Bjäles 142
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 159
- Blev medlem: fre nov 25, 2005 11:13 pm
- Ort: Lycksele
- Kontakt:
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
annars så har ju http://www.overboostracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Sällan studsar en termos
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 148
- Blev medlem: sön maj 24, 2009 10:13 am
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Rigtig snyg motor
Men også rigtig surt den 2.5L Vev inte passede i din block
Hvad hjælper det med stress pladen som du har lavet ?



- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Ja det e lite surt med veven men det löser sig förhoppningsvis
Stressplattan simlulerar en monterad topp när man borrar blocket så cylindrarna blir helt runda,man monterar ramlageröverfallen som momentdras och vatten pump oxå när man borrar så blir cylindrarna helt runda när allt e monterat
Stressplattan simlulerar en monterad topp när man borrar blocket så cylindrarna blir helt runda,man monterar ramlageröverfallen som momentdras och vatten pump oxå när man borrar så blir cylindrarna helt runda när allt e monterat

- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Så nu e det dags för en liten update igen, har aldeles för lite tid o motivationen är inte på topp då det strulade med veven
Men nu har jag fått tag i en nyare marinvev som borde dyka upp närsom
genast återfinner sig lusten o skruva
Har iaf små pysslat lite, toppen är färdigfixad med två nya ventiler och nya CrMo reatiners Från Thommy Luhr


Färdigihopplocklad, bara bulta på sen


Har knåpat lite med att borra om delningen på ett rattnav så det skulle passa den nya ratten jag köpte, fått många komentarer om att ratten jag har e ful och med hur jag har tänkt mig ändra inne i bilen kommer den nya ratten passa som en smäck,

Rattnavet är till en Luisi ratt, trodde i min enfald det var samma som dom andra vanliga rattarna typ momo osv men det visade sig skilja litegrann, tillräckligt för det inte skulle passa
Men det var snabbt fixat med borrmaskin och gängtapp


Har även börjat på lite med spakstället till nya vxl lådan men det e mest provisoriskt änsålänge

Passade på att bogsera upp bilen till garaget för ett par helger sen,tänkte innan snön kommer....10+ grader just nu

Tomt utan maskin i
Ny kylare vart inhandlad oxå för svärfar lyckades elda upp min gamla ihop med sin isbil förra vintern
Är till nån amerikanskbil,går precis ner mellan rambenen men är dubbelt så tjock och ganska mycket högre än en vanlig volvo kylare

Var allt för nu, väntar på marinveven ska dyka upp så kan man gå vidare med motorn
Men nu har jag fått tag i en nyare marinvev som borde dyka upp närsom


Har iaf små pysslat lite, toppen är färdigfixad med två nya ventiler och nya CrMo reatiners Från Thommy Luhr


Färdigihopplocklad, bara bulta på sen


Har knåpat lite med att borra om delningen på ett rattnav så det skulle passa den nya ratten jag köpte, fått många komentarer om att ratten jag har e ful och med hur jag har tänkt mig ändra inne i bilen kommer den nya ratten passa som en smäck,

Rattnavet är till en Luisi ratt, trodde i min enfald det var samma som dom andra vanliga rattarna typ momo osv men det visade sig skilja litegrann, tillräckligt för det inte skulle passa

Men det var snabbt fixat med borrmaskin och gängtapp


Har även börjat på lite med spakstället till nya vxl lådan men det e mest provisoriskt änsålänge

Passade på att bogsera upp bilen till garaget för ett par helger sen,tänkte innan snön kommer....10+ grader just nu


Tomt utan maskin i
Ny kylare vart inhandlad oxå för svärfar lyckades elda upp min gamla ihop med sin isbil förra vintern

Är till nån amerikanskbil,går precis ner mellan rambenen men är dubbelt så tjock och ganska mycket högre än en vanlig volvo kylare

Var allt för nu, väntar på marinveven ska dyka upp så kan man gå vidare med motorn

Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Riktigt nice, kommer följa denna fina bil.
Pierre Lifh
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
Åker 965 familjebil, Har 242 i garaget
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Fin bottendel
Med anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Antar att du syftar på avsaknaden av den lilla gropen i avgasventilen? alla ventiler är från KL racing,vet inte varför gropen är försvunnen i den nya avgasventrilen, Men tror du verkligen det gör så stor skillnad?Går ju o sätta den ny aventilen i svarven o göra en likadan grop i om det är så?PBM Racing skrev:Fin bottendelMed anledning av det hade jag i alla fall köpt 3 avgasventiler till för att få 4 likadana förbränningsrum.
Var inne på att svetsa igen kragen helt och sätta ett rör mitt på kylaren som på en volvo kylare och köra med orginalexpansionskärl istället?Finnsebbe skrev:
Det kan löna sig att svetsa fast kragen för korken i tanken. En liknande amerikakylare läkte mellan kragdelen och tanken hos oss.

- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Alla cylindrar bör ha samma förutsättningar, därför försöker man få samma volym i alla förbr rummen. Sen hur mycket det gör i verkligheten vet jag inte. Jag har inte heller någon aning om huruvida man kan svarva den utan att den försvagas. Till den fina bottendelen hade jag köpt 6 ventiler till och haft de andra som reserv 

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Om gropen är 2cm i diameter o 1mm djup i medel, blir det ju 0,314cc om förbränningsrummet sen är ca 55cc motsvarar det mindre än 0,6% volymskillnad tror inte man märker ett skit av det, det skiljer nog mer i volymskillnad mellan de portade förbränningsrummens volym, även om de är uppmätta med vätska..
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Kan ju vara så att utformningen påverkar hur blandningen förflyttar sig i förbr rummet? Det är detaljarbetet som gör att en motor går bättre än en annan.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Det är självklart en fördel om man är noga, det kanske skiljer på ventilvikt, insugsflöde, avgasflöde, kompression, men det är heller ingen nackdel om Bjäle får igång kärran överhuvudtaget till våren o plockar 500hk så kan vi börna sen än att den blir klar nästa höst o ska stå en vinter till 
Fyror har inte speciellt jämn gång och det är ju ingen rymdraket.
Skillnaden är antagligen inte värd 3 nya avgasventiler, för jag hade inte svarvat ner en ny ventil, funkar säkert bra som det är.
Har man insug med spjället framtill kan 4e cyl få mindre luft än 1a och detta påverkar nog avgastemperaturen mer som ex. det är svårt att få allt helt optimalt..

Fyror har inte speciellt jämn gång och det är ju ingen rymdraket.
Skillnaden är antagligen inte värd 3 nya avgasventiler, för jag hade inte svarvat ner en ny ventil, funkar säkert bra som det är.
Har man insug med spjället framtill kan 4e cyl få mindre luft än 1a och detta påverkar nog avgastemperaturen mer som ex. det är svårt att få allt helt optimalt..
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Re: Bjäles 140 vintern 2011/12
Köper resonemanget
Har faktiskt inte koll på hur mycket ventiler till volvo kostar. Ibland så förstår jag varför en del kallar turbo för fusk. Man kan ta genvägar och kompensera med ett hekto ladd till 


Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195