Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 30/7 Bakaxelmek, 1030 eller 1031?

Inlägg av erikjakan »

Snyggt jobbat, men glöm inte dessa sen!
http://www.mecmove.se/rodobal/RERS.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Går att köra utan hylsorna på bild så slipper du svarva om allt ;)

MVH Erik
Finnsebbe
För mycket laddtryck

Inlägg av Finnsebbe »

Skillnaden på 1030 och 1031 är bara kronhjulet och pinjongen samt själva huset naturligtvis, det går inte att montera 1030 pinjong i 1031 eller tvärtom. På dessa axlar havererar drivaxlarna för det mesta först och de är alltså precis samma på 1030 och 1031. Sedan kan den lilla tappen som håller de små diffhjulen gå av, även på svetsdiffade. Diffens hus i vilken kronhjulet bultas fast kan sträckas med aussielocker. Kronhjulet och pinjongen kan haverera på 1030.

Summa summarum är axlarna för det mesta lika starka, förutom då kronhjulet och pinjongen havererar på 1030. Förrän det händer har man nog skruvat flera drivaxlar.
Tegheim
Forumsberoende

Inlägg av Tegheim »

DreRacing@ skrev:Jag tycker det är enklare att hitta 1031 axlar än 1030. 1031 sitter ju i alla 240is efter -86
Då är det nog utbytt på visa. Brorsans 245 -91 har 1030...
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Tommy^_
För mycket laddtryck

Inlägg av Tommy^_ »

Finnsebbe skrev:Skillnaden på 1030 och 1031 är bara kronhjulet och pinjongen samt själva huset naturligtvis, det går inte att montera 1030 pinjong i 1031 eller tvärtom. På dessa axlar havererar drivaxlarna för det mesta först och de är alltså precis samma på 1030 och 1031. Sedan kan den lilla tappen som håller de små diffhjulen gå av, även på svetsdiffade. Diffens hus i vilken kronhjulet bultas fast kan sträckas med aussielocker. Kronhjulet och pinjongen kan haverera på 1030.

Summa summarum är axlarna för det mesta lika starka, förutom då kronhjulet och pinjongen havererar på 1030. Förrän det händer har man nog skruvat flera drivaxlar.
När man svetsar så brukar man ju svetsa dreven i korgen och dessutom lägga i plattor och fylla i.
Har en kompis som kört med Detroit locker och spräckt hela planetväxelhuset.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Inlägg av Daniel Ireståhl »

erikjakan skrev:Snyggt jobbat, men glöm inte dessa sen!
http://www.mecmove.se/rodobal/RERS.asp" onclick="window.open(this.href);return false;

Går att köra utan hylsorna på bild så slipper du svarva om allt ;)

MVH Erik
Nej, kommer inte glömma bort att täta lagrena men kommer dock inte använda mig av sådana. Dem där kostar säkerligen över 100kr styck så det springer snabbt iväg i kostnad om man ska ha sådana till alla. Har fått tipset från olika håll att cykelslang med mindre innerdiameter ska fungera (nästan) lika bra. :) Så kommer prova det till en början.
Tommy^_ skrev:
Finnsebbe skrev:Skillnaden på 1030 och 1031 är bara kronhjulet och pinjongen samt själva huset naturligtvis, det går inte att montera 1030 pinjong i 1031 eller tvärtom. På dessa axlar havererar drivaxlarna för det mesta först och de är alltså precis samma på 1030 och 1031. Sedan kan den lilla tappen som håller de små diffhjulen gå av, även på svetsdiffade. Diffens hus i vilken kronhjulet bultas fast kan sträckas med aussielocker. Kronhjulet och pinjongen kan haverera på 1030.

När man svetsar så brukar man ju svetsa dreven i korgen och dessutom lägga i plattor och fylla i.
Har en kompis som kört med Detroit locker och spräckt hela planetväxelhuset.
Tack alla som har bidragit med sina synpunkter, verkar vara många som har en hel del erfarenhet från dessa axlar. Många som engagerar sig och svarar. :thumbright:

Kommer nog göra som så att jag ändå försöker få tag i en 1031 axel. Som jag förstått så kommer 1031 vara långt ifrån skottsäker och när man väl kommer till det läget att drivaxlarna går på löpande band är det nog dags att sätta dit en Ford 8.8" axel eller liknande. Tanken har slagit mig att skaffa en sån direkt men det är för mycket jobb just nu så det får vänta.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

sluta punda, köp riktigt :). dem kostar 50kr styck. hur blir en cykelslang tät i änden???

