Jensas vega B20. "expriment rekord B20 motorn"648hk 2.95bar

Metoder, verktyg och resultat kring bromsning av motorer diskuteras här.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Gustav »

Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....

Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Kadett4wd »

exakt...
Stresshening och kanske så trångt gap man törs sig på.
Eller rent av 2a ring från total seal.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

Gustav skrev:Man kanske inte ska glömma en sak...
Vart åker E85 ner i oljetråget? Kolvringarna....

Vad är det för honing på blocket, vad är det för ringar, vad är det för ringgap?
det är ju ett fint block :roll: bara 0.09 mm ovalt och fina 30K mils kolvar + väldigt tunna cylinderväggar.
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jonas Ohlsson »

hej.
dom som har kört med trasig toppackning vet att vatten och olja blandar sig under drift. mina lager har sett likadana ut som dina utan e85, jag tror på för lite lagerspel eller för kall olja.
Bild
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Gustav »

Och vad tycker std B21 ringar om 8800rpm... funkar dom över huvud taget eller leker dom marackas i ringlandet? ;)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

jonas ja det är frågan om det kanske är för lite olje flöde ändå och då kan för lågt olje tryck hjälpa till också men bäst är nog att öka spelat mot 0.8-0.10mm.

gustav ja det fungerar nog inte så bra på 7500+ varv man kan se det på vevhus flödet också.

gustav kan man i mickes maskin polera nån hundrig eller två mer spel? veven ligger hos gunnar nu för balanserig men det skulle inte göras förens mot slutet av veckan tror jag.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6986
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Erland Cox »

Ska du köra med Mongo veven?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo den såg helt ok ut tyckte gunnar han tyckte man kunde varva några hundra varv mer med den innan man kommer till de destruktiva varvtalen :thumbright:
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Gustav »

Det borde gå utmärkt!
Slå micke en signal bara... Gunnar har ju en hel del erfarenhet av lagerspel i volvo oxå.. :)
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av robban »

Jo men hur tät motor har du haft då jens? Du säger ju själv att den är folkrace byggd med biltema honing. Det går fort att man få sprit i oljan när man har en otät motor. Skadorna ser nämligen precis ut som etanolskador, ev med lite lite spel och varm olja, Vad har du haft för oljetemp och lagerspel?
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Jens Gustavsson »

olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.
Linkansg1
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: lör aug 30, 2008 7:24 pm
Ort: Sollentuna

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Linkansg1 »

Ok...En liten sammanfattning?Jens varvar 8800rpm men vevlagren ser ut som skit och några kamaxlar går av p.g.a extrema cyl.tryck.Vad jag förstår slipas en ny kam med kortare tider och mindre lyft upp?Som Jens säger skall kompenseras med mera laddningstryck.Vevlagren från dynokörningarna ser inte bra ut men oljan som används är det inget fel på,det är en jättebra olja.Det verkar som spriten kommer ned i tråget p.g.a ovala cylindrar och biltemahoning.Det har gjorts en ny vevaxelmodifiering som skall möjliggöra ytterligare varvtalshöjning,kanske 200 rpm eller liknande.Vi pratar nu närmare 9000rpm.Men Jens vill ha bra vrid i botten,för att kunna stalla turbinen för snabba starter.Kan man säga att jag har förstått det hela eller har jag missat något?
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av knotan »

typ så , skrattretande....bra litereffekt, men vad gör det i verkligeten =???
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av Toffe »

Montera en torrsump så är problemet borta! På stenströms gamla motor vi har finns det loggar på 10.000rpm å 3kilo ladd. Lagerspel 8/100mm! Lagren såg ut som nya på maskin då vi rev den! Dock så va blocket 14/100mm ovalt på minsta stället.

Ja tror inte du kan varva så mycket med en orig pump helt eneklt, ni som gillar å räkna å simulera en jävla massa! Simulera en pump å se vad den flödar på 9000rpm! Annars så lär du sänka varvet och bygga en effektivare motor med lägre varv helt enkelt!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas B20: 568hk. avläsning förbränings rumet

Inlägg av The »

Jens Gustavsson skrev:olje temp ca 85 grader och spel 7-8 hundrigar. jag bruka köra upp vatten och olje temp mot +100 ibland (kok punkt 115) innan jag stänger av sen lägga locket på ventilkåpan på sidan så det får vädra ur lite.
Är inte 85 graders oljetemp i lägsta laget för maxbelastning? Enligt Graham Bell bör oljetemp ligga mellan 95-110ºC iaf.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar