Man skulle väll kunna säga "Back on track"
7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Anmäld till race i Hagfors 7-8 juli!
Man skulle väll kunna säga "Back on track"
Man skulle väll kunna säga "Back on track"
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
TobbeJohansson
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
- Ort: Kolsva
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Gött:) Det ska bli roligt att se din bil live 
Mvh Torbjörn
Diesel Power
Diesel Power
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
kul att höra
hur ser planen ut inför racet och taktiken där?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Kör dom ju inte samtidigt allihop, det är ju 8 spridarutgångar. Andra raden med 2 på varje kanal stageas in.knotan skrev:jag misstänker med att om man kan leva med lite ruppiga låglastförhållanden lär det inte vara några bekymmer at kunna köra 3st 1680 spridare på linik extreme... (och dät är väll knappast några krav med jämn tomgång och låg bränsleförburkning i detta fallet)
Inte vet jag om tomgången är så ojämn, kan höras lite här: http://youtu.be/VwuYPbgyVsU" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Planen just nu är att få grundläggande funktioner att fungera!
Skall montera Lambdamätaren i direkt närhet från förarplatsen då denna manuellt måste startas varjegång den skall skriva till loggen.
Jag skall fixa ny flaska till tryckluftslencon som var slut såg jag.
fixa lite nu och fräsch metanol.
Sen är det bara småplock kvar innan man kan testa den på det lokala flygfältet.
Strategin för att köra är ganska tam.
Kommer börja på hårt spänd koppling och låta den vara så (ifall det inte bringar större problem i starten)
Sen kommer jag försöka lära mig loggar och inställningar för laddtryckskurvor (om jag inte redan lärt mig det)
Pratade med dom på tävlingen och jag kommer få åka en - två singel resor för att vara ensam på banan första vändorna ut för att det inte skall ske nått tråkigt om det nu skulle bli nått.
Kan vara lite väl i fegaste laget men efter mitt gashäng så har psyket fått sig en törn angående detta.
Sen kör jag i klassen 6,50 på 201 meter vilket kanske är lite långsamt med jämförelse mot vad jag åkt.
Men det kändes rätt att gå ut med det som mål.
Funkar allt och jag är nöjd med däck och chassie så kommer laddet kranas på och förhoppningsvis kommer det bli en 5a:)
Skall montera Lambdamätaren i direkt närhet från förarplatsen då denna manuellt måste startas varjegång den skall skriva till loggen.
Jag skall fixa ny flaska till tryckluftslencon som var slut såg jag.
fixa lite nu och fräsch metanol.
Sen är det bara småplock kvar innan man kan testa den på det lokala flygfältet.
Strategin för att köra är ganska tam.
Kommer börja på hårt spänd koppling och låta den vara så (ifall det inte bringar större problem i starten)
Sen kommer jag försöka lära mig loggar och inställningar för laddtryckskurvor (om jag inte redan lärt mig det)
Pratade med dom på tävlingen och jag kommer få åka en - två singel resor för att vara ensam på banan första vändorna ut för att det inte skall ske nått tråkigt om det nu skulle bli nått.
Kan vara lite väl i fegaste laget men efter mitt gashäng så har psyket fått sig en törn angående detta.
Sen kör jag i klassen 6,50 på 201 meter vilket kanske är lite långsamt med jämförelse mot vad jag åkt.
Men det kändes rätt att gå ut med det som mål.
Funkar allt och jag är nöjd med däck och chassie så kommer laddet kranas på och förhoppningsvis kommer det bli en 5a:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Fan vad roligt att du ska köra! Skulle vara roligt att se dig köra, du kanske behöver en "grid girl" (grid pöjk) som håller upp ett paraply åt dig och dricker några kalla öl samtidigt?
Ska kolla lite på deras hemsida och se om det passar att åka upp och kolla.
Roligt att du är tillbaka på banan igen Tommy.
Ska kolla lite på deras hemsida och se om det passar att åka upp och kolla.
Roligt att du är tillbaka på banan igen Tommy.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Kul lär åka bort och kolla på din finbil och tobbe fridbergs 
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Sv: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Ett oerhört snyggt skydd.. Hoppas bara bes männen blir nöjda:-)
Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Måste fixa tryckluft till Lencon!
