Lola t91, såld
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
- Ort: Smedjebacken
Re: Lola t91--- alfapowerd
trökigt med strul, vilka varvtal ska du köra med har du tänkt?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2798
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Re: Lola t91--- alfapowerd
Åh en rejäl "Att göra lista" ,tur det bara är Februari.
Men du verkade har en ganska tydlig bild av vad som ska ändras redan
Du fick samma karaktär som på min m30.
Sjuukt snabbspoolat med 3cyl per aggregat och korta grenrör.
Men du verkade har en ganska tydlig bild av vad som ska ändras redan

Du fick samma karaktär som på min m30.
Sjuukt snabbspoolat med 3cyl per aggregat och korta grenrör.

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Re: Lola t91--- alfapowerd
jo fnns lite att göra, men det är sånt man får räkna med 
tänkte varvtal va väll något högre än det tycks bli.
önskvärt hade ju vart om turbosarna hade börjat ladda skapligt, dvs typ fullt grundladd på runt 0.5 vid kanske 3500-4000, max vridmoment runt 5000 sen maxeffekten runt 6500 å sen att den drog till runt 7500 skapligt och varvstopp på 8000.
lådan är rät tätstegad, den gör en bit över 100km/h på ettan, sen droppar den nånstans mellan 1000-1500 per växel utom 4an till femman som droppar nånstans 1600-1800. så så mycket mer vridmoment behövs inte på låga varvtal iom man oftast växlar vid 6-7500 rpm så kommer man aldrig ner under 4500-5000 vid körning...
men är klart, går ju byta till andra däck och utväxling så det passar den nya vridkurvan å andra sidan,
men som det ser ut nu så testar jag att mappa klart med dessa turbos först, sen testkörning ett par ggr5 i verkligheten, sen får vi se om det blir kanske några 18t lr liknande, annars kanske vanliga t34er med 56mm turbin och 52mm kompressorn, det är ju dem mest prisvärda alternativen i dagsläget om man ska köpa nya grejjor...

