7,50 140,1064whp hästars volvo 4,a motor säljes

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

haha! har varit ute och testat husvagnens vingar:)
Utan racebil ;)

Blev en fight med cirkulationspumpen till pannan som först inte startade och sedan efter milt tekniskt våld startade.
Men för att senare övergå i stenkrossutförande och dö.

Låste in alla nycklar i husvagnen igårkväll med. haha.
Det går att stänga en låst husvagnsdörr, men inte öppna.
Förbannat tänkte vi då.
Men Macgayver instinkterna kom fram och med hjälp av 940ins oljesticka lirkade vi upp ett fönster och fick upp vagnen igen:)
Hårt att vara campare.
Behöver några mysigare dämpare bak till 945an då denna är som en kåt orm på vägen!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av norrback »

Haha...kul läsning
power
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Toffe »

Blir det PPF?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

ja bara det kommer svar från ppf. men jag åker dit iaf.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

Vart och kört lite!
Blev 6 resor totalt och maskinen surrar på riktigt riktigt fint.
Var mest rädd hela tiden faktiskt haha :)

Men vi har problem att komma iväg i starten.
Den boggar en hel del.
Lördagen gick åt att förstå vad fan vi gjorde för fel.
Fick hjälp av många för att försöka få bukt med problemet men det var en ihållande rackare till att krångla.
Vi fann att dumpventilen var kass och stod och läckte så vi pluggade den.

Launchade lite och då kom det 0,5bar mer tryck på launchen med stängd ventil.
Rullade ut på söndag och fick faktiskt iväg bilen, dock med mycket bog fortfarande.

Laddar 2bar i launch och 1,8bar i normalläge.
Kom på att det är väll ingen supersmart kombination.
När vi går ur launch har vi mindre tryck än med, typ..
Ändrade det till 3bars tryck och började justera tillbaka kopplingen och såg då att svänghjulet satt löst.
Färdigkört..

Fick till 11,6 som bäst på lågt ladd och gassläpp stora delar av banan.
Men jag är jädra nöjd ändå. var ett enormt gött drag i maskinen och den verkar riktigt pigg den lilla rackaren trots att jag bara kört på 6-700hk.
Sen var det längesedan jag körde med så man upplever det ju värre än vad det är.

Väl hemma kollade jag kopplingen.
Två kända fel finns.
cheva svänghjulet som sitter på en adapter hade lossnat av okänd anledning. Inte förstört nått men satt löst med alla bultar kvar.
Skall kolla upp varför det lossnar. Det har gått exakt så här med den förra motorn. denna varvar dock mera.

Andra problemet är att vacumpumpen verkar suga sönder packboxen på veven trots att den är vänd.
Så det var fulla kopplingen i olja med.

Tips för att kasta iväg bilen bra mottages samt tips på hur man gör med packboxar vid vacum pump.

har 4,86 i bakvagnen med 33" däck och varvar 9000rpm.
uppskattar att jag kommer köra runt 280-290km/h när allt lirar. Då kör jag rätt utväxling enligt morosostickan.

Tror ni felet kan vara mina konstiga inställningar med launch tryck och normalt laddtryck. även launchknappen på kopplingspedalen justerade vi till perfektion
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Kadett4wd »

begränsa undertrycket med en ventil nånstans i maskin så håller packboxarna.
sen en detalj till. dutta på med olja mellan varven på axlarna där packboxen tätar.
På utsidan alltså, då suger undertycket in oljan och smörjer.
De blir i stort sett osmorda annars.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tjernell »

Ä ja skrev i fel tråd tidigare :doh:
kul å träffas ..
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

Tjernell! Kul att ses. Härligt att vara ute på banorna igen.

Grottar i mitt "boggnings" problem nu.
Vi har kommit fram till att bakvagnen kan vara för hårt ställd så den slår i för hårt.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Ante Karlsson »

Ja det var kul å få lite ansikten på folk från Dalarna! :)

Nej det får nog bli en chassiejustering på bilen. Den har ju minst sagt i sitt tidigare liv gått iväg med höga hjullyft i princip på gatan. Flyttar vikten lite väl aggressivt vad det verkar som.
christian_h
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 95
Blev medlem: fre mar 20, 2009 11:24 am
Ort: Arvika

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av christian_h »

Bilen är ju inte direkt inställd för en 4cyl motor heller i dax läget :wink:
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

kolla denna filmen får ni se hur gött den går iväg i starten ;)
Har fått tips på att jag inte skall ha den så aggresiv i bakvagnen.
Någon som har invändningar?

Det är i slutet det händer av filmen
http://youtu.be/71NnyDti-54" onclick="window.open(this.href);return false;
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Toffe »

vad har du för utväxling? den här motorn som du åker med nu har väl en helt annorlunda kärraktär, är det bara så att den inte orkar längre?
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Tommy Luhr »

Det var min första tanke med att det var den som var fel. Har 4,88:1 bak och då skall den göra ca 290km/h på 402meter vilket känns rimligt.
Har min bakvagn grymt aggresiv tydligen efter jag pratat med lite folk med erfarenhet.
Man skall inte kunna få hjullyft på vanlig asfalt som jag kan med denna bilen.
Sen är dom övre stagen i dom lägsta fästena i 4-linken.
Skall testa det först och sen får jag se vad fan jag hittar på om den verkar seg
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Toffe »

Bilder?
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: 7,50 140,1000hästars volvo 4,a Racerapport

Inlägg av Martin H »

jo helt klart skulle du göra nåt åt chassie. du verkar vara en upptagen man så enklast vore ju att kontakta nån som jörgen och gjort en vägning och en tagit fram grundinställning. men varför boggar den?? loggar du? om du har den kraft du borde så skulle det väl bara gå åt h-vete :) inte bogga.
kul du är på banan igen.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Skriv svar