Bjäles 142

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Är det CrMo? står bara stål?
Bild
Renegade
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Renegade »

annars så har ju http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sällan studsar en termos
jakobsen86
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: sön maj 24, 2009 10:13 am

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av jakobsen86 »

Rigtig snyg motor :) Men også rigtig surt den 2.5L Vev inte passede i din block :( Hvad hjælper det med stress pladen som du har lavet ?
:)
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Ja det e lite surt med veven men det löser sig förhoppningsvis
Stressplattan simlulerar en monterad topp när man borrar blocket så cylindrarna blir helt runda,man monterar ramlageröverfallen som momentdras och vatten pump oxå när man borrar så blir cylindrarna helt runda när allt e monterat
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Daniel Bjälevik »

Så nu e det dags för en liten update igen, har aldeles för lite tid o motivationen är inte på topp då det strulade med veven
Men nu har jag fått tag i en nyare marinvev som borde dyka upp närsom :thumbright: genast återfinner sig lusten o skruva :hihi:

Har iaf små pysslat lite, toppen är färdigfixad med två nya ventiler och nya CrMo reatiners Från Thommy Luhr

Bild

Bild

Färdigihopplocklad, bara bulta på sen


Bild

Bild


Har knåpat lite med att borra om delningen på ett rattnav så det skulle passa den nya ratten jag köpte, fått många komentarer om att ratten jag har e ful och med hur jag har tänkt mig ändra inne i bilen kommer den nya ratten passa som en smäck,

Bild

Rattnavet är till en Luisi ratt, trodde i min enfald det var samma som dom andra vanliga rattarna typ momo osv men det visade sig skilja litegrann, tillräckligt för det inte skulle passa :doh:

Men det var snabbt fixat med borrmaskin och gängtapp

Bild

Bild

Har även börjat på lite med spakstället till nya vxl lådan men det e mest provisoriskt änsålänge


Bild

Passade på att bogsera upp bilen till garaget för ett par helger sen,tänkte innan snön kommer....10+ grader just nu :shock:


Bild

Tomt utan maskin i

Ny kylare vart inhandlad oxå för svärfar lyckades elda upp min gamla ihop med sin isbil förra vintern :angryfire:
Är till nån amerikanskbil,går precis ner mellan rambenen men är dubbelt så tjock och ganska mycket högre än en vanlig volvo kylare

Bild

Var allt för nu, väntar på marinveven ska dyka upp så kan man gå vidare med motorn
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av larsat »

Bra, jobba på!! :D
Lifh
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: ons jan 27, 2010 9:33 am
Ort: Köping

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Lifh »

Riktigt nice, kommer följa denna fina bil.
Pierre Lifh
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Painlake Racing »

Fin bottendel :thumbright: Med anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Finnsebbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 325
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:06 pm

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Finnsebbe »

Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Daniel Bjälevik »

PBM Racing skrev:Fin bottendel :thumbright: Med anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.
Antar att du syftar på avsaknaden av den lilla gropen i avgasventilen? alla ventiler är från KL racing,vet inte varför gropen är försvunnen i den nya avgasventrilen, Men tror du verkligen det gör så stor skillnad?Går ju o sätta den ny aventilen i svarven o göra en likadan grop i om det är så?

Finnsebbe skrev:
Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.
Var inne på att svetsa igen kragen helt och sätta ett rör mitt på kylaren som på en volvo kylare och köra med orginalexpansionskärl istället?
Bild
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Painlake Racing »

Alla cylindrar bör ha samma förutsättningar, därför försöker man få samma volym i alla förbr rummen. Sen hur mycket det gör i verkligheten vet jag inte. Jag har inte heller någon aning om huruvida man kan svarva den utan att den försvagas. Till den fina bottendelen hade jag köpt 6 ventiler till och haft de andra som reserv :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av larsat »

Om gropen är 2cm i diameter o 1mm djup i medel, blir det ju 0,314cc om förbränningsrummet sen är ca 55cc motsvarar det mindre än 0,6% volymskillnad tror inte man märker ett skit av det, det skiljer nog mer i volymskillnad mellan de portade förbränningsrummens volym, även om de är uppmätta med vätska..
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Painlake Racing »

Kan ju vara så att utformningen påverkar hur blandningen förflyttar sig i förbr rummet? Det är detaljarbetet som gör att en motor går bättre än en annan.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av larsat »

Det är självklart en fördel om man är noga, det kanske skiljer på ventilvikt, insugsflöde, avgasflöde, kompression, men det är heller ingen nackdel om Bjäle får igång kärran överhuvudtaget till våren o plockar 500hk så kan vi börna sen än att den blir klar nästa höst o ska stå en vinter till :D
Fyror har inte speciellt jämn gång och det är ju ingen rymdraket.
Skillnaden är antagligen inte värd 3 nya avgasventiler, för jag hade inte svarvat ner en ny ventil, funkar säkert bra som det är.
Har man insug med spjället framtill kan 4e cyl få mindre luft än 1a och detta påverkar nog avgastemperaturen mer som ex. det är svårt att få allt helt optimalt..
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12

Inlägg av Painlake Racing »

Köper resonemanget :) Har faktiskt inte koll på hur mycket ventiler till volvo kostar. Ibland så förstår jag varför en del kallar turbo för fusk. Man kan ta genvägar och kompensera med ett hekto ladd till ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar