Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdatering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
extrazz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 19, 2012 12:50 pm

Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdatering

Inlägg av extrazz »

Tja.

Lägger in bilderna på kompisens begäran.
b230fk
Hur illa är detta? bara byta lager och montera ihop eller kan det vara värre än så?
antar att jag ska se över övriga tre kolvar efter samma fel och byta. Denna känns värst som sagt. eller lät så ifrån motorn övriga lät som de skulle. Om det är antydan till samma fel så är de bara byta alla lager annars räcker det med att bara byta på denna?

Går det enbart att byta staken eller går det att byta lagret?

Är kolven frisk?
Är Kolvbulten frisk?

Tips på var man köper delar som behöver bytas isf.
Grejorna ska användas på en Original motor med lite påställt ladd.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Lagret till kolvbulten ser ut som det är ovalt och sprickbildning. både känns och syns att "oljekanalen" är utsliten och för bred där sprickan är.

Somsagt bara byta alla lager och åka vidare?

Mvh
Senast redigerad av extrazz den fre jul 20, 2012 8:06 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Gånget lager? (stake/kolv) (Stora bilder!!)

Inlägg av Gustav »

Vevlagerna är lite slitna, byt dom. Kolven ser jag inget fel på? vart är sprickan?
Kolvbultslagret i vevstaken ser ju bra ut, men det måste antingen mätas eller uppskattas... :P
Tvätta rent, smörj med motorolja, kolvbulten ska inte ramla ner i golvet direkt utan ha en viss trögehet när den rör sig i bussningen, det brukar va lagom.
Gustav Sundberg
extrazz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 19, 2012 12:50 pm

Re: Gånget lager? (stake/kolv) (Stora bilder!!)

Inlägg av extrazz »

Ja vevlagrena är tokslut det ser man ju lätt ;)
Fast godset i kolven där kolvbulten vilar ser ut att vara lite nött där med. Svårt att ta bra kort på det. Säkert ingen fara.*
Staken dvs lagret till kolvbulten ser ju tokslut ut? jag vet faktiskt inte ärligt hur dessa ska se ut men det känns lustigt att det ser ut som en spricka mitt i "oljekanalen" där och sen att den är mycket bredare där än på motsatt sida. dvs detta är inte hålet högst upp på lagret/staken utan på sidan så sett.

Frågan är om det går att byta det lagret eller om det är en helt ny stake som måste köpas?

Hur vanligt är det med kolvbultsknack? är ju lite så att antagligen rasar det imon eller aldrig vad jag har fått lära mig?
När jag tryckte ur kolvbulten så var de lite halvtrågt. fick ta i vad jag orkade med tummen iprincip. fast känns som på din beskrivning att den ska 'ramla igenom lätt fast med lite motstånd'

En sak till som jag säkert kan läsa mig till i boken är att på vevlager och kolvlager mm så ska man bara smörja lager sidan och inte sidan som vilar i godset så att säga?

Tackar ödmjukast för svar!
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Re: Gånget lager? (stake/kolv) (Stora bilder!!)

Inlägg av Gustav »

"sprickan" som du ser kommer från tillverkningen.
Lagret är en ihoprullad plåtbit, och får därför en skarv. :)
Man kan byta vevstaksbussningar, men dom måste honas till rätt mått, sen måste stakarna riktas så det jobbet lämnar du med fördel bort. (om dom nu behöver bytas)
Gustav Sundberg
extrazz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 19, 2012 12:50 pm

Re: Gånget lager? (stake/kolv) (Stora bilder!!)

Inlägg av extrazz »

Har haft en kille och tittat på det. Han tycker inte lagren ser så farligt ut även om de ser ut att vara pågod väg att bli slitna.
Han hittar inget fel på det jag har misstänkt utan han går snarare på att fodret på cylinder 3 har en "spricka" halvt runtom i höjd med frostpluggen. har borrat ut den och vad jag kan se så ser det ut så.

Surt... :( Blir till att hitta ett block för en vettig summa eller att skrota hela bilfan.

Jag antar att det inte går att betongfylla skiten häller?
extrazz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 19, 2012 12:50 pm

Re: Gånget lager? (stake/kolv) (Stora bilder!!)

Inlägg av extrazz »

3ans cylindervägg jag ska till 95% säga att jag inte känner något alls men antar att med värme och friktion så vidgas sprickan?
Bild

frostpluggen på 3an.
Bild

2ans cylindervägg
Bild


Jag antar att detta blocket är slut? bara att slänga? för det går väl inte rädda med att betonggjuta det häller?
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdate

Inlägg av pvmannen karlsson »

det du ser genom frostpluggen är en std gjutkant bara syns mer eller mindre, men inv syns det helt klart att det är en spricka
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
extrazz
Lite mer laddtryck
Inlägg: 17
Blev medlem: tor jul 19, 2012 12:50 pm

Re: Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdate

Inlägg av extrazz »

Så Det är bara att slänga då med andra ord? Finns ingen räddning? blir till att leta nytt block eller lägga ner projektet annars.
Henrik Bergstrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 440
Blev medlem: tis jul 31, 2007 6:32 pm
Ort: Näsum

Re: Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdate

Inlägg av Henrik Bergstrand »

Jag ställde en liknade fråga förut med precis samma märken i loppen.. Fick svaret att det inte går att avgöra igenom bilder..
Ryker det inte svart är det inte intressant!
swecare
För mycket laddtryck
Inlägg: 123
Blev medlem: mån mar 21, 2011 5:22 pm

Re: Gånget lager? (Stora bilder!!) Spricka i fodret? Uppdate

Inlägg av swecare »

Så?? Jag antar att detta är iaf märken från spikningar mellan kolvringarna.
Men om man inte känner något vare sig jag drar naglen över eller om man är elak med en mejsel. Vad finns det för utrustning till oss dödliga som man kan undersöka detta med?

Motorn gick jämt och fint innan demontering.
Skriv svar