Heavy metal bmw:n

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6085
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Steve »

M3JONAS menar ni: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=170" onclick="window.open(this.href);return false;
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

ja precis..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
J_Lindgren
För mycket laddtryck
Inlägg: 412
Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
Ort: Norrköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av J_Lindgren »

Är ju likt, men känns inte helt rätt att jämnföra då bilarna är för olika ändamål.

Drifting och dragracing är ju en satans skillnad.

Vore ju kul att se hur en BMW diesel låda hade klarat sig, man behöver ju inte slå till på nån jätte ny 20k låda utan nått som e39 530D för 5-6tusen.. Jag är en till av dom som tror det skulle hålla bättre..

E34 m5 lådan blir det helt fel lut på den? Dom går ju komma över hyffsat billigt ibland och den ska ju tåla lite med, bara att testa med om det går att få dit då den inte behövs svetsas om.
Jorgen-a
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: sön nov 13, 2011 3:18 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Jorgen-a »

M5 e34 lådan tåler inte mye. 500hk 700nm og stum kopling dødar den lett.
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robban »

En 2 skivig rally tilton istället för en 3skivig av och på, skulle göra livet lättare då du har allt stumt i hela bilen, bakvagn motorplåt m.m.
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

tror inte kopplingen hjälper ett smack, detta verkar juh rasa när drevet redan är i belastning, mao kopplingen låst upp för länge sedan.

Kompressormotorer blir så explosiva så det 'slår' av kuggar etc etc.
säg du motorbromsar, glapper i transmission är utjämnat åt 'det hållet'.
Sen ger du på maskin, vilken har 1bar blixtsnabbt, när transmission då får sig en rejäl smäll så ger det sig till slut.

Vanligt fel på rallybilar exempelvis.. de rasar växellådor på löpande band som håller jättebra i dragracing.
Just på alla jäkla smällar det får på grusväg då hjulen hoppar och studsar.

fjädrat nav på lamellerna är nog melodin.

sen driftar juh du,, då antar jag bakvagnen är stenhård, så hjulen hoppar och studsar frenetiskt över småguppen.
Senast redigerad av Kadett4wd den mån sep 03, 2012 5:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende
Inlägg: 1681
Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Toffe »

Allt som är ihop med en 3-skivig tilton gör sönder för eller senare. skall du ha en låda till den kopplingen så är det rullande start å noll i vrid som gäller. jävla skit grejer är det.
Jorgen-a
För mycket laddtryck
Inlägg: 147
Blev medlem: sön nov 13, 2011 3:18 pm

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Jorgen-a »

Jeg sier det igjen. 5vxl e39 530zf:) min bil er lett men den holder og for min polares e34 m5 med 2jz gte med 900whp;)
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Daniel Bjälevik »

http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =4&t=69685" onclick="window.open(this.href);return false;

Kanske vore nått??
Bild
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av freddan302 »

Hehe coolt det hade varit då! :)

Sen paddlar på ratten bara!
Per Eriksson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: ons aug 09, 2006 9:58 am

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Per Eriksson »

Är det verkligen värt alla dessa växellådor att ha en skottsäker koppling, är det inte bättre att emellanåt få byta en lamell o spara på lådorna?
robbz
För mycket laddtryck
Inlägg: 190
Blev medlem: lör jul 04, 2009 7:45 pm
Ort: Gimo

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av robbz »

robban skrev:En 2 skivig rally tilton istället för en 3skivig av och på, skulle göra livet lättare då du har allt stumt i hela bilen, bakvagn motorplåt m.m.
Du är på väg i rätt riktning, vet många kompisar som har antingen bytt från 3skivigt till 2 skivigt eller helt enkelt svarvat av korgen och byggt om 3skivig till 2 skivig....och dessa har inte rasat en enda låda efter det! dock så har alla varit turbomotorer om det nu kan skilja mellan turbo och kompressor? :roll:

själv kör jag ju 3skivigt och har ännu inte rasat något i drivlinan(peppar peppar) :thumbright: vad det beror på vet jag inte!
/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar

spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Jo, sitter och kollar lite på koppling.
Det kan nog bli annat till nästa sesång.

Nja, någon automatiskt växlad manuell av något slag blir det nog inte.
Inte manuellt växlad automat heller tror jag.
Känns som stor risk för div. konstigt strul, och jag ska nog försöka ägna mig åt KISS :whistle:

Mer köra, mindre skruva nästa sesång hoppas jag på..
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av j björk »

Här var det tomt:

Bild

Här likaså:

Bild

Hmm..

Bild

Det här gillar jag inte alls, men jag ser ingen annan vettig lösning :(

Jag fick en mall av ajden till kollektor:

Bild

Set är ju dock rätt långt ifrån rätt storlek till en t6 fläns, känns inte som det blir mycket kollektor kvar om jag ska kapa och smida till den så den passar.

Ritade om mallen till en egen variant med bättre passform till flänsen:

Bild

Och sämre passform mellan rören :roll:
Frågan är väl bara om det var dumt för funktionen på kollektorn?

Svetsat kollektor och byggt fäste för hur den ska sitta:

Bild

Yttligare ett gäng timmar senare ser det ut så här:

Bild

Bild

Bild

Nu ska bara allt svetsas färdigt, försöka få det att passa ihop igen, montera wg:s, plana turbofläns osv..
Det är bra billigt att köpa färdigt grenrör egentligen :doh:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Heavy metal bmw:n

Inlägg av Kadett4wd »

Cool.. nu ska du se många problem försvinner.
Gamla grenröret slaktade du det?
Jag är juh fortfarande intresserad av å se om man kan trolla dit det på min C36.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Skriv svar