Heavy metal bmw:n
Re: Heavy metal bmw:n
M3JONAS menar ni: http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtopic.php?f=2&t=170" onclick="window.open(this.href);return false;
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
ja precis..
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 412
- Blev medlem: ons aug 06, 2008 12:48 pm
- Ort: Norrköping
Re: Heavy metal bmw:n
Är ju likt, men känns inte helt rätt att jämnföra då bilarna är för olika ändamål.
Drifting och dragracing är ju en satans skillnad.
Vore ju kul att se hur en BMW diesel låda hade klarat sig, man behöver ju inte slå till på nån jätte ny 20k låda utan nått som e39 530D för 5-6tusen.. Jag är en till av dom som tror det skulle hålla bättre..
E34 m5 lådan blir det helt fel lut på den? Dom går ju komma över hyffsat billigt ibland och den ska ju tåla lite med, bara att testa med om det går att få dit då den inte behövs svetsas om.
Drifting och dragracing är ju en satans skillnad.
Vore ju kul att se hur en BMW diesel låda hade klarat sig, man behöver ju inte slå till på nån jätte ny 20k låda utan nått som e39 530D för 5-6tusen.. Jag är en till av dom som tror det skulle hålla bättre..
E34 m5 lådan blir det helt fel lut på den? Dom går ju komma över hyffsat billigt ibland och den ska ju tåla lite med, bara att testa med om det går att få dit då den inte behövs svetsas om.
Re: Heavy metal bmw:n
M5 e34 lådan tåler inte mye. 500hk 700nm og stum kopling dødar den lett.
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
Re: Heavy metal bmw:n
En 2 skivig rally tilton istället för en 3skivig av och på, skulle göra livet lättare då du har allt stumt i hela bilen, bakvagn motorplåt m.m.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
tror inte kopplingen hjälper ett smack, detta verkar juh rasa när drevet redan är i belastning, mao kopplingen låst upp för länge sedan.
Kompressormotorer blir så explosiva så det 'slår' av kuggar etc etc.
säg du motorbromsar, glapper i transmission är utjämnat åt 'det hållet'.
Sen ger du på maskin, vilken har 1bar blixtsnabbt, när transmission då får sig en rejäl smäll så ger det sig till slut.
Vanligt fel på rallybilar exempelvis.. de rasar växellådor på löpande band som håller jättebra i dragracing.
Just på alla jäkla smällar det får på grusväg då hjulen hoppar och studsar.
fjädrat nav på lamellerna är nog melodin.
sen driftar juh du,, då antar jag bakvagnen är stenhård, så hjulen hoppar och studsar frenetiskt över småguppen.
Kompressormotorer blir så explosiva så det 'slår' av kuggar etc etc.
säg du motorbromsar, glapper i transmission är utjämnat åt 'det hållet'.
Sen ger du på maskin, vilken har 1bar blixtsnabbt, när transmission då får sig en rejäl smäll så ger det sig till slut.
Vanligt fel på rallybilar exempelvis.. de rasar växellådor på löpande band som håller jättebra i dragracing.
Just på alla jäkla smällar det får på grusväg då hjulen hoppar och studsar.
fjädrat nav på lamellerna är nog melodin.
sen driftar juh du,, då antar jag bakvagnen är stenhård, så hjulen hoppar och studsar frenetiskt över småguppen.
Senast redigerad av Kadett4wd den mån sep 03, 2012 5:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Heavy metal bmw:n
Allt som är ihop med en 3-skivig tilton gör sönder för eller senare. skall du ha en låda till den kopplingen så är det rullande start å noll i vrid som gäller. jävla skit grejer är det.
Re: Heavy metal bmw:n
Jeg sier det igjen. 5vxl e39 530zf:) min bil er lett men den holder og for min polares e34 m5 med 2jz gte med 900whp;)
Jorgen Aune
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
BMW E21 - S54 turbo : Projekt-tråd
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: Heavy metal bmw:n
http://server.pure-pf.com/phpBB/viewtop ... =4&t=69685" onclick="window.open(this.href);return false;
Kanske vore nått??
Kanske vore nått??

- freddan302
- Forumsberoende
- Inlägg: 817
- Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
- Ort: Gällivare
Re: Heavy metal bmw:n
Hehe coolt det hade varit då!
Sen paddlar på ratten bara!