Var iväg till gaskillarna i stan och dom sa glatt till mig att inte 2,5liters nitrogenflaskor finns längre.
Typiskt tänkte jag och såg ett problem komma.
Surfade lite på nätet och tydligen skall lencos cs2 ha 250psi (17 bar) i växeltryck.
Jag har åkt på tio.
Hur gör jag nu?
Var iväg till gaskillarna i stan och dom sa glatt till mig att inte 2,5liters nitrogenflaskor finns längre.
Typiskt tänkte jag och såg ett problem komma.
Surfade lite på nätet och tydligen skall lencos cs2 ha 250psi (17 bar) i växeltryck.
Jag har åkt på tio.
Hur gör jag nu?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
http://www.jula.se/blandgas-argon-koldioxid-210031" onclick="window.open(this.href);return false;
kan ju funka.
annars kolsyretub till sodastream
kan ju funka.
annars kolsyretub till sodastream
-
mikael olsson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 346
- Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
- Ort: Dalsland
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
har du ingen brandservice eller liknade som fyller brandsläckare.. de brukar även kunna fylla luft
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
åk o hör med brandstationen närmast, muta med att serva deras privata bilar till bra pris eller muta med bärs.
ska bli kul o se bilen i hagfors iaf
ska bli kul o se bilen i hagfors iaf
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Dykflaska med regulator vet jag fungerar. Men se till att det är besiktade grejer i så fall, för ska du fylla på ett dykställe utan "kontakter" så är dom kinkiga på det där. Eller brandservice/brandstation kan man också ofta fylla på flaskor.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Har spanat på lite alternativ.
Det enklaste alternativet är att åka med en 5 liters flaska i bilen.
Det näst enklaste är att "ful fylla" över från en flaska med gas i.
Men jag har lite respekt för dom här sakerna så det drar jag mig lite för faktiskt.
En sådan adapter är det inget jag har heller.
Jag har varit inne på dykartuber, pratat med brandservice och en annan luft kille.
Den enda som kan hjälpa mig i luftens värd (någorlunda snabbt) så var det luftkillen som kunde bygga om flaskan till luft och även min regulator.
Men just nu är nog ändå en 5liters en lätt utväg.
Känns som att ha torpeder med sig nästan
Ante har varit här och svetsat om lite tryckrör som behövde moddas.
Jag tycker det går segt med att pricka av på "att göra listan" speciellt när man stryker en och skriver dit två
Men det som stör mig mest just nu så är det AGA och deras beslut om att ta bort min smäckra 2,5liters tub.
Det enklaste alternativet är att åka med en 5 liters flaska i bilen.
Det näst enklaste är att "ful fylla" över från en flaska med gas i.
Men jag har lite respekt för dom här sakerna så det drar jag mig lite för faktiskt.
En sådan adapter är det inget jag har heller.
Jag har varit inne på dykartuber, pratat med brandservice och en annan luft kille.
Den enda som kan hjälpa mig i luftens värd (någorlunda snabbt) så var det luftkillen som kunde bygga om flaskan till luft och även min regulator.
Men just nu är nog ändå en 5liters en lätt utväg.
Känns som att ha torpeder med sig nästan
Ante har varit här och svetsat om lite tryckrör som behövde moddas.
Jag tycker det går segt med att pricka av på "att göra listan" speciellt när man stryker en och skriver dit två
Men det som stör mig mest just nu så är det AGA och deras beslut om att ta bort min smäckra 2,5liters tub.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a
Finns dykflaskor även kallade Ponybottles, dom brukar vara på runt 2L och 300bar, sen en vanlig dykregulator kan man justera ut-trycket på också och där är det bara och gänga i rätt nipplar med pressade slangar till lådan. Annars är väl en 5L som du säger det smidigaste efter som du redan har systemet klart för en sådan. Laborera med att fylla mellan flaskor är inga problem om man vet vad man håller på med, men du får alltid tryckförlust då du bara kan uttjämna trycket mellan flaskorna. Men det är en väldig sprängkraft om något blir tok.
Något jag fått höra på utbildning är att en 10L 300bar dyktub är som 3kg dynamit i sprängkraft om den skulle gå sönder tex. Tänkvärt
Något jag fått höra på utbildning är att en 10L 300bar dyktub är som 3kg dynamit i sprängkraft om den skulle gå sönder tex. Tänkvärt