Bmw M3 E46 - Time Attack 2013

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Davajn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör apr 23, 2011 4:57 pm

Bmw M3 E46 - Time Attack 2013

Inlägg av Davajn »

Motto: Mycket vill ha mer..!

Kompressormatningen dög inte så jag kände att nu var det dags att öka "trycket" lite ;)


OBS: 2012års uppdateringar börjar -> här

2011 recept:


Precision PT7175 Billet BB
Precision 46mm Wastegate
HPF Turbogrenrör
4" rostfritt avgassystem

Hemmasmitt aluinsug i 4" & 5mm material. Konas ner till 3" för tryckrören
Intercooler á fjollig version(600x300x115).
PPF Blackline 75mm Dumpventil

ProEFI 128 Plug and Play system:
Bränsletrycksgivare
Oljetrycksgivare
Kyltempstrycksgivare
Mapsensor
Lufttempsensor
Avgastempsensor
Bredbandslambda
Avgasmottryckssensor
Flexfuel sensor (Mäter etanolhalt och tempratur)
Canbusdisplay
5stegs Boostcontroller som man justerar via ratten (farthållarn)

Soppasystem:
E85
Nuke Blackline 10 micron filter
2x Bosch 044 pump
6x Bosch 1700cc spridare
Nuke performance Blackline regulator
Nuke Fuelrail Blackline
Nuke Blackline y-kors
Egengjord Catchtank i Rostfritt på 4L.
Kopplingar och slangar blir att ta ifrån Hydroscand.

Ny växellåda för iår. Gamla for 3ans synkring på när man skulle försöka få i växeln utan koppling... *doh*
HPF Steg2 feramisk koppling och tryckplatta
Förstärkning av infästningen till bakvagnsbryggan.

Bilsten 3 vägs race suspension med seperata reservoarer. Ledlagrade överallt samt justerbara droplänkar.
Solida motorfästen och växellådsfästen.


Blir att köra försiktigt i sommar, läs osprättad motor, så man får bränna upp dom däck man har på lager. Sedan får man göra lite större kirurgiskt ingrepp till vintern med kompsänkning och översyn av lite andra saker. Samt blir det nog inköp av en ny diff. Lutar emot Drexler eller OS Giken samt då DSS drivaxlar.

Blir att krama ur det som går till 2012 ur turbon. Eventuellt också lustgas om jag hittar någon bra lösning på stålfodra blocket.

Bild från 2010:
Bild

Bild från 2011:
Bild

Lite mer bilder som uppdaterats under byggets gång(Blir en heldel bilder tyvärr ;):

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av Davajn den ons mar 21, 2012 4:45 pm, redigerad totalt 2 gång.
orvid
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 56
Blev medlem: mån nov 27, 2006 4:15 pm

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av orvid »

Nice, ett dröm bygge.
Kommer att följas :)
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av freddan302 »

Fränt! :)

Gjort nåt åt bottendelen?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Stener »

freddan302 skrev:Fränt! :)

Gjort nåt åt bottendelen?
Stod att det var osprättad motor :)
Men verkligen fränt projekt!
Chevelle SS -65
Davajn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör apr 23, 2011 4:57 pm

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Davajn »

Har skrivit i informationen längst upp att motorn är org i sommar. Blir ta isär motorn i vinter.

Finns det någon i umeå omnejd som har erfarenhet av stålfodra block?
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av ogge »

stefan på engson motor har stor erfarenhet av såna special jobb.
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Mys
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: tor maj 20, 2010 7:12 pm
Ort: Södertälje

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Mys »

Jäkla fin bil.
Robin R
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Henka_ »

Skojigt bygge, perfekt "äta glass bil" :)
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av mattias »

Bromsarna är helt ok på de här bilarna, men jag ser att i övrigt är det inte många delar av bilens chassi och motor som blir orörda till slut. Galet! :thumbright:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Norbäck
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: mån nov 09, 2009 2:16 am
Ort: Gimo

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Norbäck »

Kule med folk som bygger på lite nyare bilar :thumbright:
Användarvisningsbild
HelmutSchnell
För mycket laddtryck
Inlägg: 232
Blev medlem: lör okt 20, 2007 3:02 pm
Ort: Piteå

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av HelmutSchnell »

Galet, sa Bull!

/S
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av JohanK »

Sinnesjukt bygge, hade inte haft råd med ett sådant projekt ens om jag belånat huset ett par ggr till..
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Davajn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör apr 23, 2011 4:57 pm

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Davajn »

Väghållningsmässigt har jag väl lagt ner mest deg på än så länge. Alla bussningar är solida alu eller ledlagrade diton. Enda som är org är bärarmarna och styrstag men det kommer bytas ut i vinter emot PeeBee motorsport bärarmar, styrstag och modifierade org spindlar för ökat styrutslag.

Synd man har kabeln till kameran uppe på jobbet och nu är man ju på semester :( Kommer dock få den nästa vecka så då kommer lite uppdatering med bilder! Den kommer landa på backen slutet i veckan och kanske t.om bli vit? ;)
Användarvisningsbild
Markus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 900
Blev medlem: mån feb 20, 2006 6:22 pm
Ort: Sävar

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Markus »

Passade insuget till slut?
Davajn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: lör apr 23, 2011 4:57 pm

Re: Bmw M3 E46 Turbo

Inlägg av Davajn »

Jodu markus det var riktigt bra! Vi snackar millimeter passform överallt :)

Ska dock göra om insuget till vintern med större runners för jag vart inte riktigt nöjd med hur det vart nu.
Skriv svar