Sen paddlar på ratten bara!
Ford Mustang -1995
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
Kika in: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=40687
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 47
- Blev medlem: ons aug 09, 2006 9:58 am
Re: Heavy metal bmw:n
Är det verkligen värt alla dessa växellådor att ha en skottsäker koppling, är det inte bättre att emellanåt få byta en lamell o spara på lådorna?
Re: Heavy metal bmw:n
Du är på väg i rätt riktning, vet många kompisar som har antingen bytt från 3skivigt till 2 skivigt eller helt enkelt svarvat av korgen och byggt om 3skivig till 2 skivig....och dessa har inte rasat en enda låda efter det! dock så har alla varit turbomotorer om det nu kan skilja mellan turbo och kompressor?robban skrev:En 2 skivig rally tilton istället för en 3skivig av och på, skulle göra livet lättare då du har allt stumt i hela bilen, bakvagn motorplåt m.m.

själv kör jag ju 3skivigt och har ännu inte rasat något i drivlinan(peppar peppar)

/mvh
976hk och 1060Nm på 2.2bar
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
spons: http://www.PBZ.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.pure-pf.com" onclick="window.open(this.href);return false; - CPE Österbybruk - http://www.acm-ab.se" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.robbz.se" onclick="window.open(this.href);return false;
sponsorer sökes!
Re: Heavy metal bmw:n
Jo, sitter och kollar lite på koppling.
Det kan nog bli annat till nästa sesång.
Nja, någon automatiskt växlad manuell av något slag blir det nog inte.
Inte manuellt växlad automat heller tror jag.
Känns som stor risk för div. konstigt strul, och jag ska nog försöka ägna mig åt KISS
Mer köra, mindre skruva nästa sesång hoppas jag på..
Det kan nog bli annat till nästa sesång.
Nja, någon automatiskt växlad manuell av något slag blir det nog inte.
Inte manuellt växlad automat heller tror jag.
Känns som stor risk för div. konstigt strul, och jag ska nog försöka ägna mig åt KISS

Mer köra, mindre skruva nästa sesång hoppas jag på..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Re: Heavy metal bmw:n
Här var det tomt:

Här likaså:

Hmm..

Det här gillar jag inte alls, men jag ser ingen annan vettig lösning
Jag fick en mall av ajden till kollektor:

Set är ju dock rätt långt ifrån rätt storlek till en t6 fläns, känns inte som det blir mycket kollektor kvar om jag ska kapa och smida till den så den passar.
Ritade om mallen till en egen variant med bättre passform till flänsen:

Och sämre passform mellan rören
Frågan är väl bara om det var dumt för funktionen på kollektorn?
Svetsat kollektor och byggt fäste för hur den ska sitta:

Yttligare ett gäng timmar senare ser det ut så här:



Nu ska bara allt svetsas färdigt, försöka få det att passa ihop igen, montera wg:s, plana turbofläns osv..
Det är bra billigt att köpa färdigt grenrör egentligen

Här likaså:

Hmm..

Det här gillar jag inte alls, men jag ser ingen annan vettig lösning

Jag fick en mall av ajden till kollektor:

Set är ju dock rätt långt ifrån rätt storlek till en t6 fläns, känns inte som det blir mycket kollektor kvar om jag ska kapa och smida till den så den passar.
Ritade om mallen till en egen variant med bättre passform till flänsen:

Och sämre passform mellan rören

Frågan är väl bara om det var dumt för funktionen på kollektorn?
Svetsat kollektor och byggt fäste för hur den ska sitta:

Yttligare ett gäng timmar senare ser det ut så här:



Nu ska bara allt svetsas färdigt, försöka få det att passa ihop igen, montera wg:s, plana turbofläns osv..
Det är bra billigt att köpa färdigt grenrör egentligen

Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Heavy metal bmw:n
Cool.. nu ska du se många problem försvinner.
Gamla grenröret slaktade du det?
Jag är juh fortfarande intresserad av å se om man kan trolla dit det på min C36.
Gamla grenröret slaktade du det?
Jag är juh fortfarande intresserad av å se om man kan trolla dit det på min C36.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