tänkte varvtal va väll något högre än det tycks bli.
önskvärt hade ju vart om turbosarna hade börjat ladda skapligt, dvs typ fullt grundladd på runt 0.5 vid kanske 3500-4000, max vridmoment runt 5000 sen maxeffekten runt 6500 å sen att den drog till runt 7500 skapligt och varvstopp på 8000.
lådan är rät tätstegad, den gör en bit över 100km/h på ettan, sen droppar den nånstans mellan 1000-1500 per växel utom 4an till femman som droppar nånstans 1600-1800. så så mycket mer vridmoment behövs inte på låga varvtal iom man oftast växlar vid 6-7500 rpm så kommer man aldrig ner under 4500-5000 vid körning...
men är klart, går ju byta till andra däck och utväxling så det passar den nya vridkurvan å andra sidan,
men som det ser ut nu så testar jag att mappa klart med dessa turbos först, sen testkörning ett par ggr5 i verkligheten, sen får vi se om det blir kanske några 18t lr liknande, annars kanske vanliga t34er med 56mm turbin och 52mm kompressorn, det är ju dem mest prisvärda alternativen i dagsläget om man ska köpa nya grejjor...
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Lola t91--- alfapowerd
Kan ju tänkas att det fungerar bättre på v44 att dra de i serie då de har P&H driver.
Grejen är att kör man de i serie så blir ju spridarna före i serien för kopplingsmotstånd till
de efter så alla spridarna i den serien kommer ju få olika spänning och där av olika dead time.
På full mutter med långa öppnings tider gör det ju mindre skillnad men på kortare öppnings tider gör det större skillnad och cylindrarna kommer få olika mycket bränsle.
36-1 hjul är att föredra om man ska varva lite nu blir det ju inte nå monster varv på den här men ändå.
och bara av att du går upp i tjocklek kommer det bli mycket bättre.
Grejen är att kör man de i serie så blir ju spridarna före i serien för kopplingsmotstånd till
de efter så alla spridarna i den serien kommer ju få olika spänning och där av olika dead time.
På full mutter med långa öppnings tider gör det ju mindre skillnad men på kortare öppnings tider gör det större skillnad och cylindrarna kommer få olika mycket bränsle.
36-1 hjul är att föredra om man ska varva lite nu blir det ju inte nå monster varv på den här men ändå.
och bara av att du går upp i tjocklek kommer det bli mycket bättre.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 449
- Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
- Ort: Kalix
Re: Lola t91--- alfapowerd
runt 500nm körde dem med samma vikt och däck jag har nu,
så lite mer än så är nog inga större problem att mosa på med,
jag kommer ju dessutom inte fullgasväxla utan koppling som dem gör under tävling heller,
är man lite snäll på gasen och/eller använder kopplingen så tål dem nog en jävla masa mer,
blir nog en väldig momentan belastning på lådan när man fullgasväxlar vid 9000 och släpper på nästan 500 v8 hästar med 100% grepp i däcken,
så lite mer än så är nog inga större problem att mosa på med,
jag kommer ju dessutom inte fullgasväxla utan koppling som dem gör under tävling heller,
är man lite snäll på gasen och/eller använder kopplingen så tål dem nog en jävla masa mer,
blir nog en väldig momentan belastning på lådan när man fullgasväxlar vid 9000 och släpper på nästan 500 v8 hästar med 100% grepp i däcken,
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: Lola t91--- alfapowerd
RoGGaH skrev:Kan ju tänkas att det fungerar bättre på v44 att dra de i serie då de har P&H driver.
Grejen är att kör man de i serie så blir ju spridarna före i serien för kopplingsmotstånd till
de efter så alla spridarna i den serien kommer ju få olika spänning och där av olika dead time.
På full mutter med långa öppnings tider gör det ju mindre skillnad men på kortare öppnings tider gör det större skillnad och cylindrarna kommer få olika mycket bränsle.
36-1 hjul är att föredra om man ska varva lite nu blir det ju inte nå monster varv på den här men ändå.
och bara av att du går upp i tjocklek kommer det bli mycket bättre.
Är det inte samma resistans på spridarna?
Självklart påverkas offset tabell men hur kan spridarna få olika spänning?
Mvh Marco
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Lola t91--- alfapowerd
Spänningen över alla spridarna är olika, men spänningsfallet är ju konstant.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: Lola t91--- alfapowerd
Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.
Mvh
Mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Lola t91--- alfapowerd
Spridarna är ju elektromagnetiska ventiler, de innehåller mao spolar, induktiva laster. Med pulserande spänning får man en fas förskjutning, strömmen kommer något efter spänningen. Är det kanske detta som spökar till det när man seriekopplar dem och har korta öppningstider? Jag har ingen aning om det har med det att göra med problemet, fas förskjutningen kanske är försumbar. men det var något jag kom att fundera på när jag läste iaf.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 556
- Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
- Ort: Los Angeles, USA
Re: Lola t91--- alfapowerd
I och med att spänningsfallet är konstant över varje spridare så får du olika spänning mellan alla spridare. Blir som du säger en vanlig spänningsdelare.Marco Garver skrev:Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.
Mvh
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lola t91--- alfapowerd
varför kopplar man spridare i serie?
Lathet?
Saknas utgångar på boxen?
Lathet?
Saknas utgångar på boxen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Henrik Braun
- Forumsberoende
- Inlägg: 663
- Blev medlem: fre okt 26, 2007 12:23 am
- Ort: Karlshamn
Re: Lola t91--- alfapowerd
Man kopplar så för att slippa resistorer och för att slippa p&h drivsteg. Jag har seriekopplat mina gamla 1680cc som jag kör på 4 bar på min 1020hk S38, går hur fint som helst. Skiljer 20 celcius på avgastempen mellan cyl på full gas.
1018hp 1215nm S38 i E28
0708438759
0708438759
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 145
- Blev medlem: tor dec 11, 2008 12:19 am
Re: Lola t91--- alfapowerd
Karl Buchka skrev:I och med att spänningsfallet är konstant över varje spridare så får du olika spänning mellan alla spridare. Blir som du säger en vanlig spänningsdelare.Marco Garver skrev:Hur kan spänningen vara olika? Kan förstå om öppettiden skiljer pga spolen men en spänningsdelare med lika stora motstånd ger samma spänning över båda komponenterna.
Mvh
Sitter ju bara 2 spridare på samma krets.
Spänningsdelare med 2 st lika stora motstånd ger ju halva matningsspänningen över varje komponent.
Att det sen kan bli olika mängd bränsle ut varjer spridare i alla fall kan jag förstå pga elektromagnet/spolen.
Mvh Marco