinterlamell och sachs 618 tryckplatta. lirar detta ihop tillsamans med original zf lådan?

blev helt plötsligt lat när jag såg priset på M20 turbogrenröret på KL-Racing, 1995kr.
enligt rykten ska detta passa på M51 om man modifierar bultfästena, någon som kan styrka detta?

lite blandade och tråkiga bilder för att väcka liv i tråden:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
- Full gas spar tid
Dieselmerc
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
Ort: Burvik

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av Dieselmerc »

Hur mycket effekt går det ta ur BMW dieslarna egenteligen? Hade varit intressant å se;)
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

ja. det är ju det som är det roliga. jag har inte hittat någon på internet som verkligen testat.
det finns ju Helgonet (på autopower) som laddat 3.5bar och pumpen ska tydligen leverera sås till 640hk men dels så håller inte hans koppling och dels så har han ju fuskat med kompsänkning. ;)

själv kommer jag inrikta mig på ca 2.0-2.2 bar och de kanske blir runt 300 kusar till att börja med..
nästa steg kostar skjortan då man måste byta kamskiva o grejjer i pumpen samt uppgradera spridarna.
men vi kommer dit så småningom..

här kommer några fler ointressanta bilder tillsvidare:

bort med originaloljetråget och pickupen:
Bild


dit med de nya prylarna:
Bild


modifierat oljesticka så den passar:
Bild
- Full gas spar tid
Digiboost
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tis dec 08, 2009 8:29 pm
Ort: Finland

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av Digiboost »

Kan informera att packningen håller för max 1,7 Bar. Går att köra på 2 bar, men lever på lånad tid beroende hur du kör.
Suomi Finland Perkele!!!
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

okej, bra att veta..
om man skulle ersätta den med en lite tjockare kopparpackning då kanske?
nån MLS packning till m51 lär väl inte finnas.
- Full gas spar tid
Användarvisningsbild
kickassford
För mycket laddtryck
Inlägg: 328
Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Ort: Hörnsjö

Re: Ford Consul busbygge..

Inlägg av kickassford »

Fortsätter med lite byggbilder:

Bort med framvagnen:
Bild


Dit med den nya med alla bussningar i superflex:
Bild


större huvudcylinder och hydraulkopplingen från bmw:n syns där bak i hörnet:
Bild


I med motorn:
Bild


Inte mkt till marginal mot krängningshämmaren:
Bild


Inte heller till torpeden, trots min urkapning.
Bild


15mm mellan styrväxel och oljetråg:
Bild


Men oljetråget trivs:
Bild


Bygga nytt motorfäste på framvagnsbryggan:
Bild


Och ett till på vänster sida:
Bild


Och själva fästet mot blocket:
Bild


Och givetvis ett på andra sidan:
Bild


Färdigt:
Bild
- Full gas spar tid
Skriv svar