Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att få höra lite bakrund :thumbright: jag har själv inte varit minsta insatt i de klasserna. jag har kört några gånger i den så kallade hi-tech klasserna för några år sen men de dog nog ut på grund av mycket regler.
Danne F
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån maj 03, 2010 9:18 am
Ort: Sundsvall

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Danne F »

Varför har du så breda triggerpunkter? Håller själv på att montera insprut på B20,
intressant att veta tanken bakom.
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Erland Cox »

Jens Gustavsson skrev:svårt att säga vad en gatbil är? min bil är av plåt förutom fronten sen är det DOT däck och alla lysen mm fungerar men det är ändå ingen gat bil tycker jag?

En gatbil är en bil man kör med. Ganska enkelt.
En racebil är en bil man tävlar med och inte kör med.
En gatracer är en bil man kör på gatan och tävlar på gatan med.
Ingen av dina bilar är en gatbil.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

men min volvo 745 är väll iallafall en gat bil erland? :hihi:

hitta en bild av min "Race bil" som går att köra på gatan då lysen mm fungerar men jag är så väldigt laglydig så det gör jag aldrig :wink: (tack för den fina bilden fotografen :thumbright: )

Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Kadett4wd »

gatbil = en bil som framförs på gatan,, lagligt eller olagligt är inget att bekymra sig över..
Det är upp till ägaren att ta böterna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

inte lönt att tjata om detta då alla har olika uppfattningar :)
min 142 turbo besiktigas ärligt precis som jag tävlar :thumbright:
däck och allt och det går att köra på gatan längre sträckor utan problem.
det är gat bil för mig och det är det ända som är viktigt för mig :)
den är dock i vila just nu då jag har fullt upp med firman och vega:n, men den kommer ut på gatan inom ett par år det lovar jag, den går att köra som den är .
jag va och börna lite runt gården för ett par veckor sen då den skulle flyttas :lakrits:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

danne f jag har inte sett ditt inlägg :( det är ingen tanke bakom det. det va ett sånt platt järn jag hittade och det har ingen betydelse hur långa tänder den har vad jag vet?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (Tierp race raport)

Inlägg av Jens Gustavsson »

kollade ventilfjäder trycket i dag på en avgas fjäder och det låg på 56/110kg vid 12.8mm lyft (lyfter inte ricktigt det på avgas så det är nog bara 105kg där :? tror det är i lägsta laget för en sån kam jag kör nu då jag varvar 8300 rpm speciellt då det inte är "maximum-effort" på de rörliga vikterna förutom retanern?

jag ska in med värre fjädrar på den nya motorn kommer nog att öka trycken till ca 50kg säte och 140kg öppen om bara lyftarna och kmmen ser ut att må bra i den här motorn.


:!: uppdaterar AGAP 264/110 kammen och STS compcams lyftarna såg ut som nya så de värkar trivas bra tillsammans och det är ett täcken att cogar race-40 oljan gör ett bra jobb också (smyg reklam åt mina sponsorer :) :thumbright:)
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av Erland Cox »

Tommy Luhr körde ner till mig med sin turbo BMW som han precis satt ihop, det är en gatbil.
Gör du det med 142:an så tror jag dig. Jag kortade min blå 142:a en halmeter igår när jag sladdade in i ett träd.
Lite retligt eftersom jag bytte motor i helgen men jag ska rikta upp den igen.
Den gamla motorn med Agap kam som gått runt 500 mil har slitit ut alla lyftarna, Comp Cams csb.
Alla nockar utom 3 där lyftarna slutat rotera är hela men de lyftarna som roterat har ett dike runt hela kanten.
Har du sett onormalt slitage på dina lyftare Jens?
KG6 kammen jag hade i innan med skitlyftare har bara lite pitting på 3 lyftare i mitten men kammen är helt OK.


Erland
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av THEO »

jag minns att vi pratade om det i en annan tråd men kommer inte ihåg och hittar inte tråden,
kan man inte åka med chevas solida rullyftare då får man ju en fin rulle så slipper man ju allt vad lyftarhaverier
heter :wink: det finns ju en uppsjö av feta rullisar en del med fina/lätta kroppar
en annan fråga är där någon som tillverkar b20 vippor med mer än 1:5 i utväxling??
ja just det jag tänkte på rullvippor :mrgreen:
mvh/Jörgen
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av Erland Cox »

Jag mätte upp KG:s vippor som ska ha 1.6 utväxling mot originalets 1.45, allt enligt KG:s katalog.
Med så långa stötstänger som det går och Agaps 256 vid 0.050" kam så fick jag 12,75mm i lyft med
originalvippor och 13mm med KG:s rullvippor. En skillnad på mindre än 2%.
När rullvipporna togs fram för 25 år sen hade de en större rulle än nu så nu är utväxlingen bara 1.54:1.
Originalvipporna ger ju över 1.50 och man ger inte dom pengarna för 0,25mm mer lyft när man väntar sig en extra mm.
Jag ska flytta justerskruven inåt i originalvipporna istället.

Erland
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av pvmannen karlsson »

det är så mycke man ska göra annars har jag skissat upp hur rullvippor ska se ut på std axel, lite lurigt först hur högt rullen ska vara gentemot axelcentrum, ska leta upp mina "skisser" om nån e sugen
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6996
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av Erland Cox »

Det hade varit kul att se dom.

Erland
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av pvmannen karlsson »

Bild
Bild
Bild

mina "skisser" säger jag ritning så blir bossen galen :?

mina fula skisser visar egentligen bara hur jag räknat ut utväxlingen, lagt vippan på rutat papper och dragit linjer å mätt med skjutmått å sett vad som händer.

har jämfört med hundkoja vippan (röda) och den grå som har varit till en ford yates nascar 2.0 ratio.

principen är att ha centrum på rullen hela ventillyftet över axelcentrum, och kulan på justerskruven hela kamlyftet under centrum på axeln.
på max ventillyft har du justerkulan och centrum på rullen i centrum på axeln, gör du inte det blir utväxlingen sämre å hävarmen "klenare".

har du dålig handbroms på trummbromsar kan du inte spänna vajern, då är hävarmen till backarna förbi centrum på fästpunkten å hävarmen blir sämre.

det är så jag har förstått det så ta det inte som ren sanning då jag inte testat det praktiskt :doh:
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega (mek sesong nu igen! genomgång av topp+k

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag va ute i leran bakom ladan och simulerade en ny in stage:nings teknik (på tearp arena 4-6 klassen Em tävlig 2012 :hihi:) i dag med vegan och jag kunde bromsa så bilen stog still tills ca 3800rpm sen börja den gå frammåt med låsta framdäck. det borde gå att hålla fast den lite längre upp i varv på torr asfalt med klister på då framhjulen hjälper till mer. ska göra en varv stopp på 4000rpm och se om det blir torr asfalt nå mer här uppe då kan jag prova det konceptet. kan tillägga att fästet då transbraken släpptes va mindre bra :)

nån som har några 4 kolvs broms ok över? skulle inte va fel med sånna då kan man gå in i stage på säkert 4500rpm och då är den nog väldigt snabb upp till 6600 som är start varvet.

mvh jens
Skriv svar