BMW 325 Dubbelturbo för bana TILL SALU

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Kul att varvräknaren började röra på sig till sist. ;)

Vad har du för oljekylning och vilka temperaturer brukar du ha på vatten och olja vid körning?
Vilket tryck kör du med på locket till expansions-kärlet?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

har hittills inte haft så noga koll på den exakta tempen utan mer sett att nålen står på rätt ställe på mätaren.

Kör 0,8 bars lock, det sitter standard på kylare, hittade ett 1 bars hos lokala bildelssäljarnen som jag satte dit efter att ha mätt med ögonmått, det kostade en blåst packning då armen i locket var 2mm högre och således inte regelerade trycket alls.

Oljelylningen består av ett 25 raders setrabkyl med fritt flöde i fronten. Sen sitter oljetanken baktill, den får förviso hetluft från kylaren i samma utrymme men jag tror det har en kylande effekt. Har för mig oljan håller sig runt 90-100grader även när vi stod på rullarna. Kör utan termostat.

Vattentempen vandrar lite, efter att termostaten öppnat tar det en stund innan tempen sjunker så den hinner sticka en 10 grader extra, sen vill tempen gärna sjunka nästan lite mycket så termostaten stänger sig. Har inget hål i den idag men gör nog ett litet i den nya. Med lägre öppningstemp så hoppas jag man får ett jämnare låg systemtemperatur.
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

Hade ute och luftade bilen lite idag. Har bytt termostat till en 65graders och nu en härligt låg temp. 70 grader på tomgång och ca 80 när man belastar den lite. Tror det blir max 90 grader på bana som det är nu.

Vingen är inte klar. Den är ful och hög med en är rätt form och material. Och nej det är inte trä invändigt, sitter bara i ändarna som jag fäster sidostyckena i. Det tillkomer sidostycken, vayerkors och rätt vinkel mm. Höjden är inte säkert jag ändrar, över taket har man det absolut bästa flödet med luft, raka strömmar och ingen turbulens.

Tog bilder på bromsarna med, skivorna ska kasseras, har ny liggandes med dessa får sitta på till det blir mer aktuellt. Fälgarna är i raceskick...
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Nicke Nyman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Nicke Nyman »

Hur tufft som helst Andreas! :thumbright:

Vingen skulle nog sticka lite i ögonen på polisen dock... :busted_cop: :stop:
andreasgustavsson
För mycket laddtryck

Inlägg av andreasgustavsson »

tufft bygge! :D hur gjorde du med hydrauliska handbromsen? var du tvungen att bygga om ditt två krets bromssystem till en krets?
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

andreasgustavsson skrev:tufft bygge! :D hur gjorde du med hydrauliska handbromsen? var du tvungen att bygga om ditt två krets bromssystem till en krets?
Just nu sitter den bara på kardantunneln ej inkopplad men jag gör nog det lätt för mig och kopplar in den på vägen bak bara. Har ju redan bromsvåg så jag har en krets till bak och en till fram.

Vingen ser mer abnormal ut på bild än i verkligheten ser jag nu. Brukar plocka bort den när jag kör på "byn" men inte igår, var en och annan som tittade...
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

Lite uppdatering:

Var med på en träff på moholmen och körde lite. Var mest där för att testa bromsar och styrning vilket fungerade bra. Motorn funkade fint efter lite justering men började gå på 5 cylindrar precis när den skulle upp på släpet.

Där låg en ventiltallrik lös på 1ans kolv visade sig. Gammalt skräp mao. Beställde ny kolv och nya ventiler samma kväll från usa. Motorn skulle ändå ur men det blev ju lite dyrare vinter än vad jag tänkt...

]Bild
Bild
Som flugor på ett flugpapper eller vad man säger. Synd bara att finishen var så dåligt motorrummet i år, till nästa år blir det fint!

Nu sitter det 1mm större ventiler i hela toppen samt att det är fräst racesäten, detta kommer nog synas på bromspappret. Passade även på att balansera botten. Sen började på trågprojektet som jag tänkt på. Svetsade i orginal tråget men det är svårt att få det tätt och det blir fult till slut. Fräsde därför ut ett ny.

Bild

Eftersom jag fick vänta på delar passade jag på att modfiera bilen så jag får bak motorn 25cm. Sen kommer den nog åka ner ytterliggare 2cm om jag kan få till kardanvinkel mm rätt.
Motorn hänger bara på plats så den lutar både i längs och sidled men man ser var den hamnar.
Bild
[img]http://attitude.mine.nu/bilder/AndreasK ... motor2.jpg[/img
Senast redigerad av Karlsson den mån jan 04, 2010 2:24 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
chellquist
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av chellquist »

Grymt va tufft projekt. Kan tro det är lite jobb med att flytta motorn :hihi: :thumbright:
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

det är en del pyssel med går ganska smidigt ändå tackvare torrsumpstråget. Mot förrarens ben är det tjock plåt men övriga plåtar runt motorn blir isolerade aluminiumplåtar som skruvas fast så serivcen ska gå smdigt. Har fått korta av insuget lite så det inte blir så tajt. Tänkte provmontera på riktigt nu framåt.
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

Bild
Lägga in en bild till, är "barnsligt" förtjust i AN-slang så jag byggde nya returer. Denna setup blir lite av ett experiment, vill inte låta pumpen suga direkt ur snurrorna så jag har låtit sätta returerna ner på t-korset i mitten på tråget så att den även suger från tråget. Valde även att gå ihop med dem i ett y-kors av bekvämlighet. Får se om detta fungerar eller om den ryker blått, jag kunde ju lika väl kört med två t-kors i tråget men detta kändes smäckrast. Det finns ju en hel del förvaringsutrymme i slangarna för oljan så jag tror det bör fungera fint. De gör ju inget om det skulle stå lite olja i slangen under körning så länge turbon har fritt utlopp.
Karlsson
För mycket laddtryck

Inlägg av Karlsson »

Insuget var lite bredd för utrymmet och var svetsat på orginalflänsen. Fixade därför en riktig fläns och svetsade om det. Otrolig skillnad på gammal och ny aluminium. I den gamla fick jag lägga många punkter för att få det tät men med den nya flänsen blev det perfekt direkt.

Här sitter motorn närmare slutplaceringen, gjort ett motorfäste på förarsidan vilket är det svåraste, på andra sidan kan jag använda orginal när jag "bara" gjort ett nytt fästhål i bilen.

Bild
Bild
Bild

Motorn ska ur igen, sen ska motorrummet slipas till och målas.
Karlsson
För mycket laddtryck

Re: BMW 325 Dubbelturbo för bana

Inlägg av Karlsson »

Tog lite nya bilder för att visa statusen idag, bilen står på pallbockar så svårt att få till bra bilder:

Här kan man se motorplaceringen.
Bild
Bild

Bild

Instrumenten är utbytta mot dash, det är väldigt svårt att hinna se något på vanliga mätare när det börjar röra sig så det är väldigt bra att ha.
Bild
Karlsson
För mycket laddtryck

Re: BMW 325 Dubbelturbo för bana

Inlägg av Karlsson »

Denna brutala bil är till salu pga tidbrist.
Skriv svar