josun skrev:Kanonbra tråd, då jag också är på gång att tvångsmata en B30 så jag står inför samma fråga
//Johan
Johan, jag har flyttat bak min motor ca 15 cm och har därför extremt svårt att få plats med downpipen "ovanför/bakom" mina utloppsrör från topplocket. Därför jag funderar på denna grenrörslösning som placerar mitt stora downpiperör innan och under oljefiltret och under utloppen från topplocket. Se bild nedanför texten --->
Jag har för mig det skall finnas plats för downpipen bakom/ovanför utloppsrören från topplocket om motorn sitter i original position och isf verkar denna typen av grenrör mkt enklare att bygga --->
http://www.freewebs.com/hogdalracing/164turbo.htm (kolla en bit ner på länken)
Bild på downpipe-placering --->
Erland Cox skrev:Varför ska du gå upp i diameter på sekundärrören?
Vad är det för area eller mått på turbininloppen?
Erland
Varför jag tänkte gå upp i storlek var någon häftig tanke om att avgaserna garanterat skulle gå bättre genom kollektorn genom att få bättre väg mot större area i första kollektorerna, men en riktigt bra kollektor ska väl inte nämnvärt påverka avgasflödet. När jag tänker på det nu i efterhand känns det ganska dumt med större rör då större (onödigt stor) area väl borde kyla avgaserna mer? och kanske skapa ett tryckfall? om det nu påverkar.
Turbon som skulle användas var egentligen en hx55'a men jag har börjat inse att den blir lite väl stor då jag bara tänkt köra gata så jag är på jakt efter en hx35 eller hx40..
Så vi kan väl ta ett exempelmått på en hx40 med (vad jag tror är) ett mindre avgashus: (taget från
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=3078
HX40
Inlopp komp 60mm
Utlopp turbin 65mm 19cm2
Avgashus 19
fugazi skrev:Vet inte om du kanske hittar nå matnyttigt i Buick-Indy-tråden?
Grym tråd.. Dock riktigt tungläst men har lyckats ta mig igenom den nu 2 ggr och tror iaf jag börjar bli lite klokare.. Jag tror jag fann bra svar på hur man skall designa uttag för wastegate.
Flödet behöver väl ledas iväg medans tryck tar enklaste vägen (nästan) oavsett konstruktion eller riktningar på rören?
Som jag förstog det skall flödet behållas intakt medans trycket skall regleras med wastegaten och då är väl en lämplig konstruktion en rikting där inget flöde leds in i röret.
Dock har jag har alltid trott man skall leda ut avgaserna som på bilden nedan. När behöver man leda ut avgaserna till wastegaten (som bilden verkar visa)? --->
(tagen från
http://savarturbo.se/?sida=content/arti ... er&sidnr=5)
Funderar dessutom lite på hur långa mina primärrör bör vara.
Informationen från Topplocksverkstan är tyvärr för mig som idiot helt oförståerlig.. (
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid3langder.html)
Fann en annan tråd som påstår detta: (taget från
http://www.nogs.se/forum/showthread.php?t=139709)
Ett grenrör kan byggas efter 2 olika principer: puls eller konstanttryck.
Pulssystem använder sig av pulserna som genereras från varje cylinder, och det är då som rörlängden spelar in.
Du kommer inte att använda denna princip så du behöver inte fundera så mycket på rörlängden.
Den andra principen är då konstanttryck. Några enkla rekommendationer: Primärröret bör ha samma innerdiameterarea som avgaskanalen har, detta för att inte orsaka onödig expansion eller försämrad energi på gasmassan. Primärrören kan vara korta, vinkel vid sammanskarvningen skall ligga mellan 15 till max 30 grader, över detta gradtal så kan gaserna vända tillbaka in i det mötande primärröret.
"Primärrören kan vara korta" är ju en skitbra anvisning
så jag sammanfattar sista frågan till
om längden på mina primärrören är någonting jag bör bry mig om då jag kör överladdat och vad påverkas med korta respektive långa primärrör?
De svar jag funnit är avgaspulser som skall hinna vända o.s.v..