Hallå! Sitter alla med betongkepa nu efter midsommarfirande månne?
Det har det hänt lite mer saker, men ännu är jag inte riktigt framme. Rätt nära nu dock
Iom de nya grenrören så blev det tvunget att fixa nya downpipe också.
Här ser man vart mynningen kommer upp från bilen.
Då är det bara börja bygga.
Lite halvtrångt. Kabelstammen från sprutet har flyttats närmare motorn sen den här bilden togs.
Rätt nöjd med den långa raktsträckan ut från turbon innan 90 graders-böjen kommer.
Punktad.
Helsvetsad.
Sen är det bra om wastegaten får ett utlopp också.
Tänkte först köra ett rakt rör ut från WG men det hade blivit en sån jäkla lång notch och knöligt att komma åt att svetsa så jag gjorde såhär med böjen istället.
Då är varma sidan klar, så nästa grej var kalla sidan.
Har fräst bort de gjutna gavlarna på KL-intercoolern sen långt tillbaka. Så nu var det dags att göra nya sådana.
Först ordnades ett pressverktyg för detta, högst enkelt och ganska funktionellt.
Två rektangulära hålprofiler och bygg-plyfa innanför så aluminiumet skulle glida lätt utan att skadas.
Sen fyra M10 gängstänger så jag kunde justera en bra bredd enkelt.
Sedan ett rör och ett fäste till hydraulpressen bara, klart och betart!
Cada lite och rita lite.
Såga.
Pressa.
Fick lov att överbocka den sen, men det gick ganska smidigt ändå.
Voilá!
Undre tryckröret ditpunktat.
Andra sidan.
Nästan färdigpunktad, övre tryckröret fattas här.
Här har jag märkt ut och börjat göra hål för övre tryckröret efter inpassning i bilen.
Borra och slipa lite = hål!
Undre tryckrör punktat.
Övre tryckrör punktat.
Övre vattenrör inpassat och punktat.
Helsvetsat.
Momentstag så motorn ej ska röra sig så mycket då det är så jäkla trångt med grenrören. Det bockade fästet är svetsat i rambalken i bilen.
I staget sitter sen en polyruethanbussning, så det är inte helt stumt.
Sen var det dags för en fläktkåpa till vattenkylaren. Orkade inte bocka till en konad så det fick bli en plan den här gången, funkar nog bra ändå.
Svetsade en vinkel dels för att styva upp plåten men också så fläkten skulle suga all luft genom kylaren och inte från sidan.
Den ligger nån mm ifrån kylarcellerna så det inte ska kunna skava hål och börja läcka.
Monterat.
Sen var det dags att blästra grenrören för att kunna lägga på TurboX coating. Det blev så att jag gjorde det själv till slut.
Kommer mer bilder på själva coatingen sen.
Jag lyckades kötta sönder dumpflänsen när jag skulle ta bort den och sätta dit den på nya tryckröret, och PPF hade dessvärre inga såna reservdelar kvar så jag gjorde en egen istället. Ett ämnesrör i den dimensionen är inget jag har, så det blev en svetsad modell.
Har fått tillgång till fotpedal så nu man nästan börja kalla det för riktiga aluminiumsvetsar.
Upp i svarven och börja veva.
Klart sånär som på notchningen och skruvhålen.
Fästen för vattenkylare, ur en rundstång i plast som sedan är planfräst på två sidor.
Fästen som kommer sitta i ramen för IC.
Monterat.
Har inte så mycket mer bilder just nu, det är lite glapp mellan vissa moment ser jag nu men ni får gissa resten istället.
Kvar nu är ungefär;
Helsvetsa IC
Kickdown. Har ordnat med vajer så det är bara lite konstruktion kvar på fästet i spjället och på lådan.
Olja till och från turbo.
Svetsa undre anslutning på vattenkylare, den kom lite nära grenröret..
Dra undre vattenrör.
Svetsa dumpfläns och gänga denna.
Montera aut.oljerör och dra om det lite. Kom nära downpipe.
Sen är det säkert nåt mer småpill, men listan minskar iaf.
/J