/Erik
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

erikjakan skrev:sluta punda, köp riktigt :). dem kostar 50kr styck. hur blir en cykelslang tät i änden???

/Erik
Okej, jag ska sluta :) jag blev lite dumsnål där ett tag.
Beställde precis tätningar till samtliga lager, landade på knappt tusenlappen. Trodde faktiskt dem skulle vara dyrare. Nu får vi se om dem passar med mina befintliga kragbussningar eller om jag måste göra om, göra rätt! :D
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 14/8 Motor ute!

Har fått tätningarna till länklagrena, känns bra mycket bättre än dem jag köpte från Mecmove.se som gick sönder så fort man tag i dem. Dock tror jag att jag kommer svära en del över att få på dem, kommer krävas en hel del våld och vaselin för att få på dem :P

Gårdagens projekt var att få ur motorn, hade redan förberett allt så det gick väldigt smidigt. Enda som krånglade var att växelspaken var lite i vägen men det gick bra till slut.

Då kör vi.

Bild

Bild

Borta! :)

Bild

Går i tankarna om att skrapa hela underredet, även om det är ett riktigt skitgöra tror jag att det kommer vara värt det i slutändan.

Någon som är sugen på en B21A billigt?

Bild
Sylvan
För mycket laddtryck

Re: Volvo 242 -82 Update 14/8 Motor ute!

Inlägg av Sylvan »

Det tar sig. Ang. Skrapa underredet så går det hyffsat fort beroende hur. Skrapa o en varmluftspistol så går det bra. Sen tvätta med diesel. Blir så fint. Så gjorde jag.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Volvo 242 -82 Update 29/8 Ett steg närmare...

Dags för en uppdatering, ligger verkligen inte på latsidan ;)

Motorn blev såld ganska fort faktiskt, sålde den säkert för billigt :P
Har rivit ut all inredning igen och börjat skrapa asfaltsmattor, vissa av dem satt verkligen stenhårt medan andra gick att få bort mer eller mindre hela utan någon värmning från värmepistolen. Så efter ett par timmar såg det ut så här i kupén. Blev säkert 10kg lättare, ska väga påsen jag la allt skräp i.

Bild

Bild

Tankarna slog mig att jag kanske skulle ta och bygga bur och en helt annan bakvagn nu när jag väl har chassit så pass nerplockat, som tur väl var fick kompisarna över mig på rätt sida igen för jag har ändå sagt att bilen måste kunna köras till våren. Punkt slut! Så i efterhand känns det bra att inte lägga på allt för stor arbetsmöda.
Vilket fall som helst så började jag skrapa bort underredsmassa, inget vidare skoj jobb men kan nog bli bra i slutändan.
Började lite med främre hjulhus...

Bild

...efter en stund såg det ut såhär! Så det tar sig.

Bild

Även motorrummet fick börja känna på skrapan...

Bild

Var även hemma i helgen hos föräldrar där det nya hjärtat står, fick med mig det till garaget. Sexan känns rätt liten nu när man ser den jämte det tomma motorrummet, ska nog inte vara några problem att få i den :)

Bild

De kommande veckorna kommer bli mycket skrapande innan motorn kommer hitta ner på rätt plats.
Karl Buchka
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 29/8 Ett steg närmare...

Inlägg av Karl Buchka »

Skrapaskrapaskrapaskrapa!
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Update 29/8 Ett steg närmare...

Åhhhh skrapa!!!

Efter alldeles för många timmar kan ett hjulhus bli så här rent...

Bild

...och likaså fjädertornet.

Bild

Det är bara att börja på andra sidan då :P man vet ju hur det ska se ut när det är klart!

Bild

Blir bara mindre och mindre delar på bilen efter varje gång man har varit i garaget ;)

Bild
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 -82 Skrapa skrapa skrapa

Inlägg av Whiplash »

Om du duschar på lite 5:56 så blir det dubbelt så lätt att skrapa :thumbright:
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)

Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sylvan
För mycket laddtryck

Inlägg av Sylvan »

Ser bra ut. Vet själv hur det va.
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Whiplash skrev:Om du duschar på lite 5:56 så blir det dubbelt så lätt att skrapa :thumbright:
Jag sprutar på Biltemas avfettning och låter verka en stund. Fungerar kanon att torka av det sista man inte kommer åt med spackelspaden, känns lite bättre än att använda diesel eller liknande medel. Man lär bli rätt snurrig i skallen av att andas dieselångor en hel dag. :hihi:
Skriv svar