Duster - Skuren motor, ny växellåda och bromsning hos PPF.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar Kadett!

Absolut inte, jag tar gärna emot kritik då jag har dålig teoretisk bakgrund sas.
Lite så kändes det också, att det kanske inte spelar nån roll. Mitt andra rör hade ingen skiljevägg, så jag tänkte jag provar på detta.

Menar du om man skulle ha riktigt pulssplit alltså? Ett sånt grenrör får jag inte till på denna bilen iaf. :hihi:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Kadett4wd »

nej det är inte många som får till såna rör på sina bilar ;)
tar ENORMT med plats sen blir det lixxom pest eller kolera.
Man vill ha äkta pulssplit, men får otroligt långa pipor vilket tar energin ur pulserna.
Men i ditt fall KAN det bli en liten skillnad. då skiljeväggen håller ned volymen i grenrören något, varav de pulser du får blir så starka som de kan vara fastän de kommer i fel ordning.

Mvh
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Jonathan_ »

Precis, GT40n är väl den bil man "oftast" ser med äkta pulssplit. Men så har den kärran lite andra förutsättningar än en front-monterad maskin.
Ska sparka igång den så får vi se hur laddtrycket beteer sig. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Henka_
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: mån okt 13, 2008 11:29 pm
Ort: Gävle

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Henka_ »

De brukar bli en träff på hösten med.
*Fyndig text*

Henke K
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Jonathan_ »

Hittade på ett par bilder till.

Här ser man supporten till turbon. Sitter en polyruethan-bussning i änden och sen är det svetsad en invändig gänga i toppen på den rostfria stången.
Det är egentligen inte helt optimalt att göra såhär, bättre vore att fästa supporten i motorn så hela turboinstallationen kan röra sig utan inverkan av chassit. Men jag tror det är lugnt mtp. bussningen.

Bild

Här planslipade jag vänstersidans grenrör, rätt meckigt att spänna upp på bordet. Men det gick fint! Kanske att man skulle ha en finare stenskiva bara.

Bild

Här var mellandelen under konstruktion. Under denna kommer sedan oljereturen att smyga upp, bör inte vara några problem med värmestrålning då jag flyttade upp böjen med flit för detta.

Bild

Såhär kommer den se ut framifrån, med grill då naturligtvis. Luftfiltret kommer behöva sticka ut ca 40mm utanför grillen tyvärr.
Finns det något svart luftfilter som flödar lika mycket som ett BMC-filter?
Annars får jag lacka om toppen på det jag har, kommer se lite kajko ut med ett illrött filter i en svart front kanske. :)

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Grenrör klara! Bilder s.22

Inlägg av Jonathan_ »

Hallå! Sitter alla med betongkepa nu efter midsommarfirande månne? :hihi:

Det har det hänt lite mer saker, men ännu är jag inte riktigt framme. Rätt nära nu dock :)

Iom de nya grenrören så blev det tvunget att fixa nya downpipe också.

Här ser man vart mynningen kommer upp från bilen.

Bild

Då är det bara börja bygga.

Bild

Bild

Lite halvtrångt. Kabelstammen från sprutet har flyttats närmare motorn sen den här bilden togs.

Bild

Rätt nöjd med den långa raktsträckan ut från turbon innan 90 graders-böjen kommer.

Bild

Punktad.

Bild

Bild

Helsvetsad.

Bild

Sen är det bra om wastegaten får ett utlopp också.

Bild

Tänkte först köra ett rakt rör ut från WG men det hade blivit en sån jäkla lång notch och knöligt att komma åt att svetsa så jag gjorde såhär med böjen istället.

Bild

Då är varma sidan klar, så nästa grej var kalla sidan.

Har fräst bort de gjutna gavlarna på KL-intercoolern sen långt tillbaka. Så nu var det dags att göra nya sådana.

Först ordnades ett pressverktyg för detta, högst enkelt och ganska funktionellt.
Två rektangulära hålprofiler och bygg-plyfa innanför så aluminiumet skulle glida lätt utan att skadas.
Sen fyra M10 gängstänger så jag kunde justera en bra bredd enkelt.
Sedan ett rör och ett fäste till hydraulpressen bara, klart och betart!

Bild

Cada lite och rita lite.

Bild

Såga.

Bild

Pressa.

Bild

Fick lov att överbocka den sen, men det gick ganska smidigt ändå.

Bild

Voilá!

Bild

Undre tryckröret ditpunktat.

Bild

Andra sidan.

Bild

Bild

Bild

Nästan färdigpunktad, övre tryckröret fattas här.

Bild

Bild

Här har jag märkt ut och börjat göra hål för övre tryckröret efter inpassning i bilen.

