Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
-
mean_farmer
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 130
- Blev medlem: tis mar 23, 2010 7:17 pm
- Ort: Harads
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
fi fan så snyggt bygge! Beundrar din energi och nogranhet

- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Nu banan har man kört första längre trippen, motorn går lite snålt men skjutsar på riktigt bra iaf!!
Och vilka grymma bromsar det blev, riktigt nöjd!!
Första testrepan slutade dock med detta


Nackdelen med att ha garage och därmed teststräcka på ett ind.omr.
Blev två nya bakdäck.
Har gjort en luftburk till Keihinfuggarna





Och ett värmeskydd mellan gasvajer/ vakuumslang för bromsservot och grenröret.



Alla delar på plats


Under flaket



Nu återstår endast småsaker innan bes och sen är det bara invänta sommarens träffar!
//S
Och vilka grymma bromsar det blev, riktigt nöjd!!
Första testrepan slutade dock med detta


Nackdelen med att ha garage och därmed teststräcka på ett ind.omr.
Blev två nya bakdäck.
Har gjort en luftburk till Keihinfuggarna





Och ett värmeskydd mellan gasvajer/ vakuumslang för bromsservot och grenröret.



Alla delar på plats


Under flaket



Nu återstår endast småsaker innan bes och sen är det bara invänta sommarens träffar!
//S
-
Nova Jörgen
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Jag har följt din tråd med stort intresse. Tycker att du gjort ett toppen jobb
kul att den rullar för egen maskin.
Nu MÅSTE du bara uppfinna en viktig detalj...en ljuddämpare som får volvo motorn att LÅTA som en riktig folkamotor, det är nog det enda som fattas på ditt bygge.
Nu MÅSTE du bara uppfinna en viktig detalj...en ljuddämpare som får volvo motorn att LÅTA som en riktig folkamotor, det är nog det enda som fattas på ditt bygge.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Haha, den låter faktiskt rätt likt en VW, tror det beror på avgaset som ju går via en 2" simonz till ett y och sen vidare genom två rostfria 2".
//S
//S
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Grattis till ett snyggt o ovanligt bygge!!!
Toni
Toni
Toni
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
World's Fastest Commer
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... lit=commer" onclick="window.open(this.href);return false;
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Tackar boys..
Fixade lite småsaker idag, bla infästningen av regskylt fram.
Mobilmagneter is tha shiiit!


//S
Fixade lite småsaker idag, bla infästningen av regskylt fram.
Mobilmagneter is tha shiiit!


//S
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Genialiskt!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Grymt skönt, har just parkerat pickisen vid det nyinköpta huset!
Imorrn blir det vårträff!

//S
Imorrn blir det vårträff!

//S
-
Pimpolainen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Hej!
Riktigt fint!!
Jag vågar nästan sätta min högra arm att denna åkte i en rondell på västkusten i fredags?
du har dekaltrimmat med?
mvh/Pontus
Riktigt fint!!
Jag vågar nästan sätta min högra arm att denna åkte i en rondell på västkusten i fredags?
du har dekaltrimmat med?
mvh/Pontus
-
pekka kiiskilä
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 26
- Blev medlem: sön mar 26, 2006 11:30 pm
- Ort: Vara (Helås)
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Ska du ta en tripp söderut för jag skulle vilja se den live på tillex BugRun.
Jag är imponerad av bygget och att den blev så fin men du har ju en komplett verkstad till ditt förfogande med lackbox lyft mm.
Jag är imponerad av bygget och att den blev så fin men du har ju en komplett verkstad till ditt förfogande med lackbox lyft mm.
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Tja gubbs!
Nej, har inte dekaltrimmat än, och inte varit söder om Piteå heller för den delen....
Kommer endast att bli Umeå i sommar, ska göra om en del innan bes och det hinns inte i sommar.
Och eftersom den inte är bes så blir det bara en tripp till Umeå.
Tack för dom positiva kommentarerna!
Mvh Stefan
Nej, har inte dekaltrimmat än, och inte varit söder om Piteå heller för den delen....
Kommer endast att bli Umeå i sommar, ska göra om en del innan bes och det hinns inte i sommar.
Och eftersom den inte är bes så blir det bara en tripp till Umeå.
Tack för dom positiva kommentarerna!
Mvh Stefan
-
Pimpolainen
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 398
- Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Detta måste ju isf vara ett mirakel....
mötte en sådan pickis som du har i Falkenberg, samma färg med texten helmutschnell i skrivstil över hela sidan??
mötte en sådan pickis som du har i Falkenberg, samma färg med texten helmutschnell i skrivstil över hela sidan??
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Haha, det är en splitpickis, delad framruta.
Den är grönare än denna....
Men det är jag som är ansvarig även där..... hahaha
Här en bild från 2003 när jag penslade dekalerna.

