Jensas Swedish Racing Motors. Ny Web shopp öppnad!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av jacobson_se »

Hur låter motorn när ni bromsar den, känns det som att den går hårt?
Skulle säkert kunna vara lite för tajt och bred squish på vissa av ytorna i samband med den kompressionen och bränsle.
Testa med vatteninsprutning när ni bromsar för se om långsammare förbränning ger annan gång på den. (spolarpump och 4st weber accmunstycken i trattarna).

Prova även med BP8ES, kan skilja med bara den ändringen.

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

Erland det är stora squishytor i den toppen har jag hört.

ska kolla nollan så den stämmer exakt, man ska aldrig ta nått för givet.

det är nu en ignator och en accel spole med 3ohms motstånd (4totalt) lite väl fladdrig på strobben för min smak.

jag har för tillfället ingen knack lysnar utrustning i bänken (sitter i min bil)
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Holmbergarn »

Bäst att jag skriver lite om motor eländet. Toppen är planad 2,6 mm och har 50cl i volym. kolv uppsticket är 0,5. sitter en goetz packning. Det är plana kolvar. har mer info ned skrivet om toppen hemma, tror även jag har lite bilder.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Är toppen på 50cc så borde den lätt ta 35 grader utan att spika.
Säkrast att kolla om 0 markeringen verkligen stämmer och om kammen sitter rätt.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vi ska dubbel kolla det och rotor placeringen sen köra nåra pull till på lördag innan det ska upp en annan motor.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

2450cc ungefär.

vi bromsade lite mer i går och testade lite bestyckning och lite tändning blandat med kaminstälningar och summa summarum så blev registret bäst med kammen nollad (16bar på kopmätarn+ startmotorn :shock: ) då vred den 278nm vid 5000rpm och 209hk vid 5900-6100 rpm.

med kammen på 14.5 bars retard så vart effekten bättre efter pik upp till 7000rpm som va max vi tördes varva den svetsade veven men pik effekten vart inte bättre och vridet sjönk till ca 265nm så jag tror inte det vart nån vinnare förutom kanse om det är en halkig bana där vridet bara är jobbit.

vi testade också med de olika kaminstälningarna olika förtändningar men den ger ca 10nm mer med 28 grader än 34 grade speciellt på högre rpm.

holmbergarn kan komma med mer data på bestyckning mm.

toppen kommer kanse att flödestestas senare för att se om det är den som gör att fyllnads graden sjunker så över 6000rpm.

mycket intressant annars att bromsa den här motorn :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Gustav »

Är veven svetsad? va märkligt..
Annars brukar man ju bara slipa ut slaget på en B23 vev till B230 vevstakar, det ger 85mm i slag.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är en gammal vevaxel som fortfarande har standard B23 (M) stake. fins ingen anledning att bygga så idag 100 gånger bättre med en offsett slipad B23 vev till B230 stakar då man kan varva 8000rpm utan problem :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Gustav »

Ahh.. ja det gjordes många märkliga vevaxlar förr!
Min vevaxel är ju riktigt konstig oxå.. svetsad, med 90mm slag och 52mm vevtapp! tydligen användes det en verdi stake och saab vevlager..

Dom där offset slipade blir riktigt bra, vi har gjort ett helt gäng nu i alla möjliga slaglängder!
86mm är väl det mesta vi har slipat, då med ett annat vevlager.
sen gjorde vi en B20 vev med.. om det var 90mm slag och nån liten stackars mitsu stake.. rätt fränt :)
Gustav Sundberg
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Men du kollade aldrig tändningsmarkeringen väl?

Erland
Holmbergarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: lör apr 16, 2005 6:18 pm
Ort: KLINTEN

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Holmbergarn »

Bestyckningen som användes är
Huvud E-rör 6
Huvud munstycke 190
Luft Munstycke 170
Lågfart e-rör 1
lågfart munstycke 65
Acc munstycke 40 troligtvis för litet, men de största jag hadde vid broms tillfälle.
42 halsring
spridare 1.

Vi kontrolerade rotor placeringen så den ska stämma hyfsat.
Ska ta och skräma igång flödes bänken och se om toppen är boven i dramat.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7005
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Erland Cox »

Med dåligt flöde i toppen minskar cylindertrycket och man kan köra normal förtändning trots för högt komp.
Det går ju att ställa in tändningen där motorn ger max effekt men det är snabbt gjort att kolla med en skruvmejsel
eller mycket bättre med en stoppbult i tändstiftshålet om markeringen på remskivan stämmer.
Då vet man att man verkligen har 28 grader istället för 40 eller vad som helst annat.
Effektkurvan tyder annars på en topp med dåligt flöde men tändinställningen är märklig.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas STS Speed shop

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har fått hem en låda med STS 247:or mm nu som har varit slut sålda nån vecka. 108, 112, och 114 nock vinkel finns hemma nu. mer info här http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=285" onclick="window.open(this.href);return false;

pm om nån skulle va intreserad så hjälper jag till med att hitta rätt kam och nockvinkel. 1890 kr ink moms på nya stommar men med lite reduserad bascirkel. beställer man AGAP fjädrar och retaners samtidigt så får man 200kr rabbat.

vi ska börja testa olika cnc toppat med olika STS och AGAP kamaxlar snart också i dynon. blir väldigt intresant. vi kanse hinner få hem första versionen av STS/KL racing insuget för testet också :thumbright: kommer mer info om ca 2-3 veckor.

Bild
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende
Inlägg: 676
Blev medlem: fre jul 03, 2009 6:23 pm
Ort: Haninge

Re: Jensas STS Speed shop (sugmotor bromsning 209hk)

Inlägg av Deztallica »

Kul! Ska bli roligt att se resultat av allt testande.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Skriv svar