Just min Autorotor heter 3133 2.0 vilket innebär att den har en inre kompression på 1:2. Normalt är 1:1,4 Detta menas med att den har 1bar tryck redan när luften lämnar kompressorn. Det finns både för och nackdelar med det. Vid låg/ medel last "under 1bar till motorn" kommer ändå kompressorn att få arbeta med att komprimera den luft den får 1:2 trots öppen bypass, och därmed kommer den att dra mer effekt än en som har lägre inre kompression "tex 0,4bar". Men har man ett laddtryck till motorn som är mellan 1-1,5bar, så har 1:2 kompressorn långt försprång jämfört med en standard 1:1,4 då det går åt mindre energi att komprimera "mjukt" längs skruvarna än att tvinga in luften i ett utrymme som redan är trycksatt. Mao är min 2,0 effektivare på högre laddtryck än en med 1:1.4 ratio.
Roots typen har ingen inre kompression "förutom nyaste generationen som påstås skapa en viss kompression.." utan helt enkelt "boxar" in mer luft än motorn vill ha, från en sida skovlarna till den andra och på så vis skapar laddryck. Denna metod är mycket ineffektiv när man strävar efter laddtryck över 0,7bar och skapar ohanterbar värmeutväckling och mycket effektförluster.
Som ett kul exempel: Topfuel testade twinscrew men blev förbjudna direkt då de "enl hörsägen" producerade ca 2000hk mer än med roots.. Sen påstås en topfuel roots dra ca 1200hkr vid 4.5-5bar i laddtryck (inte konstigt att remmen flyger av)- detta laddtryck är endast möjligt om man sköljer kompressorn med metanol som kylning.
Men allt detta vet ni ju redan då det inte är några nyheter.

Ang kylarslangen så är det precis en nödlösning då jag inte hittat en slang som verkar passa än. Men den ska bytas ut så snart jag hittar en riktig slang.