Här en historia jag och en vän diktade ihop en kväll efter några starka...
Första sommaren hade jag texten utskriven på A4 på framrutan, alla tyckte det var sååååå kul med en bil med historia.... Moahahaha...
"Historien om pickisen:
Historien om Helmut Schnell Motorradservice
I 50-talets början, när Helmuts pojke Adolf var 15 år så köpte Helmut en moped till Adolf.
En Crescent 2000 årsmodell 52, och som andra pojkar skruvade Adolf mer än han körde.
Detta medförde att efter ett tag hade började mopeden kräva mer och mer av Adolf som inte riktigt hade kunskapen att reparera sin moped.
Adolf frågade sin pappa om hjälp och råd kring sin moped och eftersom Helmut alltid varit intresserad av teknik så var det en lätt match att fixa till Adolfs moped.
Ryktet gick bland kvarterens unga att Adolfs pappa var duktig på mopeder och i slutet av 1953 så hade Helmut mer än fullt upp med att skruva i traktens ungdoms mopeder.
Den 15 mars 1954 la Helmut postmössan på hyllan för att starta Helmut Schnell Motorradservice.
Das Schtatlige Banke lånade Helmut ett startkapital på 640 DM och Helmut köpte in det modernaste som fanns i verktygsväg, däribland en stroboskoplampa för att kunna ställa in tändningen på allt från mopeder till DAF lastbilar.
Affärerna gick strålande och i slutet av 1955 anställde Helmut en sekreterare vid namn Helga Ostland, samma kvinna som Helmut senare skulle få två barn med.
Deras verkstad brann dock ner till grunden vintern 1957 och Der ByggnadsWerk tillät inte att Helmut byggde upp en ny verkstad på platsen utan han flyttade den till nuvarande plats, Spatzstrasse 8.
Den nya verkstaden kom att bli den modernaste i hela Östberlin och företaget växte för var dag som gick.
1960 skrev HS på ett kontrakt med Volkswagen om service på alla deras fordon på östsidan, och HS fick därigenom extra förmånliga priser på VW:s fordon.
Därför köptes två st VW pickuper in, och 1961 ytterligare två.
Dessa står på HS Automuseum i Bremen för allmänheten att beskåda.
1967 köpte HS in ytterligare fyra VW pickuper, tre av dom blev stående i det forna öst och lär ha skrotats i samband med murens fall men en exporterades till Sverige i slutet av 1973 och lär enligt uppgift vara den du står vid när du läser detta.
Berlin den 25 juni 2004
_____________
Allan Schnell"
Stefan
Den är grönare än denna....
Men det är jag som är ansvarig även där..... hahaha
Här en bild från 2003 när jag penslade dekalerna.

Här en historia jag och en vän diktade ihop en kväll efter några starka...
Första sommaren hade jag texten utskriven på A4 på framrutan, alla tyckte det var sååååå kul med en bil med historia.... Moahahaha...
"Historien om pickisen:
Historien om Helmut Schnell Motorradservice
I 50-talets början, när Helmuts pojke Adolf var 15 år så köpte Helmut en moped till Adolf.
En Crescent 2000 årsmodell 52, och som andra pojkar skruvade Adolf mer än han körde.
Detta medförde att efter ett tag hade började mopeden kräva mer och mer av Adolf som inte riktigt hade kunskapen att reparera sin moped.
Adolf frågade sin pappa om hjälp och råd kring sin moped och eftersom Helmut alltid varit intresserad av teknik så var det en lätt match att fixa till Adolfs moped.
Ryktet gick bland kvarterens unga att Adolfs pappa var duktig på mopeder och i slutet av 1953 så hade Helmut mer än fullt upp med att skruva i traktens ungdoms mopeder.
Den 15 mars 1954 la Helmut postmössan på hyllan för att starta Helmut Schnell Motorradservice.
Das Schtatlige Banke lånade Helmut ett startkapital på 640 DM och Helmut köpte in det modernaste som fanns i verktygsväg, däribland en stroboskoplampa för att kunna ställa in tändningen på allt från mopeder till DAF lastbilar.
Affärerna gick strålande och i slutet av 1955 anställde Helmut en sekreterare vid namn Helga Ostland, samma kvinna som Helmut senare skulle få två barn med.
Deras verkstad brann dock ner till grunden vintern 1957 och Der ByggnadsWerk tillät inte att Helmut byggde upp en ny verkstad på platsen utan han flyttade den till nuvarande plats, Spatzstrasse 8.
Den nya verkstaden kom att bli den modernaste i hela Östberlin och företaget växte för var dag som gick.
1960 skrev HS på ett kontrakt med Volkswagen om service på alla deras fordon på östsidan, och HS fick därigenom extra förmånliga priser på VW:s fordon.
Därför köptes två st VW pickuper in, och 1961 ytterligare två.
Dessa står på HS Automuseum i Bremen för allmänheten att beskåda.
1967 köpte HS in ytterligare fyra VW pickuper, tre av dom blev stående i det forna öst och lär ha skrotats i samband med murens fall men en exporterades till Sverige i slutet av 1973 och lär enligt uppgift vara den du står vid när du läser detta.
Berlin den 25 juni 2004
_____________
Allan Schnell"
Stefan
- HelmutSchnell
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 232
- Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
- Ort: Piteå
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Hittade en bild från när den var klar.

Passerade två ägare i Umeå innan den åkte söderut.
Stefan

Passerade två ägare i Umeå innan den åkte söderut.
Stefan
Re: Helmuts Ghia som blev en VW Pickis.. [Lackad !! 100816]
Kul historia!
Kan faktiskt själv minnas att jag sett den här för minst 4-5 år sedan i Umeå, nu vet man vem som var skyldig.
Är det för 'Wheels' du ska ner till Umeå ?
Kan faktiskt själv minnas att jag sett den här för minst 4-5 år sedan i Umeå, nu vet man vem som var skyldig.
Är det för 'Wheels' du ska ner till Umeå ?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.