7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Anmäld till race i Hagfors 7-8 juli!
Man skulle väll kunna säga "Back on track" :)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: sön apr 24, 2011 10:32 pm
Ort: Kolsva

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av TobbeJohansson »

Gött:) Det ska bli roligt att se din bil live :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att höra :thumbright: hur ser planen ut inför racet och taktiken där?
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Fredde Holmgren »

knotan skrev:jag misstänker med att om man kan leva med lite ruppiga låglastförhållanden lär det inte vara några bekymmer at kunna köra 3st 1680 spridare på linik extreme... (och dät är väll knappast några krav med jämn tomgång och låg bränsleförburkning i detta fallet :hihi: )
Kör dom ju inte samtidigt allihop, det är ju 8 spridarutgångar. Andra raden med 2 på varje kanal stageas in.
Inte vet jag om tomgången är så ojämn, kan höras lite här: http://youtu.be/VwuYPbgyVsU" onclick="window.open(this.href);return false;
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Planen just nu är att få grundläggande funktioner att fungera!
Skall montera Lambdamätaren i direkt närhet från förarplatsen då denna manuellt måste startas varjegång den skall skriva till loggen.
Jag skall fixa ny flaska till tryckluftslencon som var slut såg jag.
fixa lite nu och fräsch metanol.

Sen är det bara småplock kvar innan man kan testa den på det lokala flygfältet.

Strategin för att köra är ganska tam.
Kommer börja på hårt spänd koppling och låta den vara så (ifall det inte bringar större problem i starten)
Sen kommer jag försöka lära mig loggar och inställningar för laddtryckskurvor (om jag inte redan lärt mig det)
Pratade med dom på tävlingen och jag kommer få åka en - två singel resor för att vara ensam på banan första vändorna ut för att det inte skall ske nått tråkigt om det nu skulle bli nått.
Kan vara lite väl i fegaste laget men efter mitt gashäng så har psyket fått sig en törn angående detta.
Sen kör jag i klassen 6,50 på 201 meter vilket kanske är lite långsamt med jämförelse mot vad jag åkt.
Men det kändes rätt att gå ut med det som mål.

Funkar allt och jag är nöjd med däck och chassie så kommer laddet kranas på och förhoppningsvis kommer det bli en 5a:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Mathias
För mycket laddtryck
Inlägg: 161
Blev medlem: tor jun 26, 2008 8:50 pm
Ort: Arvika

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Mathias »

Fan vad roligt att du ska köra! Skulle vara roligt att se dig köra, du kanske behöver en "grid girl" (grid pöjk) som håller upp ett paraply åt dig och dricker några kalla öl samtidigt? :lol:
Ska kolla lite på deras hemsida och se om det passar att åka upp och kolla.

Roligt att du är tillbaka på banan igen Tommy.
2.9L vr6. rotrex c30-94 blåsandes 1,4bar.
WTB
Forumsberoende
Inlägg: 820
Blev medlem: fre nov 17, 2006 7:54 pm
Ort: Värmland,Torsby

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av WTB »

Kul lär åka bort och kolla på din finbil och tobbe fridbergs :thumbright:
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Sv: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Bild
Ett oerhört snyggt skydd.. Hoppas bara bes männen blir nöjda:-)

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Måste fixa tryckluft till Lencon!
Var iväg till gaskillarna i stan och dom sa glatt till mig att inte 2,5liters nitrogenflaskor finns längre.
Typiskt tänkte jag och såg ett problem komma.
Surfade lite på nätet och tydligen skall lencos cs2 ha 250psi (17 bar) i växeltryck.
Jag har åkt på tio.
Hur gör jag nu?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
PiLlEvAN
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön jan 07, 2007 5:19 pm
Ort: Avesta

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av PiLlEvAN »

http://www.jula.se/blandgas-argon-koldioxid-210031" onclick="window.open(this.href);return false;
kan ju funka.
annars kolsyretub till sodastream
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av mikael olsson »

har du ingen brandservice eller liknade som fyller brandsläckare.. de brukar även kunna fylla luft
RTM
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: sön feb 03, 2008 9:36 pm
Ort: Lundsbrunn

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av RTM »

åk o hör med brandstationen närmast, muta med att serva deras privata bilar till bra pris eller muta med bärs.
ska bli kul o se bilen i hagfors iaf :thumbright:
RT MOTOR
BYGGER GÄRNA VOLVO MOTORER
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Hewran »

Dykflaska med regulator vet jag fungerar. Men se till att det är besiktade grejer i så fall, för ska du fylla på ett dykställe utan "kontakter" så är dom kinkiga på det där. Eller brandservice/brandstation kan man också ofta fylla på flaskor.
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Tommy Luhr »

Har spanat på lite alternativ.
Det enklaste alternativet är att åka med en 5 liters flaska i bilen.
Det näst enklaste är att "ful fylla" över från en flaska med gas i.
Men jag har lite respekt för dom här sakerna så det drar jag mig lite för faktiskt.
En sådan adapter är det inget jag har heller.
Jag har varit inne på dykartuber, pratat med brandservice och en annan luft kille.
Den enda som kan hjälpa mig i luftens värd (någorlunda snabbt) så var det luftkillen som kunde bygga om flaskan till luft och även min regulator.
Men just nu är nog ändå en 5liters en lätt utväg.
Känns som att ha torpeder med sig nästan ;)

Ante har varit här och svetsat om lite tryckrör som behövde moddas.
Jag tycker det går segt med att pricka av på "att göra listan" speciellt när man stryker en och skriver dit två :)


Men det som stör mig mest just nu så är det AGA och deras beslut om att ta bort min smäckra 2,5liters tub.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: fre sep 12, 2008 2:06 pm
Ort: Frövi

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a

Inlägg av Hewran »

Finns dykflaskor även kallade Ponybottles, dom brukar vara på runt 2L och 300bar, sen en vanlig dykregulator kan man justera ut-trycket på också och där är det bara och gänga i rätt nipplar med pressade slangar till lådan. Annars är väl en 5L som du säger det smidigaste efter som du redan har systemet klart för en sådan. Laborera med att fylla mellan flaskor är inga problem om man vet vad man håller på med, men du får alltid tryckförlust då du bara kan uttjämna trycket mellan flaskorna. Men det är en väldig sprängkraft om något blir tok.

Något jag fått höra på utbildning är att en 10L 300bar dyktub är som 3kg dynamit i sprängkraft om den skulle gå sönder tex. Tänkvärt :)
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Skriv svar