http://www.mecmove.se/rodobal/RERS.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Går att köra utan hylsorna på bild så slipper du svarva om allt

MVH Erik
Då är det nog utbytt på visa. Brorsans 245 -91 har 1030...DreRacing@ skrev:Jag tycker det är enklare att hitta 1031 axlar än 1030. 1031 sitter ju i alla 240is efter -86
När man svetsar så brukar man ju svetsa dreven i korgen och dessutom lägga i plattor och fylla i.Finnsebbe skrev:Skillnaden på 1030 och 1031 är bara kronhjulet och pinjongen samt själva huset naturligtvis, det går inte att montera 1030 pinjong i 1031 eller tvärtom. På dessa axlar havererar drivaxlarna för det mesta först och de är alltså precis samma på 1030 och 1031. Sedan kan den lilla tappen som håller de små diffhjulen gå av, även på svetsdiffade. Diffens hus i vilken kronhjulet bultas fast kan sträckas med aussielocker. Kronhjulet och pinjongen kan haverera på 1030.
Summa summarum är axlarna för det mesta lika starka, förutom då kronhjulet och pinjongen havererar på 1030. Förrän det händer har man nog skruvat flera drivaxlar.
Nej, kommer inte glömma bort att täta lagrena men kommer dock inte använda mig av sådana. Dem där kostar säkerligen över 100kr styck så det springer snabbt iväg i kostnad om man ska ha sådana till alla. Har fått tipset från olika håll att cykelslang med mindre innerdiameter ska fungera (nästan) lika bra.erikjakan skrev:Snyggt jobbat, men glöm inte dessa sen!
http://www.mecmove.se/rodobal/RERS.asp" onclick="window.open(this.href);return false;
Går att köra utan hylsorna på bild så slipper du svarva om allt
MVH Erik
Tack alla som har bidragit med sina synpunkter, verkar vara många som har en hel del erfarenhet från dessa axlar. Många som engagerar sig och svarar.Tommy^_ skrev:När man svetsar så brukar man ju svetsa dreven i korgen och dessutom lägga i plattor och fylla i.Finnsebbe skrev:Skillnaden på 1030 och 1031 är bara kronhjulet och pinjongen samt själva huset naturligtvis, det går inte att montera 1030 pinjong i 1031 eller tvärtom. På dessa axlar havererar drivaxlarna för det mesta först och de är alltså precis samma på 1030 och 1031. Sedan kan den lilla tappen som håller de små diffhjulen gå av, även på svetsdiffade. Diffens hus i vilken kronhjulet bultas fast kan sträckas med aussielocker. Kronhjulet och pinjongen kan haverera på 1030.
Summa summarum är axlarna för det mesta lika starka, förutom då kronhjulet och pinjongen havererar på 1030. Förrän det händer har man nog skruvat flera drivaxlar.
Har en kompis som kört med Detroit locker och spräckt hela planetväxelhuset.
Okej, jag ska slutaerikjakan skrev:sluta punda, köp riktigt. dem kostar 50kr styck. hur blir en cykelslang tät i änden???
/Erik
Jag sprutar på Biltemas avfettning och låter verka en stund. Fungerar kanon att torka av det sista man inte kommer åt med spackelspaden, känns lite bättre än att använda diesel eller liknande medel. Man lär bli rätt snurrig i skallen av att andas dieselångor en hel dag.Whiplash skrev:Om du duschar på lite 5:56 så blir det dubbelt så lätt att skrapa