Bild

Borra och slipa lite = hål!

Bild

Undre tryckrör punktat.

Bild

Övre tryckrör punktat.

Bild

Övre vattenrör inpassat och punktat.

Bild

Bild

Helsvetsat.

Bild

Momentstag så motorn ej ska röra sig så mycket då det är så jäkla trångt med grenrören. Det bockade fästet är svetsat i rambalken i bilen.

Bild

Bild

I staget sitter sen en polyruethanbussning, så det är inte helt stumt.

Bild

Sen var det dags för en fläktkåpa till vattenkylaren. Orkade inte bocka till en konad så det fick bli en plan den här gången, funkar nog bra ändå.

Bild

Svetsade en vinkel dels för att styva upp plåten men också så fläkten skulle suga all luft genom kylaren och inte från sidan.

Bild

Den ligger nån mm ifrån kylarcellerna så det inte ska kunna skava hål och börja läcka.

Bild

Monterat.

Bild

Bild

Sen var det dags att blästra grenrören för att kunna lägga på TurboX coating. Det blev så att jag gjorde det själv till slut.

Bild

Bild

Kommer mer bilder på själva coatingen sen.

Jag lyckades kötta sönder dumpflänsen när jag skulle ta bort den och sätta dit den på nya tryckröret, och PPF hade dessvärre inga såna reservdelar kvar så jag gjorde en egen istället. Ett ämnesrör i den dimensionen är inget jag har, så det blev en svetsad modell.

Bild

Har fått tillgång till fotpedal så nu man nästan börja kalla det för riktiga aluminiumsvetsar. :hihi:

Bild

Bild

Upp i svarven och börja veva.

Bild

Klart sånär som på notchningen och skruvhålen.

Bild

Fästen för vattenkylare, ur en rundstång i plast som sedan är planfräst på två sidor.

Bild

Fästen som kommer sitta i ramen för IC.

Bild

Monterat.

Bild

Bild

Bild

Har inte så mycket mer bilder just nu, det är lite glapp mellan vissa moment ser jag nu men ni får gissa resten istället. :)

Kvar nu är ungefär;

Helsvetsa IC
Kickdown. Har ordnat med vajer så det är bara lite konstruktion kvar på fästet i spjället och på lådan.
Olja till och från turbo.
Svetsa undre anslutning på vattenkylare, den kom lite nära grenröret..
Dra undre vattenrör.
Svetsa dumpfläns och gänga denna.
Montera aut.oljerör och dra om det lite. Kom nära downpipe.

Sen är det säkert nåt mer småpill, men listan minskar iaf.

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av freddan302 »

Fint jobbat! :) Kommer bli bra det här!
A.Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: lör apr 12, 2008 8:43 pm
Ort: hörnefors

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av A.Kronberg »

Ser mkt bra ut som vanligt i den här tråden :thumbright:
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Johnny »

Grym uppdatering! En måttstock för V8-turbobyggen! :)
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Tack ska ni ha! Haha, nja måttstock vette fan, det är ju långt kvar på hela bygget :-)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jimmy »

Vilket konstverk! har smygläst men nu var jag tvungen å kommentera! riktigt grym update! du verkar va en hel del i garaget! :thumbright:
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Jonathan_ »

Tackar! Ja, det blir varje dag efter jobbet till runt 21 nu den senaste månaden. Men ändå tycker man inte att det händer så mycket. :)

Hittade på en mobilbild på coatingen. Detta gjordes på morgonen på midsommarafton så jag var lite stressad och hade köpt en ny spruta så jag var lite osäker och rädd att det skulle rinna.
Så jag missade såklart på en del ställen. :doh:
Vänstersidan vart bra och den syns här nedan, högersidan ska jag göra om och mellanröret ska jag bättra på lite bara. Detta skall göras nu om en stund.

Sen fanns det lite fler bilder med såg jag, tankar upp det jag har.

Bild

Ett svetsat tryckrör.

Bild

Closeup.

Bild

Här har jag kapat bort nedre kylaranslutningen som lutade lite åt fel håll så det blev oroväckande nära grenröret.

Bild

Ungefär såhär kommer det bli nu istället, ska ev. luta den lite utåt sett så att säga.

Bild
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av ogge »

ser skitbra ut, du är duktig du :)
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av Fast Templar »

Ser väldans bra ut!!!
NiclasA
Forumsberoende
Inlägg: 648
Blev medlem: fre apr 09, 2010 10:41 am
Ort: Örebro

Re: Duster 340 T. Midsommaruppdatering s.23

Inlägg av NiclasA »

ser jävligt bra ut:)
Skriv svar