GLAD PÅSK på er bilfantaster!!
Ford Escort MK1- 16v TURBO och kompressor
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Tackar tackar! Det värmer verkligen att ni gillar det jag gjort med bilen!!
GLAD PÅSK på er bilfantaster!!
GLAD PÅSK på er bilfantaster!!

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
lille-skutt
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
- Ort: ljungby
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
de e synd att man inte kan klämma in inlägg mellan sidorna MEN jag har en ypperligt bra lösning på att rengöra motorblock å toppar som vanligtvis kostar en bullpåse/kebabrulle eller dylikt!
Stövla in till din lokala lastbilstvätt och be dom hetvattenspola och syra grejerna! blir alurent och vackert på ett litet kick
(Tänkte mest för framtida projekt
)
Stövla in till din lokala lastbilstvätt och be dom hetvattenspola och syra grejerna! blir alurent och vackert på ett litet kick
(Tänkte mest för framtida projekt
learning by trail and error
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Visst händer det lite grejor i garaget. Har införskaffat mig en ny "kina" TIG. Det får duga för mig i dagsläget.
Elsystemet arbetas det vidare på men fortfarande återstår det lite jobb. Motorn är nu mer ihopskruvad än tidigare med kammar och kambrygga mm, dock återstår det att färdigställa tråget som måste höjas i framkant för att få frigång mot kugstången- ska bara bränna ihop modifieringen med tiggen så är det klart. Batterihyllan är även den klar. Har börjat montera säkerhetsbältena- Ford orginal.





Elsystemet arbetas det vidare på men fortfarande återstår det lite jobb. Motorn är nu mer ihopskruvad än tidigare med kammar och kambrygga mm, dock återstår det att färdigställa tråget som måste höjas i framkant för att få frigång mot kugstången- ska bara bränna ihop modifieringen med tiggen så är det klart. Batterihyllan är även den klar. Har börjat montera säkerhetsbältena- Ford orginal.






MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
-
Dieselmerc
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Grymt fint bygge!!! men en fråga bara , varför byggde du inte en helt ny bil?=)
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Micke vad är det för motor du ska ha, volvo 16V blocket B234? Vad är det för skvalpplåt, har du gjort den själv? Den ser orginal ut, aldrig sett 
Dieselmerc: Han har redan byggt en helt ny bil/mc (tre och fyrhjuling) förut, den som är på signaturbilden, finns länk till hemsida med info tidigare i tråden.
Jag gissar pga ekonomi och tidsbrist, som för dom flesta andra.
Dieselmerc: Han har redan byggt en helt ny bil/mc (tre och fyrhjuling) förut, den som är på signaturbilden, finns länk till hemsida med info tidigare i tråden.
Jag gissar pga ekonomi och tidsbrist, som för dom flesta andra.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det är ingen skvalpplåt.
Det är en 'fångplåt' för att dra ned olja som piskas runt ned i tråget.
Det är en 'fångplåt' för att dra ned olja som piskas runt ned i tråget.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Det förstår jag också, och känns som det kvittar vad den kallas, den förhindrar ju även olja att skvalpa upp i tråget, eller om oljan skvätter kanske vi måste kalla den skvättplåt??
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Vilket jobb du lagt ner! Den blir ju helt perfekt på alla sätt och vis! 
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
men det är så totalfel att kalla den skvalpplåt.. den sitter så högt ovanför oljenivån så oljan skvalpar juh runt ändå.
Det är en fångplåt, inget annat.
Windage tray på engelska.
rätt ska vara rätt... blir juh utrymme för missförstånd om vi skulle börja kalla saker vad vi vill hela tiden.
Sorry för OT..
back on track..
Bilen blir riktigt frän iaf.
Det är en fångplåt, inget annat.
Windage tray på engelska.
rätt ska vara rätt... blir juh utrymme för missförstånd om vi skulle börja kalla saker vad vi vill hela tiden.
Sorry för OT..
back on track..
Bilen blir riktigt frän iaf.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Jätte fint bygge! Finns inte många mk1or i det skicket 
Angående skrapplåten så har den funnits att köpa på Volvo men bara till b204ft. Har läst att den ska gå att använda på vanliga b230 maskiner med lite modifikation.
Angående skrapplåten så har den funnits att köpa på Volvo men bara till b204ft. Har läst att den ska gå att använda på vanliga b230 maskiner med lite modifikation.
Senast redigerad av Tommy^_ den tor apr 12, 2012 11:36 am, redigerad totalt 2 gång.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Grymt imponerad över bygget. Gillar manligt lila TIG:en 
Offtopic:
Skrap-plåt diskussion finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=52915" onclick="window.open(this.href);return false;
Offtopic:
Skrap-plåt diskussion finns här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=52915" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
tackar tackar!
motorn som ska i är en B204ft med kompressor. motorn i bilen just nu är en b234 men den är endast för att mäta på.
Ang. "skrapplåten" / fångstplåten så sitter den så vitt jag vet även i 234:an som standard samt även en stödgördel som förbinder hö,vä blocksida mitt på blocket.
Hehe, jo visst är tiggen fint omanligt lila... man blir ju nästan kär i den.
motorn som ska i är en B204ft med kompressor. motorn i bilen just nu är en b234 men den är endast för att mäta på.
Ang. "skrapplåten" / fångstplåten så sitter den så vitt jag vet även i 234:an som standard samt även en stödgördel som förbinder hö,vä blocksida mitt på blocket.
Hehe, jo visst är tiggen fint omanligt lila... man blir ju nästan kär i den.

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Oljetrågshistorien fortsätter.
Vilket elende det är att svetsa i dessa volvo oljetråg. De är gjorda av dubbla lager 1mm plåt och på något vis tränger det in olja mellan plåtarna vilket gör det lite mer "spännande" att svetsa.
Började med maggen i punktform och efter lite slipning smälte jag om svetsen med Tiggen för att skapa en porfri fog. Funkade finfint!
Svetsade lite rostfritt idag också, Otroligt kul med TIG svets!!




Vilket elende det är att svetsa i dessa volvo oljetråg. De är gjorda av dubbla lager 1mm plåt och på något vis tränger det in olja mellan plåtarna vilket gör det lite mer "spännande" att svetsa.
Började med maggen i punktform och efter lite slipning smälte jag om svetsen med Tiggen för att skapa en porfri fog. Funkade finfint!
Svetsade lite rostfritt idag också, Otroligt kul med TIG svets!!





MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
Ännu en gång så briljeras det i detaljerna!
Kan inte lista ut vad de är de där röret är till..
Kan inte lista ut vad de är de där röret är till..
Jens Norgren
Tack Till Alfred Büchi..
Tack Till Alfred Büchi..
Re: Ford Escort MK1- 16v kompressor
tackar! Hehe, röret hör egentligen inte hit, det är till ett annat projekt som inte kommer att sitta på bilen. 

MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.